
Odpovídá Viktorie Kubicová, jež se umístila ve čtvrtém ročníku soutěžní Přehlídky divadelní fotografie na druhém místě v kategorii Studenti.
Kdy jste vyfotila svůj první snímek?
Myslím si, že o focení jsem se začala zajímat někdy okolo dvanácti let. Byly to hlavně fotky přátel a přírody.
Jak dlouho se věnujete fotografování divadelních představení a jaká byla vaše cesta k divadlu?
Od malička jsem dělala balet a pak začala docházet i do dramaťáku, který fungoval pod Divadlem loutek Ostrava. Právě tam začala moje láska k divadlu a tam jsem získala první zkušenosti s focením divadla. Fotila jsem naše setkání a průběh zkoušení. Na střední škole jsem se pak díky přátelům dostala k focení několika představení na Janáčkově konzervatoři v Ostravě nebo ve Studiu G.
Zachycujete také zákulisí či proces příprav a zkoušení divadelních inscenací? Přistupujete k tomuto focení jinak, než k zaznamenávání divadelního představení?
Ano, ale ne vždy. Inscenaci EMA v režii Pavla Gejguše jsem měla možnost zachytit v různých fázích. Mohla jsem být u procesu přezkušování inscenace do nového prostoru, takže vznikaly fotky ze zákulisí, z prvních zkoušek v prostu i z neveřejných generálek, kdy jsem měla svobodu pohybovat se po jevišti. Focení zákulisí vnímám jako osobnější, už to není jen záznam představení, je to pro mě spíš nakouknutí do herecké profese, tak jak ji běžný divák nezažije.
Dokázala byste popsat základní specifika divadelní fotografie? A co podle vás může tento termín a obor všechno obsahovat?
Pro mě to znamená vnímání více aspektů najednou, hledání správného momentu, kdy se propojí herecký výkon, scénografie i nasvícení, ale i možnost prožít daný příběh a vložit do něho kus svého pohledu.
Kdo je pro vás „největší divadelní fotograf“?
Musím se přiznat, že nemám v této oblasti asi oblíbeného fotografa, ale plánuji to v blízké době napravit.
Medailonek
Viktorie Kubicová v současné době studuje v ateliéru fotografie na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Fotila pro Janáčkovou konzervatoř v Ostravě, Studio G a spolek Jednou. Ve volné tvorbě se věnuji převážně inscenovanému portrétu. V soutěžní Přehlídce divadelní fotografie se v roce 2023 umístila na prvním místě a v roce 2025 na druhém místě v kategorii Studenti. V roce 2025 získala také zvláštní Cenu CZECH PHOTO v kategorii Studenti.




