Jedním z nejpozoruhodnějších počinů na letošním jarním Knihexu byla pro mě autorská kniha Markéty Skalkové se slibným názvem Houba. Pravidelný čtenář Díla si snad vybaví můj článek o mykokompozitech. A má celková fascinace světem, jejž Bůh nestvořil (3. den stvořil rostliny, 5. den ryby a ptáky, 6. den nějaká jiná zvířata a člověka… houby chybí), se patrně začne zřetelně vyjevovat. V této Houbě ale nejde o využívání mykorhizy, o neuvěřitelné možnosti tzv. lesního internetu, o nezdolné lišejníky. Tato houba je kreslená, jednoduchá, jako by ji vytvořilo dítě – noha a klobouk – a schovávají se pod ní zvířátka před deštěm. Její poslání je ale hlubší, než kresba naznačuje. Zastupuje tu totiž celý svět, je metaforou štítu před pohromami i jejich smutnou obětí. Celou cestu na Knihex jsem svému čtyřletému synovi sliboval, že si Houbu pořídíme a budeme si jí spolu listovat, syn pozná přírodu, jistě se i něco přiučí, navíc bude mít doma novou pěknou obrázkovou knížku. Nebyl to dobrý nápad. Ta kniha je hrůzostrašná. Ale stejně ji chcete mít doma. Jen ji nedávejte do rukou malým dětem.

Velmi v krátkosti, o čem Houba je, než se pustím do konkrétnějších poznámek: na začátku byla vzpomínka na pohádku o zvířátkách, která se schovávají před deštěm. Protože houba roste jako houba po dešti, všechna zvířátka se pod ní vejdou, jsou k sobě laskavá, pomáhají si, nakonec přestane pršet a svět je zase krásný. Markéta Skalková tento narativ adaptovala na současnou environmentální krizi, dokonce mu dala i podtitul Environmentální bajka, a nechává stejně jako v původní pohádce mravence, rejska, hada, ptáčka a další doslova se skládat pod houbou, chystá jim však mnohem reálnější, fatálnější konce. Říkám konce, neboť kniha kromě do jisté míry komiksové koncepce pracuje také s koncepcí gamebooku, byť v jeho nejprimitivnější podobě – zkrátka připravila několik alternativních konců. Žádný z nich ale není laskavý, milý a přátelský. Perfektně tak odráží současnost a blízkou budoucnost, v níž už si na dluh nebude z přírody brát jen člověk, ale v důsledku toho i sama příroda.
Pro porozumění tomu, jak a z jakého důvodu kniha, původně autorčina bakalářská práce, vůbec vznikala, je užitečné přečíst si třeba oponentský posudek Jakuba Plachého, známého výtvarníka a ilustrátora (mimochodem s dost podobným infantilním stylem jako má Markéta Skalková). Ale i posudek vedoucího Michala Slejšky. Plachého konfrontační dotaz, zda jsou rejskovi vidět uši, vedl k tomu, že nejsou (patrně tedy původně byly). Plachý také nesouhlasí s častým dělením strany na víc segmentů, a dokonce by doporučil zvážit, zda je tu nezbytný text. Podle typologie autorských knih, již v knize Na konci byla kniha představily Anna Pleštilová a Lucie Rohanová, by Skalkové Houba patřila zřejmě mezi tzv. obrazové knihy, „jejichž těžiště spočívá v obrazové složce“. Tyto knihy nemusejí mít text, ale pokud už ho mají, je s obrazy spojen tak pevně, že nelze hovořit o ilustraci. To, myslím, Houba splňuje. Oproti Plachému se mi ovšem krátké texty vyprávějící, co se pod houbou aktuálně děje, jeví nejenom jako nezbytné, jakkoli autorčiny kresby ve své jednoduchosti dokonale zvládají pohyb i emoce, ale také literárně vyzrálé, s citem pro dramatičnost na stejně úsporném prostoru jako v kresbě. Často najdeme jediné slovo až na konci strany, kdy člověk musí očima celou prázdnou stranu projet, aby se dozvěděl, že některé ze zvířátek umírá, dokáže v čtenáři vyvolat explozivnější gejzír emocí, než kdyby autorka postupovala v textu standardně a kladla slova a věty bezprostředně za sebe. Souhlasím nicméně s Plachým, že by knize prospěl nějaký úvod, v němž by se čtenáři nabídl aspoň nějaký návod k četbě, aby ho nepřekvapilo, že jednou mrtvá zvířátka a shnilá houba jsou zase živá a čerstvá.
