
Odpovídá Lukáš Horký, jenž se umístil ve čtvrtém ročníku soutěžní Přehlídky divadelní fotografie na třetím místě v kategorii Profesionálové.
Kdy jste vyfotil svůj první snímek?
Moje první fotografie vznikly na konci gymnázia, ale vážnější pokusy přišly až na přelomu milénia, kdy jsem našel starou zrcadlovku po dědovi. S tímto nálezem se pojí i první snímek, který jsem pořídil ve středu 3. listopadu 1999 v 15:00 z balkonu brněnských kolejí Družba. Bylo zamračeno a fotil jsem s časem 1/250 vteřiny a clonou 5,6. Tehdy jsem studoval informatiku a záznam na filmový materiál jsem pojal doslova vědecky – s pečlivostí, která mi zůstala dodnes.
Jak dlouho se věnujete fotografování divadelních představení a jaká byla vaše cesta k divadlu?
K divadlu jsem se dostal vlastně náhodou, když mi nabídli možnost fotit festival Divadelní Flora v Olomouci. Teoretickou přípravu jsem absolvoval z knih dokumentující sezony Národního divadla. První ryze divadelní snímek jsem pořídil 12. května 2009 v 17:03 v divadelním sále olomouckého Konviktu – jednalo se o inscenaci Inside Out maďarské tanečnice a choreografky Anny Réti. Do té doby jsem se věnoval převážně klasickému dokumentu pod vlivem studií na Institutu tvůrčí fotografie v Opavě. Divadlo fotím tedy více než šestnáct let.
Zachycujete také zákulisí či proces příprav a zkoušení divadelních inscenací? Přistupujete k tomuto focení jinak, než k zaznamenávání divadelního představení?
Ano, zákulisí mě na divadle fascinuje možná ještě víc než samotná jevištní akce. Baví mě fotit v šatnách těsně před začátkem představení. Za ty roky se s divadelními soubory docela znám, takže mě pouštějí k sobě blízko. Rád zkoumám netradiční pohledy, šplhám v provazištích a neustále hledám nové úhly. A právě diváci se pro mě stávají čím dál důležitější součástí výsledné fotografie. Jsou zrcadlem dění na scéně, dotvářejí celek. Divadelní fotografie pro mě není jen o hercích a scéně, ale o celém prostoru, kde se setkává inscenace, divák a okamžik, který už se nikdy přesně nezopakuje.
Ctím tu jedinečnost – to, že všechno se děje teď a nikdy znovu úplně stejně. Proto mám nejraději fotografování přímo během představení. Baví mě to víc než zkoušky, protože v tu chvíli už je všechno skutečné.
Dokázal byste popsat základní specifika divadelní fotografie? A co podle vás může tento termín a obor všechno obsahovat?
Nejdůležitější je pro mě splynout s prostředím a dostat se co nejblíž – ne fyzicky, ale vnitřně. Divadelní fotografie je pro mě zvláštní disciplína, protože balancuje mezi dokumentem a interpretací. Často záměrně popírám režijní koncepci, choreografii, scénografii i světelný design a celé si to vykládám po svém. V tomhle postoji je pro mě jistá svoboda – hledání vlastního čtení inscenace, které se neřídí jen tím, co se děje na jevišti.
Možná tím největším paradoxem divadelní fotografie je snaha zachytit něco, co existuje jen tady a teď, v jediném okamžiku, a co se po představení rozplyne. Je to pokus o uchopení pomíjivosti, o přenesení živého zážitku do statického obrazu.
Fotografování divadla mě posunulo i jako člověka. Naučilo mě vnímat příběh jinak – skrze tělo, gesto, světlo a zvuk. Divadlo pro mě představuje další interpretační kanál, podobně jako film nebo literární dílo, ale s jedním zásadním rozdílem: všechno se děje naživo. Nemůžeš to přetočit, ani obrátit list. Každý okamžik se stane jen jednou, a právě to vědomí nevratnosti je na divadle tak fascinující.
Kdo je pro vás „největší divadelní fotograf“?
To je těžká otázka. Mám velký respekt k průkopníkům, kteří dokázali zachytit divadlo v době, kdy neexistovaly digitální technologie a museli spoléhat na film, intuici a precizní načasování. Byli to experimentátoři s vývojkami, kteří dokázali vytáhnout nemožné z málo citlivých filmů. Vlastně se mi po té době trochu stýská – ta technická omezenost byla v něčem inspirující.
Pokud bych měl zmínit konkrétní jméno, pak paradoxně nejde o fotografa, ale o Vojtu Varyše – největšího divadelního pankáče, který mi v roce 2009 během několika večerů v olomouckém Vertigu předal veškeré divadelní základy. Byl to on, kdo mi otevřel cestu k Dušanu Davidu Pařízkovi, k německému a rakouskému divadlu – a vůbec k pochopení, že do divadla se nechodí odpočívat, ale nechat si pořádně naložit.
Medailonek
Lukáš Horký je fotograf, vizuální umělec, hudebník, grafický designér a vydavatel, který ve své tvorbě propojuje dokumentární a konceptuální fotografii s multimediálními přístupy. Zabývá se tématy proměny krajiny, identity míst a jejich historických vrstev. Jeho práce se pohybuje na pomezí klasického dokumentu, lyrického vizuálního deníku a intermediálního umění. V roce 1999 založil s kytaristou Davidem Kopřivou a bubeníkem Petrem Fucimanem hudební skupinu Downbelow, která se věnuje alternativnímu rocku a indie-rockové scéně. Během pandemie covidu-19 založil knižní nakladatelství Surbanz a edici Urle, která se zaměřuje na zapomenuté německé autory z českého pohraničí. V roce 2018 získal čestné uznání a v roce 2025 se umístil na třetím místě v kategorii Profesionálové v Přehlídce divadelní fotografie.
(Autorkou portrétního snímku Lukáše Horkého je Monika Čermínová.)




