
Odpovídá Jana Bohutínská, autorka, novinářka, výzkumnice, koučka. Na volné noze přesvědčením a praxí.
Co pro vás znamenají slova prázdniny, volno, odpočinek? Existuje v umění vůbec něco takového?
Každý má jiné potřeby, každý tvůrčí proces probíhá odlišně, něco jiného žádá. A každý má jinou životní situaci. Prázdniny jsou čas, který si zase dopřávám, není to prázdno, je to svobodné tvůrčí plno. Před dvěma roky jsem odložila stranou velký kus své dosavadní práce. Potřebovala jsem v hlavě prostor pro jiné psaní, než je psaní novinářské. Mám svůj životní styl, svůj rytmus. Nechávám svou tvorbu klíčit, zvolna inkubovat. A co nejvíc plavu.
Ty roky nazpět mě zasáhla blízká setkání se smrtí. A tak si od té doby plním kdysi odložené sny, cestuji, vracím se k sobě, třídím, vybírám si, přijímám, odmítám, ukončuji, začínám. Je to feministické, dělám to nejen pro sebe, ale i za ženy, které si něco takového, jako je osobní svoboda a volnost rozhodování, po staletí dovolit nemohly.
Hodně se diskutuje o statusu umělce či nepodmíněném příjmu, každý rok se objeví po vyhlášení výsledků grantů nespokojené hlasy umělců ze všech oborů. Jak by mělo vypadat ideální financování kultury, aby nebyly nůžky mezi nezávislými umělci a zaměstnanci či stálým spolupracovníky kamenných (a komerčních) divadel tak široce rozevřené?
Co má dlouhá grantová paměť sahá, nespokojenost s rozhodováním, podmínkami či výší grantů je chronická, bez ohledu na jejich aktuální stav a objem. Zdá se mi, že je debata o financování kulturního sektoru hodně vychýlená, zvlášť mezi běžnou veřejností, jako by to byly jen veřejné peníze. Beru-li za bernou minci v květnu zveřejněnou statistiku kultury, kterou vydal Český statistickým úřad s daty do roku 2023, veřejné (obce, kraje, stát) finanční zdroje v kulturním sektoru činí pouze 16 % všech zdrojů, skoro 82 % zdrojů tvořily dohromady podniky a domácnosti. Pro scénická umění jsou veřejné finance ovšem zásadní, což je dlouhodobě křehká situace, a to i do budoucna, když sleduji politickou situaci nejen v Česku. Pozornost by se měla ještě víc soustředit na to, jak tuhle silnou grantovou vázanost snižovat a dál posilovat vícezdrojové financování.
Zhruba patnáct let jsem se věnovala tématu tzv. druhé kariéry tanečnic a tanečníků, aby měli lepší možnosti rozvoje a přenositelnosti svých kompetencí do jiného oboru, když skončí s aktivní kariérou na jevišti. Tématu jsem se přibližovala jako výzkumnice, expertka, koučka. Asi deset let jsem byla u snah dohodnout pro druhou kariéru s ministerstvem kultury a dalšími resorty nějaké podmínky, vše vždy skončilo u nenaplněných slibů a u neschopnosti meziresortní spolupráce. Téma se pak propojilo se statusem umělce/umělkyně a výsledek je, že lidé v tanci ostrouhali, jejich situaci to systémově neřeší. To, co umělecké veřejnosti ministerstvo kultury podstrčilo jako status, považuji za výsměch. Zklamala mě vstřícnost části kulturní obce k takovému alibistickému kompromisu. A to ani nejsem člověk, který by řešení typu status nebo nepodmíněný příjem podporoval.
Za hloupé postsocialistické reziduum považuji fakt, že se místní státní byrokracii zatím nepodařilo pochopit, že jeden kabát nepadne všem, v tom bych si přála změnu. Systém by měl být mnohem flexibilnější, různorodější a méně těžkopádný, co se týče například režimů odvodů OSVČ, služeb Úřadu práce apod., měl by víc odpovídat potřebám skutečných lidí se skutečnou a různorodou pracovní zkušeností, i těch v různých sférách umění. Zbytečně jim nekomplikovat život a zdánlivou rovností nezakládat podmínky, které jsou nakonec nerovné.
Co chystáte pro příští divadelní sezonu?
V září budu mít básnické autorské čtení, doufám také, že se mi podaří prosadit svou první básnickou sbírku k vydání a dál psát poezii, prózu, reflektovat umění. Budu pokračovat v cestování za uměním, hlavně za tancem, ale i za operou, výtvarným uměním, literaturou, architekturou, a to v kombinaci výlet, do divadla, napsat o tom. A nejlépe při té příležitosti zakusit i nějaké open air plavecké místo, ať už je tam voda slaná nebo sladká. Zcela výjimečně mi cestu někdo zaplatí, jsem na volné noze, tak je cestování zpravidla moje osobní finanční a časová investice, momentálně mi to za to stojí – abych viděla excelentní umění, měla o čem myslet, o čem cítit a o čem psát, čím se hlouběji inspirovat, o čem snít a o čem učit. Sytím tím svůj vnitřní plamen. Ještě nevím, kam se po létě vydám, láká mě taneční Haag a příští rok snad velká londýnská výstava Fridy Kahlo.
V zimním semestru již poněkolikáté učím na Katedře teorie a kritiky DAMU psaní o tanci. Podporuji studentky a studenty v hledání jejich vlastního autorského hlasu, baví mě to, jsem ráda, že jsem v kontaktu s nastupující umělecko-kritickou generací. Utvrzuji se tak i v tom, proč stále vidím v umělecko-kritické-publicistické tvorbě smysl. Mám také nějaké psací resty, chci pokračovat ve větších rozepsaných textech, dokončit soubor pohádek. A co bude dále příští rok, to je pro mne teď trochu vzdálený horizont.
Předchozí díly ankety Lenky Dombrovské čtěte zde: Madla Horáková Zelenková: Prázdniny v umění / díl druhý – dílo, Petr Pola: Prázdniny v umění / díl první – dílo