V porovnání se zeměmi Evropy se sice Česká republika rozlohou řadí mezi ty menší, avšak svou velikost kompenzuje hustotou divadelní sítě, která patří – především v Praze – k nadprůměru. Takové množství divadelních spolků a institucí sice poskytuje veřejnosti i umělcům rozmanitou tvůrčí škálu ve formách i žánrech, ale pro kritickou obec představuje její pokrytí nadlidský úkol. Mnohá divadla se ovšem naučila využít pragocentričnosti kritiků a kritiček a svá díla jim čas od času dovezou až pod nos. Archa+ tak například první prázdninový víkend poskytla prostor minifestivalu ostravského Divadla Petra Bezruče.
Divadlo Petra Bezruče během letošního roku získalo Cenu divadelní kritiky v kategorii Divadlo roku, což si může na vrub připsat především Jan Holec, který zde od roku 2019 zastává roli uměleckého šéfa. Tato scéna se dlouhodobě profiluje jako progresivní činoherní divadlo orientované na mladé publikum, zaměřuje se na reinterpretace klasických děl a inscenování současných textů ve snaze komunikovat aktuální témata. Ač je v rámci současného repertoáru Holec značně režijně činorodý, aktivně se snaží do Ostravy zvát významné režijní osobnosti jako je například Tomáš Dianiška nebo Daniela Špinar.
Nepřítele lidu a Pozdě příchozí režíroval již zmíněný Jan Holec, kterému se v obou případech podařilo zvýraznit palčivá témata současné společnosti – roli pravdy v politickém světě a (ne)bezpečí v kyberprostoru. Holec vystavěl obě díla jako konverzační dramata; hybnou silou je proto v obou případech slovo, které v podání talentovaného ansámblu přináší umně ztvárněné postavy a srozumitelně odhaluje jejich motivace. Jednání v inscenaci představuje spíše decentní akce, během nichž dochází ke střetávání postav tak, aby došlo k pozvolnému rozkrytí a logickému vyústění konfliktu. V jednotlivých interakcích se pak projevuje Holcův režijní cit pro vytváření funkční vztahové dynamiky mezi postavami. Uvážlivým rozmístěním v prostoru odhaluje vzájemné nevyřčené postoje a utváří napětí tam, kde hraje ticho.
Zároveň se v obou případech objevuje téměř rukopisný prvek, kdy část scénografie (v případě Nepřítele lidu se jedná o práci Jána Tereby a u Pozdě příchozích Pavly Kamanové) symbolicky uzavírá inscenační rozuzlení. V inscenaci Pozdě příchozí se jedná o nádherný poetický obraz – bílý obrys postavy na černém pozadí v zadním prospektu se začne zvolna rozpíjet proudy vody coby slzami smíření. V Nepříteli lidu je využívána 3D tiskárna, která po čas představení vytváří tajemný objekt (kámen), s nímž se Dr. Stockmann (výborně ztvárněný Lukášem Melníkem) symbolicky vrací ke kořenům člověka.

FOTO: Martin Špelda
Napětí mezi postavami ostravské inscenace Nepřítel lidu houstne nesporně již od začátku, další režijní intence ovšem zde tak snadno čitelné nejsou. Jednou z nich je právě rozuzlení díla. Zatímco po většinu představení sledujeme pozvolný rozklad maloměsta založený na psychologicky motivovaném jednání postav, v závěrečné části se tato pozvolnost náhle vytrácí. Stockmannovo rozhodnutí by nejspíš mělo představovat logické vyústění předchozího vývoje, avšak chybí mu „mezičlánek“, který by jeho motivaci osvětlil. Namísto toho inscenace téměř střihovitě skončí: Dr. Stockmann je konfrontován s akciovou aférou, o níž neměl tušení, a místo dalšího boje či vysvětlování se téměř poustevnicky stahuje z veřejného i rodinného života. Nepochybně měl tento čin publiku poskytnout prostor k vlastní interpretaci, avšak ve světle předchozí doslovnosti působí tento skok příliš rapidně.
