
Odpovídá Lenka Havlíková, ředitelka Divadla X10 a předsedkyně Asociace nezávislých divadel ČR
Co pro vás znamenají slova prázdniny, volno, odpočinek? Existuje v umění vůbec něco takového?
Divadelní prázdniny jsou chiméra. Něco, po čem všichni touží, upínají úpěnlivě zraky k poslednímu červnovému dni v kalendáři, pak jedou na týden někam na samotu nebo k rodičům na chatu a pak začnou úpěnlivě upínat zraky k poslednímu srpnovému dni v kalendáři. Rozšířenou novinkou posledních let (pocovidových) je letní hraní, takže prázdniny jsou pro řadu lidí letní sezonou. Jinak v divadlech technický personál v létě uklízí, dělá inventury, opravuje technologie, maluje, třídí fundusy… Dramaturgové a dramaturgyně čtou, co nestačili přečíst. Manažerské složky vyřizují resty, dlouho nezodpovězené maily, připravují si podzimní granty, plánují přespříští nebo přespřespříští sezonu. A mohla bych pokračovat. Ale režim je samozřejmě volnější, takže člověku zbyde nějaký čas na takové ty normální věci. Pro mě je volno a odpočinek spojené s jízdou na kole a s turistikou, v létě se dostanu i do kina nebo na výstavu, vidím přátele, na které v sezoně nemám čas… Kdy teda půjdeme na to kafe, Lenko Dombrovská? Abychom to stihly ještě o prázdninách.
Hodně se diskutuje o statusu umělce či nepodmíněném příjmu, každý rok se objeví po vyhlášení výsledků grantů nespokojené hlasy umělců ze všech oborů. Jak by mělo vypadat ideální financování kultury, aby nebyly nůžky mezi nezávislými umělci a zaměstnanci či stálým spolupracovníky kamenných (a komerčních) divadel tak široce rozevřené?
To je hodně komplexní otázka. Co se týče grantů a nespokojených hlasů, to je samozřejmě vždycky, podpořených projektů na různých úrovních státní správy i samosprávy je odhadem kolem poloviny. Konkurence je opravdu velká a na dotaci neexistuje automatické právo. Průběžně probíhají diskuse o evaluaci na všech úrovních státní správy a samosprávy, takže systémy se vyvíjejí. Je to na samostatný rozhovor.
Status umělce – považuju za dobré, že pojem Statusu umělce byl zákonně zakotven a myslím, že je nutné na tom dál pracovat. V tuhle chvíli vzniká registr a na něj budou navázána stipendia. Je otázka, jak budou v delším časovém horizontu stipendia v rámci Statusu umělce koncipována, zda budou možná dlouhodobá stipendia pro kontinuální tvorbu, jaké budou parametry, podmínky, jaká bude alokace prostředků.
Podle mého názoru by se měl v budoucnu Status umělce napojit na sociální a zdravotní systém, tak, aby v nich byla zohledněna specifika umělecké práce. Zejména její nárazovost a nestabilní prostředí. Nebo kombinace různých typů práce v kultuře (OSVČ, zaměstnání, smlouva o dílo), díky čemuž vznikají atypické situace, které systém sociální podpory neumí reflektovat. V tomto smyslu by byl užitečný nástroj „kulturní přechodový příspěvek“ (např. při ztrátě zakázek, mezi projekty) podobně jako ve Francii. V Německu zase díky sociálnímu fondu KSK mají umělci a umělkyně částečně hrazené odvody na zdravotní a důchodové pojištění. Je zapotřebí definovat umělecké a umělecko-technické profese, jinými slovy aktualizovat Katalog prací, což navazuje na diskuzi zahájenou už během pandemie. Dovedu si představit zapojení i komerční sféry a produktů typu pojištění, směřované k pracovníkům v kultuře. V minulosti se tomuto tématu věnoval například Nadační fond pro taneční kariéru a jednal i se zástupci komerčních pojišťoven, které byly ochotné se do řešení otázek zapojit, ovšem toto nelze bez aktivní participace státu.
