Tentokrát jsem položila pouze jedinou otázku, a to členům skupiny DÍLO.

Odpovídá Michal Nagypál, malíř a sochař, v současné době žije a pracuje v Maďarsku.
Jaký je rozdíl mezi uměleckou tvorbou a prací?
Jsou to prolínající se pojmy, které pro každého můžou znamenat něco jiného. Já práci chápu jako manuální činnost, kterou je potřeba udělat. Umění práci předchází, je to přemýšlení nad tím, co vlastně budu dělat, vytvoření prvotní myšlenky, slova – na počátku bylo Slovo… Jak se píše v Evangeliu podle Jana. Jednoduše něco nezhmotněného a práce to umožní zhmotnit. Je na člověku různých povolání, jak je šikovný.
Když přemýšlím nad novým dílem, tak umělecky tvořím, ale když maluju, tak pracuji. Ta nejvíc tvořivá část zkrátka předchází fyzické práci, zdá se mi. Když vytvořím obraz, umělecké dílo, může to být pro někoho hodnotné. Pro někoho ne. Když umělci v době korony žádali podporu od státu, lidé je posílali k lopatě, do „normální práce“. Tak jsou na Slovensku nastavené hodnoty ve společnosti.
Oddychnout si od svého řemesla ale není na škodu. Já jsem teď, v dubnu, pracoval hodně na zahradě a ke své tvůrčí práci se vracím s ještě větší energií. Navíc jsem při rozmisťování zábran ve výběhu pro slepice cítil, že umělecky tvořím víc, než pracuji. Na druhou stranu jsem příležitostné práce, které mě nenaplňovaly, ale musel jsem je vykonávat, když mi teklo do bot, vždy vnímal jako otročinu.
Zajímalo by mě, jak tuto otázku vnímají zvířata.

Odpovídá Dominik Melichar, básník, publicista a bibliograf, v současné době působí v Ústavu pro českou literaturu AV ČR.
Jaký je rozdíl mezi uměleckou tvorbou a prací?
Pokud bychom práci definovali jako činnost, tak by bezpochyby šlo tuto úvahu hned zkraje uzavřít banálně a poněkud wittgensteinovsky: každé umění je práce, ne však každá práce je umění. Ostatně například herce jistě vnímáme jako umělce a každý herec, není-li amatérský, se svým uměním živí. A hle, najednou se nám do úvah krade obživa. S prací je obživa spojována tradičně, ne však každá práce nutně vede k obživě. Onen amatérský herec jistě také pracuje, neboť činí, málokdy je ale za svou činnost, práci, finančně odměňován. Teď, kdy píšu tyto řádky, také pracuji, na váček dukátů za ně ovšem můžu zapomenout. Nějaké odměny se ale oba, já i amatérský herec, dočkat můžeme – třeba čtenářské odezvy, respektive aplausu či kritiky. Je asi zřejmé, že s jednoduchým, byť průzračným konstatováním, že každé umění je práce, ne však každá práce je umění, nevystačíme.
Maně se nabízí další problematika – co je to vlastně umění? Zapamatovat si stovky jmen žáků je v případě učitele stejné umění jako zapamatovat si divadelní text. A stejná práce. A přece bychom o učiteli neřekli, že je umělec. Nebo o prodavači v diskontu, který je schopen si zapamatovat desítky, možná i stovky kódů různého zboží. Anebo naopak – přestříhat desítky airbnb zámků v gentrifikovaném Žižkově a z vypreparovaných klíčů pak vytvořit plastiku upozorňující na nedostupné bydlení v Praze, jak je možné aktuálně vidět ve vynikajícím dokumentu Veřejně prospěšné práce, je umění a je to také práce, pokud se podržíme výše uvedené argumentace. Jenže je to taky umění za hranou zákona, někdo by řekl vandalismus. A spojovat práci s vandalismem se jeví poněkud ošemetné. Znamená to tedy, že každé umění je práce, pokud je v mezích zákona? Podle pravidel?
F. X. Šalda ve svém slavném eseji Spisovatel, umělec, básník nepovažuje spisovatele za umělce mj. i proto, že píše podle pravidel, nebo proti pravidlům, ale ta pravidla tu pořád jsou: „je to tisící první obal srovnaný s tisícem předchozích, desetitisící první skořápka měřená deseti tisíci předchozích,“ píše Šalda. Pravidla, zákon je tedy něco, co je proti umění. Jistě se ale shodneme, že práci si stejně jako s výdělkem spojujeme také s pravidly. Pravidly určujícími primárně „jak“ a „kdy“. Jedno z nejslavnějších Mozartových děl, Requiem v d‑moll, psal skladatel na zakázku, měl deadline (který kvůli své dead nakonec nenaplnil). Pracoval tedy podle pravidel, ale asi není mnoho lidí, kteří by jeho Requiem nepovažovali za umění.
Pro Šaldu je více než spisovatel, a dokonce i více než umělec, jehož právě spojuje s prací („Práce, hlavně, a především Práce jest jejich hvězdou“), básník. Ten, „kdo všecko náhodné přeměňuje v osud, to znamená v cosi hluboce nutného a zákonného“. Jde však o jiný zákon než ten spjatý s pravidly, jde o jakousi nevyžádanou nutnost. Onen neustále unikající horizont, zítřek. Není to korporátní umění, které Pavel Karous, jedna z postav výše uvedeného filmu, v rozhovoru ve Vltavském Art Café glosoval (parafrázuji): „musí se to lesknout a nesmí to nabídnout ani minimální intelektuální rozcvičku“. Tedy umění, které je jen výsledkem rozmnožovacího procesu, stejně jako je podle Šaldy spisovatel ten, který „netvoří, množí pouze“. Umění, jemuž by Šalda připnul přívlastek „básnické“, je prací, která se práci vzpírá. Umění je tedy paradoxní práce. V takovém případě však práce nemá s uměním nic společného.