Misogynní vztah spisovatele a dramatika Augusta Strindberga k ženám je vděčný námět pro rozehrání partnerské vivisekce. Několik let inscenaci s tímto námět a názvem Manželská historie v režii Jana Nebeského hrál divadelní spolek JEDL (derniéra je 31. května 2025). Kabaretní karikatura reflektovala vztahový trojúhelník Strindberga a dvou hereček, manželky Siri von Essen a její pozdější partnerky Marie, v kontextu kariérních ambicí. Stejné konstelace se objevují v dramatu Pera Olova Enquista Noc tribádek, kterou v brněnském HaDivadle režíroval odcházející umělecký šéf Ivan Buraj. Premiéru měla 16. prosince 2024 a názorovou rigiditu „nepřítele žen“ rozvádí od osobní roviny k současnému apokalyptickému paradigmatu. V hlavní roli Augusta Strindberga exceluje hostující herečka Ivana Uhlířová.

FOTO: David Konečný
Zápletka Enquistovy hry vychází z reálné situace z roku 1889, kdy Siri opouští Augusta a důvěrně se sbližuje se spisovatelkou Marií Davidovou. Manželství je v troskách, leč divadelní kára jede setrvačností dál. V kodaňském divadle Dagmar se zkouší Strindbergova jednoaktovka Ta silnější, inspirovaná příčinami osobní krize. Napsal ji v podstatě jako Siriin monolog, vedený za tiché rivalské přítomnosti Marie a sebe sama.
Na půdorysu divadelní zkoušky rozvíjí Enquist (a v jeho duchu i Buraj) klasický model rozvodové konfrontace. Zoufalý Strindberg prostřednictvím vedlejších postav i napřímo zahrnuje Siri výčitkami, obviňuje ji i Marii a sarkasticky komentuje situaci. Citové vydírání střídá s vulgárními slovními útoky a z groteskních poloh vyvěrá hloubka jeho duševního martýria. Jako důvod k osobnímu styku s jinak nedosažitelnou manželkou uvádí alimenty, na něž musí vydělat společnou tvůrčí prací. Tvůrci Enquistovu hru zkombinovali s fragmenty z knihy feministky Carly Lonz Klidně jdi. Najdeme mezi nimi názor, že muž je závislý na autenticitě ženy. Nebo i vyděračská formulka, že umělec je (bez ohledu na osobnostní úchylky) křehká bytost, kterou partnerský konflikt zničí.
Výsledkem kompilace je střet zkostnatělých patriarchálních názorů s feminismem ústícím v genderovou nekonvenčnost, vedený v pomalém temporytmu psychoanalytické terapie. Psychologizaci procesů nahrává zrcadlovitá scéna jeskyně s falickými symboly krápníků a krvácející štěrbinou ve skále. Jeskynní podstatu sklepa, kde se jednoaktovka zkouší, narušuje pár kusů konvenčního nábytku a basy s pivem.
Paralelně s osobní rovinou se analyzuje motiv sebedestruktivní zarputilosti, s jakou se současná západní civilizace drží starých myšlenkových vzorců. Právě sledování dvojí perspektivy mě většinou na Burajových inscenacích přitahuje, nicméně v tomto případě mi vedlejší linie dlouho unikala. Zcizovací prvky se rozmělnily ve výborném hereckém divadle. Ovšem každá velká herecká příležitost pro Ivanu Uhlířovou je přínos! Roli nazkoušela za původně avizovanou Simonu Pekovou a umím si představit, že s Pekovou mohla vzniknout úplně jiná inscenace. Přičemž ani jedna z variant nemohla dopadnout špatně. Navzdory rozbíjení stereotypů je histriónská osobnost pro současného diváka čitelnější, když ji hraje žena. S tím by nejspíš souhlasil i Sigmund Freud.
Uhlířová působí ze své podstaty jako intelektuálka a samorost, což je výborná kvalifikace pro obsazení do role génia Strindberga. Důležité také je, že herečka vědomě disponuje potřebnou dávkou mužské energie i dětské naivity a infantility. Vnitřní konflikty archetypů, projevy komplexů a další alchymistické proměny duše umí rozehrát na niterné úrovni a z této hloubky je pak interpretovat na jevišti. Když padne věta: „Strindbergu, uvnitř jste žena!“ na vteřinu shodí masku, jako by obnažila hrdinovu animu v celé její podstatě. Efekt je o to dokonalejší, že strindbergovský vzhled je přesný. Ovšem obdobně jako v Manželské historii JEDLu je divadelní prostředí metaforou předstírání, do níž se hlavní hrdina zamotá. Uhlířové Strindberg s paranoidním zaujetím sleduje, jak ho prozrazují gesta. Neovladatelná řeč těla, jeho rukou. Zrazuje ho vlastní pracovní nástroj. O to podezřívavější je k „hereckému umění“ přímočaré, vzájemným bojem vyčerpané Siri (Magdalena Kuntová), racionální Marie (Sara Venclovská) a podbízivého Schiweho (Radim Chyba).
Strindberg se ve svém bludu snaží dobrat pravdy za pomoci urážek a vulgarismů. Přihlédnu-li k záměrů tvůrců, pak si člověk jeho nepřátelství vůči ženskému elementu snadno promítne do vztahu oligarchy k naší planetě. Psychotický obhájce starých pořádků směřuje k sebedestrukci, provázený divadelními efekty řádících živlů. Žije si svůj inscenovaný horor – a my ho sledujeme s mírným pobavením. Mezitím se ledová kra, na které se groteskní staromilec dětinsky schovává pod postel, dává do pomyslného pohybu. Zbývá otázka: peklo jsou ti druzí…?
Per Olov Enquist: Noc tribádek. Překlad František Fröhlich. Úprava a režie Ivan Buraj, dramaturgie Milo Juráni, scéna Jan Kristek, Paulína Závacká, kostýmy Kateřina Kumhalová, Sofia Plaskonisová, hudba Tomáš Urík, hrají Ivana Uhlířová, Magdalena Kuntová, Sara Venclovská, Radim Chyba, Jáchym Sůra. Premiéra 16.12.2024.