Status umělce je v procesu řešení i v rámci EU, v roce 2021 přijala Evropská komise iniciativu na zlepšení podmínek pro umělce, která doporučuje zavedení evropsky uznávaného statusu umělce a podporuje právní jistotu a mobilitu. Cílem je sjednotit přístup k umělcům jakožto pracovníkům v kulturním sektoru se zvláštními potřebami (např. nepravidelné příjmy, duševní vlastnictví, mezinárodní mobilita).
Otázkou nepodmíněného příjmu jsem se přiznávám nezabývala, nepřipadá mi to reálné. Domnívám se, že diskuse o nepodmíněném příjmu patří do širší společenské roviny – je zapotřebí řešit změnu pracovního trhu jako celku (například vlivem rozvoje technologií), nejen situaci umělců a umělkyň. Vztahovat nepodmíněný příjem výhradně na kulturní sféru by nebylo spravedlivé. Ve světě proběhlo nebo probíhá několik pilotních projektů, např. ve Finsku, Španělsku, Německu. Co se týče kultury, přijde mi daleko perspektivnější se zabývat otázkami sociálních podpor a jejich dostupnosti pro umělce a umělkyně, kteří se mohou ocitnout ve svízelné situaci.
Nůžky v odměňování mezi nezávislými umělci a zaměstnanci v kultuře nejsou tak široce rozevřené. Tabulkové platy zaměstnanců v kultuře jsou totiž v tzv. Příloze 1, tedy nejnižší. Tabulkové platy v této Příloze jsou dlouhodobě pod hranicí zaručené mzdy. To znamená, že tento stát dopouští, aby byla část společnosti oficiálně vykořisťovaná, nejen umělci a umělkyně, ale i další profese v této tabulce. Tohle je zapotřebí narovnat a v tomto existuje konsensus mezi zaměstnavateli, odbory i politiky. Myslím, že platy zaměstnanců v kultuře by měly být na úrovni učitelů, protože tomu odpovídá jejich vzdělání i společenská důležitost kultury. Tím by vznikl i tlak na zvýšení honorářů v nezávislé i podnikatelské sféře.
V poslední době se v různém kontextu stále častěji objevuje i téma férového odměňování výkonných umělců i dalších příbuzných profesí. Zde hrají klíčovou roli oborové asociace, které se zabývají standardy a férovými odměnami a vstupují do dialogu se státem i samosprávami. Nemůžeme se ovšem bavit o férové odměně a přitom opomíjet alokace v grantových systémech a výši dotací zřizovaných subjektů, neboť jsou to úzce spojené nádoby. Pokud se zvýší odměny umělcům a nedojde zároveň k navýšení financování, bude to mít negativní efekt zániku subjektů a tím i pracovních příležitostí v nezřizovaném sektoru, ale i ohrožení počtu pracovních pozic ve zřizovaném. Proto si myslím, že odpovědnost za stanovení férových odměn by měla přijmout státní správa a samospráva v komunikaci s odbornou veřejností.
Abych to shrnula – nemyslím si, že otázku odměňování vyřeší Status umělce nebo institut nepodmíněného příjmu. Řešením je zvýšení objemu financí v kultuře. Dostali jsme se k jádru věci. Kultura je v téhle zemi podfinancována tak strašně dlouho, že z toho není jednoduchá cesta. Navíc v téhle době čelíme zkreslenému mediálnímu obrazu kultury, která je často prezentována jako něco zbytného, neužitečného, sílí útoky na kulturu z různých kruhů. Protože kultura je základ identity národa. Ve veřejné diskusi je opomíjeno, že kultura má také významný ekonomický přínos, vyšší než jsou prostředky, které jsou do kultury investovány. Dotace do kultury (vědy a životního prostředí) jsou nejnižší ze všech sektorů. Dotace existují v průmyslu, zemědělství, všude… ale ve veřejném diskurzu to vypadá jako by byly dotace jen na kulturu. A také je nutno si přiznat, že dotace na kulturu jsou v zásadě dotacemi pro její konzumenty. Pokud by vstupné odpovídalo nákladovosti, byla by kultura jen pro úzkou skupinu movitějších příjemců.