K dalšímu výraznému zásahu patří zapojení asijsky laděných intermezz, jejichž přítomnost není dostatečně ukotvena. Často jen redundantně ilustrující právě viděné – například, dojde-li k neférovému střetu Tomáše Stockmanna s bratrem Petrem (ztvárněn Mariánem Chalánym se štiplavou ironií odkazující na současné „kšiltovkářské“ mocnáře), následuje podobně nerovný souboj dvou aktérů v sumo kostýmech. Ačkoliv se tyto výjevy objevují jen sporadicky, svou extravagantností narušují jinak civilní poetiku inscenace. Šlo-li o poukázání na kontrast mezi evropským a orientálním světem, o odkaz na současnou globalizaci či pouze o groteskní vsuvku, zůstává pouhou domněnkou.
Funkce těchto scén je nicméně zřejmá – mají odlehčit mluvené pasáže, kterými je inscenace místy až příliš zatížena. Text nabízí řadu nosných a aktuálně rezonujících myšlenek, přesto by dramaturgicko-adaptační ruka nemusela být v úpravách první části tak zdrženlivá. Ukázalo se totiž, že inscenační tým dokáže z Ibsena vytáhnout svěží dialogické výměny, které zdlouhavost některých monologů příjemně vyvažují.

FOTO: Martin Špelda
Inscenace Pozdě příchozí snížila dění na scéně na úplné minimum, zůstal jen silný současný text a skvělé herecké výkony. Podobně jako v Kdo se bojí Virginie Woolfové? Edwarda Albeeho či Bohovi masakru Yasminy Rezy i zde sledujeme nenápadné korzování kolem zdánlivě nevinného setkání, které se postupně drasticky vylévá z břehů a obnažuje rozbolavělé a rozporuplné společenské nitro. Tannahillova hra bezpochyby poskytuje pevný základ, ale ona naléhavost vyniká především díky preciznímu režijně-dramaturgickému uchopení Jana Holce s Peterem Galdíkem, které se mimo jiné projevuje ve velmi přesně dávkovaném napětí – od počáteční ironie se záhy sklouzne k ostrému jádru, hlubšímu, než se na první pohled zdá. K tomu výrazně přispívá i scénografie Pavly Kamanové: byt ve tvaru kostky, která se zvolna otáčí a prosvěcuje chladně bílým světlem (což lze přičítat také výborné práci světelného designera Karla Šimka), jako se pozvolna obnažují nitra hrdinů.
Jak Ibsenovo, tak Tannahillovo dílo nabízí sice náročné, ale zato silné herecké příležitosti, v nichž se naplno projeví nejen schopnosti ansámblu, ale i kvalita režijního vedení. V tomto případě si Jan Holec zaslouží ještě jedno uznání, a to za brilantní práci s herci. Zejména v exponovaném mikrokosmu Pozdě příchozích, kde hraje roli každá herecká nuance, dokázal vytvořit funkční obraz společnosti toužící po smíření. Jedna z nejintenzivnějších scén se objeví v závěru, kdy Ondřej Brett a Alexandra Palatínusová přejdou od slov k minimalistickému fyzickému projevu. Po nepříjemných, až agresivních výměnách s druhým párem (Lukáš Melník s Markétou Harokovou) vyplní prostor napjaté mlčení. Hra sklíčených pohledů a rozpačitých gest nakonec vrcholí v křehkém objetí, kdy pár tiší vzájemnou bolest díváním se na videa jejich zesnulého syna. Na první pohled se to může zdát lehce kýčovité, ale v kontextu tématu působí jejich sdílená intimita nezbytně.

FOTO: Martin Špelda
Herci však ne vždy představují středobod inscenace – často jsou upozaďováni do rolí zjednodušených charakterů sloužících vizuálnímu konceptu. Tak je tomu i v případě Krysaře v režii Daniely Špinar. Ta se ve své současné tvorbě soustředí na témata queer identity a autenticity, které reflektuje mimo jiné prostřednictvím výrazné vizuální stylizace. Její interpretace Krysaře je zasazena do postapokalyptického bezčasí, jemuž scénograficky (dílo Adély Szturcové) dominuje černě kachličkované molo s rudou jámou na konci. Pochmurná poetika je pak umocněna postupným představováním panoptika prohnilých charakterů, z jejichž uchopení vyplyne, že krysami jsme my, lidé.
