Že s naší planetou není něco v pořádku, už zpochybňují snad jen ti, kteří se chtějí na jejím utrpení obohatit, a v duchu po nás potopa je jim její osud a osud kohokoli jiného celkem ukradený. Ti ostatní se víceméně shodnou na tom, že je s tím třeba něco dělat. Ovšem na tom, jak by takové dělání mělo vypadat, už taková shoda nepanuje. Vedle snižování emisí, ochrany přírody, udržitelnosti výroby, edukace a dalších nezpochybnitelných činností se také hledají cesty, jak nahradit stávající k přírodě nešetrné produkty šetrnějšími, ekologičtějšími. Tak například houby.
Povědomí o tom, že to nejsou jen roztomilé kloboučky na nohách ukryté v lesním podrostu, kvůli kterým je člověk ochoten vyrazit do promáčeného lesa i v nesmyslných ranních hodinách, aby ho jiný houbař nepředběhl, se přinejmenším v médiích poslední doby značně rozšiřuje. Že ty nohy s klobouky nerostou jen tak z ničeho nic nebo díky nějaké lesní magii, ale že jsou to prostě plodnice zhruba stejného původů jako třeba jablka na jabloni. Že některým druhům hub říkáme kvasinky, díky nimž si můžeme dát chleba a zapít ho pivem nebo ciderem. Že stejně jako rostliny mají svoje kořeny, kterým se říká mycelium, podhoubí, a ty že mohou navazovat složité vztahy s rostlinnými kořeny, pro což se vžilo už trochu zprofanované spojení „Wood Wide Web“, protože si díky tomu rostliny nevyměňují s houbami jen živiny, ale s jejich pomocí spolu i komunikují. Že de facto na této zmrzačené planetě neexistuje půdní systém bez mycelia. A že by této zmrzačené planetě mohly přehlížené houby docela pomoct…
A to právě prostřednictvím mycelia, jež se stává čím dál vyhledávanějším zdrojem s potenciálem nahradit například plasty. Vědci a experimentátoři totiž zjistili, že když se nechá nějaký pro houby chutný, tzn. plný celulózy, substrát prorůst myceliem a vhodně se zpracuje, může vzniknout materiál, který za určitých okolností může nahradit například polystyren, o čemž budou i následující řádky. Nedávno skončivší výstava v Národní technické knihovně Do hloubi houby představila nejen obecné principy, jak z vláken mycelia, jež podle některých odhadů může mít v jednom gramu půdy (asi jedna kávová lžička) délku až desítky kilometrů, vyrobit materiál, z něhož lze tvořit umělecké předměty, předměty denní potřeby či nábytek. Ale také konkrétní tzv. mykokompozity, vhodné jako izolační vrstva při stavbě domů. Jeden takový nedávno představil tým odborníků z Fakulty architektury ČVUT, designerů či specialistů na pěstování mycelia, který se pro tyto potřeby spojil do spolku MYMO, a byl i hlavním lákadlem výstavy. Nese název Samorost a připomíná dva, resp. tři klobouky bedly (modulární koncept stavby umožňuje velkou variabilitu co do počtu i velikosti klobouků) spojené chodbami. Autorem architektonického návrhu je Tomasz Kloza. Ten použil mykokompozity jako izolační vrstvu posazenou na dřevěnou konstrukci. Autorkami interiéru, který je cele obložen mykokompozity, jsou Karolína Petřeková a Petra Jašicová, které zároveň provázely i komentovanou prohlídkou.