Co chystáte pro příští divadelní sezonu?
Sezonu zahájíme tradičně Divadelním festivalem Kutná Hora, který se koná od 18. do 20. září. Je to festival zaměřený primárně na nezávislou scénu, performance a zahraniční networking. Letos realizujeme polskou edici, diváci se mohou těšit na profesionální ženské divadlo Teraz Poliż s inscenací Seks, praca i marzenia zabývající se fantaziemi lidí, kteří většinou plní sexuální fantazie ostatních. Aleksandra Jakubczak přiveze autorské představení Worst Case Scenario o úzkosti a roli divadla jako nástroji podpory. Nezvyklou performativní spolupráci přiveze i duo Turkowski & Nowacka, kteří spojili svou divadelní práci s dvojící JaWa: bezdomovcem Janem a bývalým vězněm Waldemarem, kteří hledají své místo v životě. Studentská umělecká skupina OLDstars uvede text Sławomira Mrożka Emigranti v režii polského studenta režie Krystiana Przybysze.
Divadlo X10 přiveze svůj nejnovější producentský počin, česko-německý inscenační diptych 120 volů/120 Ochsen, který koncipovalo ve spolupráci s lipským nezávislým divadlem Schaubühne Lindenfels. Na základě svatováclavské legendy, která stojí u zrodu české státnosti, vznikly dva původní texty, jejichž inscenace vedou přeshraniční dialog. Česká část 120 volů vznikla v režii německé autorky, režisérky a multimediální umělkyně Evy Schubert. Německá část 120 Ochsen je inscenací hry dramaturga a dramatika Ondřeje Novotného v režii uměleckého šéfa X10 Ondřeje Štefaňáka.
Důležitou součástí každoročního programu jsou také události ze série Y Events, tentokrát s názvem Y: Celestial Gardens. Industry program nabídne prostor pro diskuze, sdílení zkušeností i mezinárodní networking, který často přináší nové projekty. Město také ožije představením První krok od V.O.S.A. Theatre, které propojuje nový cirkus s pop-up planetáriem.
První inscenací Divadla X10 v sezoně 2025/2026 bude původní hra Ondřeje Novotného Demonstranti v režii Ondřeje Štefaňáka s premiérou 24. října. Jak napovídá název, tématem je demonstrace jako společenský fenomén, rituál změny, zachycení nadějí i trapnosti s tím spojenými. Ondřej se ve hře zabývá mezigeneračním pohledem. Za co demonstrovali a demonstrují otcové a matky, za co synové a dcery? Jak se zachovat k dítěti nebo k rodiči s postojem, který považujeme za nepřijatelný? Kdy a proč se člověk zvedne z gauče a vyrazí do ulic, odhodlaný demonstrovat svůj postoj? Na třech přelomových obdobích moderní české historie Ondřej reflektuje společenský vývoj. Sledujeme postoje tří generací jedné rodiny k politické transformaci na pozadí tří období, tří demonstračních vln. Prvním obdobím je rok 1989. Druhým obdobím je přelom tisíciletí, kdy v Praze proběhly anarchistické a antikapitalistické demonstrace během zasedání Mezinárodního měnového fondu. Posledním obdobím je rok 2022, kdy proběhly protivládní proruské demonstrace. Rozdělená společnost a rozdělená rodina jako základ státu.
(Autorem portrétní fotografie je Marek Koliha.)
Předchozí díly ankety Lenky Dombrovské čtěte zde: Jana Bohutínská: Prázdniny v umění / díl třetí – dílo, Madla Horáková Zelenková: Prázdniny v umění / díl druhý – dílo, Petr Pola: Prázdniny v umění / díl první – dílo