Režisér a autor Adam Steinbauer se v době nástupu Donalda Trumpa do čela USA a dobře známých aktivit jeho administrativy inspiroval deset let (respektive osm let, pokud jde o český překlad) starou knihou polské reportérky Katarzyny Surmiak-Domańské Ku-klux-klan: Tady bydlí láska a pro Švandovo divadlo připravil hororovo-komediální inscenaci LásKKKa! Ta se strefuje do amerického xenofobního fanatismu a navzdory jisté zkratkovitosti ukazuje iracionalitu nenávisti i v její nespoutanosti s konkrétním společensko-politickým prostředím.

FOTO: Patrik Borecký
Rámcem inscenace je stejně jako v řečené knize celostátní sjezd Ku-klux-klanu v americkém městě Harrison ve státě Arkansas. Nachází se v tzv. Biblickém pásu (Bible Belt), kde typičtí redneci jen těžko snášejí nového „černošského“ prezidenta USA Baraka Obamu, afroameričany (a další „jiné“ jako židy, homosexuály apod.) stále vnímají jako ztělesnění ďábla a distrikt svého regionu opouštějí jen sporadicky (všude jinde je to nebezpečné, nejbezpečněji je přece v Harrisonu). Ku-klux-klan, oficiálně uznaný jako podvratná organizace už v roce 1947, nikdy však nezrušený, tu má natolik bohaté personální zázemí, že se tu i zkraje nového milénia stále těší velké oblibě. Jeho celostátní sjezd přiláká polskou reportérku, která mnohdy jen těžko uvěřitelná setkání s místními prokládá fakty z historie tohoto otevřeně rasistického uskupení. Inscenace tento základní narativ respektuje – reportérka Kate (Anna Grundmanová) přicestuje do Harrisonu, pokládá různým lidem otázky na jejich vztah k Afroameričanům a organizaci a postupně proniká do nehezké minulosti města, které se jeví jako oáza sousedské a americké pospolitosti, postavené ovšem na krvavých základech.
Scéna tvořená typickým americkým domkem s dřevěnou verandou a grilem má atmosféru pohody navodit. Domek ovšem v prologu hostí založení organizace postavené na lynčování a vraždách obyvatelstva tmavé pleti – zde nápaditě podvratně spojené s hrou Dračí doupě, v níž tři bílí muži „slavně“ porazí „ďábelského černocha“ a rozhodnou se založit si klub. Před domkem se odehrává setkávání Kate s Harrisonskými, potýkání se s nezlomnými předsudky vůči nebílým Američanům i odkrývání tajuplného zmizení místní kroniky i jejího kronikáře, manžela Mary (Eva Leinweberová), jež spolu se svým synem Jeffreym (Mark Kristián Hochman), rodinným přítelem Sheenem (Matěj Anděl) a reverendem, hlavou místní buňky Ku-klux-klanu (Jan Grundman) Kate přijmou a zasvěcují ji do života komunity. A nakonec je domek svědkem i jejího poněkud tarantinovsky laděného zániku.
Posláním inscenace je prakticky permanentně konfrontovat Kate coby zástupkyni otevřeného, kosmopolitního a liberálního člověka s jedincem po generace utvrzovaným v jeho nadřazenosti vůči jinak vypadajícím, jinak myslícím, v něco jiného věřícím atd., prostě v jiné lidi, než je on sám. Docela přirozeně dávkovaná míra humoru, který tyto konfrontace doprovází, ale zároveň nesnižuje jejich děsivost, pomáhá divákovi nepropadnout se do totální deprese. A stejnou měrou dobře dávkovaný horor (od opravdu efektně samovolně vzplanuvší bible až po nepříliš přesvědčivě zahrané neviditelné síly zmítající Andělovým Sheenem) zase brání tomu brát to celé na lehkou váhu. Průběžně pronášená slova o tom, že všechno, co je dobré, je bílé, že černoši jsou ďábli s obřími penisy a židi jsou ďábli shrbení, křivonozí a dlouhonosí, nutí v českém kontextu vzpomínat na nejrůznější kampaně a politické trendy. Silnější aktualizaci nebo české transpozici bych se nicméně osobně vůbec nebránil.

FOTO: Patrik Borecký
Andělův Sheen je nejméně pravděpodobnou figurou inscenace. Vedle zmiňované přehrávané posedlosti je to například i nepříliš uvěřitelný zvrat v jeho uvažování, když si uvědomí, že Kate je Polka, tedy podle místního učení samozřejmě Židovka, která ovšem nesplňuje stereotypy mlácené mu po celý život do hlavy, a ve stejném okamžiku tedy zapochybuje, zda i černoch by mohl vypadat jinak a být jiný, než jak má zakódováno. Stejně tak očekávatelná a neoriginální zamilovanost tohoto omezence k lidsky i zkušenostně ho převyšující Kate je nutnou úlitbou vůči zbytkům diváctva, pro něž by přemíra ideologických válek byla příliš velké sousto. Budiž však dodáno, že i s tím dokáže Steinbauer nakonec pracovat překvapivě groteskně, když v jednu chvíli Sheen vyhrožuje Kate, že ji tak miluje, že ji raději zabije, než by připustil, že by padla do rukou „negra“.
To už jsme ale, jak naznačeno výše, v krvavém westernovém závěru, jehož sdělení, aniž bych chtěl jakkoli prozrazovat pointu, by se dalo shrnout do nepříliš objevného závěru: fanatismus je absurdní. Nová inscenace Švandova divadla k tomu ovšem přichází až na některé dílčí nejistoty překvapivou cestou fúze humoru a hororu, prostřednictvím níž se Adamu Steinbauerovi daří budovat docela stísněné prostředí střetu kultur neodbytně připomínající, že nám ani jedna z nich není příliš vzdálená.
Katarzyna Surmiak-Domańska a Adam Steinbauer: LásKKKa! Režie Adam Steinbauer, překlad předlohy Jarmila Horáková, dramaturgie Martina Kinská, scéna Magdalena Teleky, kostýmy Karolína Srpková, hudba Martin Srpek Konvička, pohybová spolupráce Pavol Seriš, light design Jonáš Garaj. Hrají: Anna Grundmanová, Eva Leinweberová, Jan Grundman, Mark Kristián Hochman, Matěj Anděl. Premiéra 31. 5. 2025 ve Studiu Švandova divadla.