K ní tedy konečně několik poznámek zaujatého laika. Jako substrát, který by mycelium vybrané houby baštilo a díky němu rostlo, se doposud nejčastěji využívaly zbytky z dřevovýroby, různé piliny, odřezky, štěpka apod. Protože ale mají svoje využití například také jako topivo, hledá se další odpadový a hůře zpracovatelný materiál. Mě nejvíc zaujala využitelnost cigaretových oharků. Jak se nechala slyšet jedna z průvodkyň – válí se to všude, tak je škoda to nevyužít. Jak by se to ale technicky realizovalo, to už neprozradila. Jestli budou výrobci mykokompozitů chodit od hospody k hospodě a vysypávat do pytlů venkovní popelníky a zametat chodníky… Těžko říct, ale cesta to je. Lépe sehnatelný, a stejně jinak nevyužitelný, je například sádrokarton. I ten houbám chutná. Spektrum substrátů se asi nakonec bude výrazně rozšiřovat, ostatně Merlin Sheldrake, autor aspoň pro mě přelomové knihy Propletený život, který s houbami nadobro propletl i ten můj, píše, že „mycelium je ztělesněná žravost“, pročež jsou „v zásadě těmi nejpovolanějšími organismy k environmentální sanaci“.
Substrát prorostlý myceliem se pak drtí a sype do forem finálního produktu. Tady vnímám stále ekologicky silně problematickou část procesu. Forma musí být z něčeho, co stále živé mycelium nesežere. Čili dřevo či papír jsou nepoužitelné, pokud je neobalíme ideálně plastem. Ten se pořád jeví jako nejlepší materiál pro výrobu těchto forem. Za mě je to kaňka na jinak perfektním způsobu udržitelnějšího stavebnictví.
Vytvarovaný produkt má konzistenci balkánského sýru a je pořád plný živého mycelia. Aby se z něho stal materiál stejně pevný, odolný vůči tlaku i vysokým teplotám, prakticky nehořlavý a se skvělými akustickými vlastnostmi, čímž se nejen podobá polystyrenu, ale v řadě oblastí ho předčí, je třeba jej vysušit. A pak už lze stavět, řezat, barvit i lakovat, zkrátka pracovat s tím jako s jakýmkoli jiným materiálem. Nic z toho se však zatím neděje v průmyslových podmínkách. Vše je zatím odkázáno k ruční, téměř domácí výrobě (ostatně v USA lze už zakoupit kit se substrátem s vysušeným myceliem, který stačí jen zalít, držet se postupu a díky připojeným formám si doma v troubě pak vyrobit například houbový květináč). Nejlepší na tom vše je, že když už vás z nějakého důvodu váš houbový kamarád ať už v podobě stínítka na lampu, grilu nebo kusu zdi začne nudit, můžete ho hodit do přírody a za pár měsíců tam po něm nezůstane ani památka. A příroda vám za to ještě poděkuje, protože takový odpad dodá do půdy hromadu živin. Otázka samozřejmě je, jak by taková příroda vypadala, kdyby se z ní stala hromadná skládka houbových výrobků.
Vývoj nicméně nic nezastavuje. Experimentuje se s myceliem ve 3D tiskárnách či v oděvním průmyslu. Sheldrake ve své zmíněné knize naznačuje, že by hmota vyrobená z plodnic pečárky mohla nahradit grafit v lithiových bateriích. Dokonce by některé druhy hub mohly efektivně nahradit kůži, již chirurgové používají k hojení ran. „Jeden nizozemský návrhář z podhoubí vytváří boty,“ doplňuje Sheldrake výčet houbových možností. V českém prostředí existuje firma, která vám prodá houbovou sadbu, již v domácích podmínkách budete živit kávovou sedlinou a pěstovat tak hlívu ústřičnou. Propadnout houbám zkrátka není těžké. Stačí se jen nechat prorůst.
Do hloubi houby. Výstava 17. 10. – 17. 11. 2024 v Galerii Národní technické knihovny. Vystavující Kateřina Sýsová, Jakub Seifert, Matěj Róth, Karolína Petřeková, Petra Jašicová, Jiří Vele, Jakub Kraus, Tadeáš Rulík, Tomasz Kolsza.
SHELDRAKE, Merlin: Propletený život: Jak houby utvářejí svět, mění naši mysl a ovlivňují budoucnost. Kazda, 2022, 408 s.