Cit pro to, kdy už slovo skutečně není třeba a postačí trefná náznaková kresba, však autorce nechybí. Své drobné horory nepřetěžuje. Dokonale je to vidět například v konci utonutím. V jeden moment se zde píše, že zvířátka „mají strach. Nemají kam jít.“ A dole na stránce pak „Prší tak moc, že Ptáček nedokáže odletět.“ Pak následuje zhruba deset stran zvyšující se hladiny pod houbou, v níž se pomalu všechna zvířátka topí, načež autorka napíše na jednu stranu jen „Zvířátka se topí.“ Přidá kresbu hlavy zbývajícího hada a zbytku houby ve vlnách, pak opět text „Jedno po druhém tonou.“ A následuje už jen obrázek vln. Souhlasím s názorem, že animace by mohla být zajímavým vyústěním celého konceptu.

Autorka bakalářku obhájila už v roce 2021. Proč se na její knižní vydání muselo čekat tři roky, se lze jen dohadovat, nicméně čekání stálo za to. Protože jde o autorskou knihu, sluší se promluvit nejen o jejím obsahu, ale také o formě, která je v tomto případě, v duchu řečené jednoduchosti, nesmírně přitažlivá. Na příjemně hrubém papíru se pracuje jen s dvěma barvami, respektive jen s jednou, a to hnědou na bílém pozadí. Kniha je sice sešita, ale postrádá hřbet, čímž jako by vynikla její výtvarná nebo objektová podstata, obnažuje se tu proces sešití, jsou vidět střeva knihy, aby se podtrhla protestní podstata knihy – už není čas věci, slova dokonale balit, aby byla co nejdokonalejší, ale vzdálená životu. Teď je třeba říct všechno tak, jak to je. Jako vynikající vtip proto i s ohledem na téma ochrany před zničujícím deštěm považuji přítomný průhledný obal, do jakých si žáci balí sešity a učebnice. Monochromatičnost a úspornost ve vazbě jen dokreslují celkovou promyšlenost celého konceptu, v níž na jedné straně záměrná formální a technická skromnost zdůrazňuje hloubku sdělení na straně druhé.
Komplexita autorské knihy, v níž se setkává plynutí slov a stanutí obrazů v gesamtkunstwerku reflektujícím život, jak trefně přibližují Anna Pleštilová s Lucií Rohanovou podstatu autorské knihy, se v Houbě naplňuje beze zbytku a dokazuje tak, že i nakonec sériově vyrobená, v 300 kusech dostupná reprodukce nic neubírá na autorském gestu a navíc perfektně navazuje na tradici autorských knih coby projevů frustrace ze společensko-politické situace šedesátých, především pak sedmdesátých a osmdesátých let 20. století, jež velmi nahrávaly společenskému aktivismu a autorská kniha v této době zažívá velký rozkvět. V případě Houby však ona frustrace pramení z faktu, že lidstvo nezávisle na národních hranicích, režimech, ekonomické situaci dělá všechno pro to, aby se jednou celé chtělo pod takovou jednu poslední houbu schovat. A pokud je Markéta Skalková vizionářka, tak bude jeho konec hodně nepříjemná záležitost.
SKALKOVÁ, Markéta: Houba: Environmentální bajka. Praha–Brno: Kudla Press – Vysoké učení technické v Brně, 2024.
PLEŠTILOVÁ, Anna – ROHANOVÁ, Lucie: Na konci byla kniha. Praha: UMPRUM, 2020.