Oproti dvěma předchozím inscenacím postavy zde vystupují spíše jako typy, definované gesty a dominantními charakterovými rysy. Tato šablonovitost se promítá i do jejich vzájemných vztahů: Láska Agnes (ztvárněná Naďou Melkovou) a Krysaře (v podání Mariána Chalányho), navázaná již v expozici, postrádá přesvědčivé vysvětlení, které by osvětlilo, čím se Agnes liší od ostatních „hamelnských rajd“ natolik, že si získá Krysařovo nepřístupné srdce.
Spíše než na příběhové hloubce staví dílo na vizuální opojnosti. Barevná paleta a estetika evokující noční či techno kluby, včetně kostýmů (dílo Lindy Boráros) ve stylu extravagantní Balenciagy sice podtrhává queerness rukopis Daniely Špinar, avšak nekonvenční reinterpretace klasiky zůstává spíše na úrovni formální stylizace.
Herecký soubor Bezručů – v současnosti sestávající ze třinácti členů – přijel pražské publikum přesvědčit, že o jeho kvalitách není možné pochybovat. Díky koncentrované dávce bezručácké tvorby ve třech dnech vznikla jedinečná příležitost sledovat, jak si jednotliví členové souboru (kteří až na jednoho přijeli všichni) poradí s diametrálně odlišnými hereckými výzvami. Zcela jistě by stálo za to vypíchnout výjimečné výkony – například excelentní Alexandru Palatínusovou v roli nevyrovnané liberálky Vandy v Pozdě příchozích nebo Hynka Tajovského jako zlomeného mladíčka Patrika v téže inscenaci. Nelze opomenout ani vynikajícího Lukáše Melníka, jehož herecký potenciál se u Bezručů využívá naplno – ať už v roli za pravdu se bijícího doktora Stockmanna v Nepříteli lidu, impulzivního Viktora v Pozdě příchozích nebo podlézavého radního v Krysaři. Seznam by ale měl pokračovat dalšími jmény a přívlastky, než by beztak dospěl k jedinému závěru: ostravský ansámbl tvoří sehraný kolektiv výrazných, talentovaných a sympatických osobností, které se rozhodně vyplatí sledovat.
Divadlo Petra Bezruče – Viktor Dyk: Krysař. Režie a adaptace Daniela Špinar, scéna Adéla Szturcová, kostýmy Linda Boráros, hudba Martin Modrý, light design Jan Tranta, asistent režie Richard Kramár. Hrají Marián Chalány, Naďa Melková, Jáchym Kučera, Vít Hofmann, Monika Tomková, Alexandra Palatínusová, Lukáš Melník, Ondřej Brett, Markéta Haroková. Premiéra 21. března 2025.
Divadlo Petra Bezruče – Henrik Ibsen: Nepřítel lidu. Režie a adaptace Jan Holec, dramaturgie Peter Galdík, scény a kostýmy Ján Tereba, hudba Ivan Acher. Hrají Lukáš Melník, Magdaléna Holcová, Marián Chalány, Monika Tomková, Kateřina Krejčí, Jáchym Kučera, Vít Hofmann. Premiéra 24. ledna 2024.
Divadlo Petra Bezruče – Jordan Tannahill: Pozdě příchozí. Překlad Klára Vajnerová, režie Jan Holec, dramaturgie Peter Galdík, úprava Jan Holec, Peter Galdík, výprava Pavla Kamanová, hudba Ivan Acher, světelný design Karel Šimek. Hrají Ondřej Brett, Alexandra Palatínusová, Markéta Haroková, Lukáš Melník, Hynek Tajovský. Premiéra 23. května 2025.