
Odpovídá Milo Juráni, dramaturg a pedagog Katedry divadelních studií MUNI
(Jak) lze udržitelnost aplikovat v umění? Máte nějaká doporučení? Čím se může dnešní umělec řídit?
Z udržitelnosti se stal vývěsní štít, ale často jde jen o greenwashing. Stačí se podívat na webové stránky Nestlé; bohužel k tomu dochází i v kulturních institucích. V divadlech ale k tomu opravdu nemusí docházet. Myslím, že je třeba postupovat krok za krokem. Základem osobní a sociální udržitelnosti je spravedlivá finanční odměna a zdravé podmínky pro kreativitu. Na environmentální úrovni je to důraz na kvalitu procesu spíše než na kvantitu výsledků nebo na mnoho tvůrčích kompromisů. Dnes se tomuto tématu věnují různé publikace, jako je například Theatre Green Book, která je částečně k dispozici i v češtině.
Znáte umělce či umělkyni, kteří udržitelnost integrují do své práce? Jaké umělecké dílo s tématem ekologie nebo klimatické krize vás nejvíce oslovilo?
Moje zkušenost z HaDivadla mě přesvědčila, že nejdůležitější je lidská rovina. Pokud tvůrcům a zázemí divadla opravdu na Zemi záleží, nepotřebují tabulky, příklady dobré praxe a ani speciální rozpočet (i když ten vždy potěší). To, co opravdu potřebují, je dostatek času – na přípravu, tvorbu a realizaci. Proto se mnou rezonují například performativními díla Gabriely Carneiro da Cunha, která vycházejí z mnohaletých rešerší. Ve svých inscenacích se zabývá environmentální nespravedlností v Brazílii, dává hlas nevyslyšeným a víc-jako-lidským bytostem, přičemž kombinuje dokumentární materiál s prvky rituálů. A, samozřejmě, s materiálem pracuje velmi obezřetně.
Jaké překážky vidíte v udržitelnosti umění – například financování, dostupnost materiálů, lidský faktor?
Když jsme na Slovensku na toto téma dělali anketu, ukázalo se, že vedle financí je to i nedostatečná legislativa a některá absurdní nařízení, která divadla nutí věci spíš likvidovat než recyklovat, spíš vyřadit než třeba darovat, spíš nakupovat než spravovat. Na druhé straně, když Benajmin Verdonck před léty zveřejnil v Belgii svůj provokativní manifest sklidil velkou kritiku. Mnozí považují „zelenou agendu“ za zásah do svobody tvůrčího génia a další z mnoha obstrukcí k naplnění své vize. Je pak skvěle sledovat lidi jako americkou scénografku Donyale Werle, anebo, z mé zkušenosti, Annu Tichou, které udržitelnost do své práce inkorporují úplně automaticky. Často se, ale ptám sám sebe, jestli by tohle myšlení nemělo pošimrávat studentstvo už v prostoru akademie, jak se o to teď snaží třeba na KALDu.