Tentokrát jsem položila pouze jedinou otázku, a to členům skupiny DÍLO.

Odpovídá Jan Motal, filozof, esejista a vysokoškolský pedagog, jež působí na Masarykově univerzitě a Janáčkově akademii múzických umění v Brně a na Univerzitě Palackého v Olomouci.
Jaký je rozdíl mezi uměleckou tvorbou a prací?
V ideálním světě žádný rozdíl není. A to nejen proto, že je v něm umělecká tvorba uznána jako práce, ale že každé práci je přiznána kreativita. Prací se podle mě člověk má seberealizovat, vytvářet sebe sama tím, že se stará o druhé, vyrábí hezké věci, vozí nás za přáteli vlakem… Když jsem dělal v televizi a v novinách, nahlédl jsem do různých profesí a všude potkal lidi, pro které je jejich práce vášeň, mají k ní vztah, tvoří hodnoty.
Problém podle mě ale je, že umění se od osmnáctého a devatenáctého století v západním světě vymezuje právě vůči práci. Jak se rozvíjela průmyslová společnost a náboženství přestalo být hlavním zprostředkovatelem transcendenta, umění se od romantismu začalo vymezovat proti údajně bezmyšlenkovité, příliš technické a racionalistické civilizaci. Ve skutečnosti se prostě roztáhlo v prostoru, který uvolnila víra. V divadle to známe dobře, jak se od druhé poloviny dvacátého století všude skloňuje slovo rituál…
Věnuji se filozofii a neznám prozatím lepší metodu náhledu na svět, než je dialektika. Ta nás učí, že svět je neustále v pohybu a každá věc, pokud přeroste určitou míru, mění se ve svůj opak. Takže romantické, spirituální umění skočilo v ryze racionálním a od života odtrženém konceptu, touha vrátit společnosti duši divadelním rituálem se zvrhla do megalomanských reklamních akcí jako je světelná show plzeňského pivovaru na budově Národního divadla nebo nevkusná maloměšťácká gastrozábava Beef v Holešovické tržnici. Politické divadlo u nás neoslovuje vyloučené a ponížené a na uměleckých školách se nové úvazky uvolňují jen tím, že někdo umře.
Podle mého soudu je tedy potřeba opustit mylnou představu, že umělci mají přístup k nějaké hlubší pravdě, že si zaslouží nějakou automatickou podporu prostě jen proto, že existují. Na druhou stranu, dialektika také učí, že když se něco zvrhne ve svůj opak, čeká nás ještě další vývojový krok: něco nového, co v sobě zahrnuje a přesáhne to, co bylo. A já to vidím nadějeplně. Podle mě nyní procházíme obdobím, kdy (opět) mizí staré formy. Tím, jak se práce přibližuje umění, jak se kreativní přístupy rozšiřují i do jiných oborů, možná se přibližuje doba, kdy se umění bude věnovat méně lidí, ale bude to smysluplnější, soustředěnější práce. Básníci po dekády snili o tom, aby mezi uměním a každodenností nebyla nepropustná bariéra. Ta padne, když tvorba vstoupí do práce a práce do tvorby, když překonáme dědictví příliš dlouhého devatenáctého století, zbavíme se iluzí a mýtů, jež nás tíží, a společně, celá společnost, budeme hledat odpověď na otázku: co bude znamenat práce v epoše umělé inteligence?
A já bych chtěl, aby neznamenala nutnost potřebnou pro to, abychom přežili, ale aby byla uskutečněním toho, kým jsme, naší jedinečnosti. Nezávisle na tom, jestli děláme divadlo, šijeme oblečení, anebo pečujeme o nemocné…

Odpovídá Tomáš Loužný, divadelní režisér, dramatik a překladatel.
Jaký je rozdíl mezi uměleckou tvorbou a prací?
Práce nemusí být činnost, která nás nebaví. Umělecká tvorba tak může být – a je – prací. Za uměleckou tvorbu, která na někoho působí, si samozřejmě zasloužíme odměnu. Jako za každou jinou práci, která podobně jako umění nemusí mít okamžité výsledky. Stejně tak je ale naprosto v pořádku, když má někdo svou práci jen jako cestu k získání finančních prostředků a kreativně se realizuje jinde. Nebo je naopak pro něj odpočinkem manuální práce, třeba na zahradě, tak třeba aktivně odpočívám já.
V uměleckém prostředí podle mého názoru existuje jakýsi skrytý despekt k označování umělecké tvorby jako „obyčejné“ práce. V různých debatách se objevuje pocit, že umělec má mít něco víc – talent, originalitu, něco těžko pojmenovatelného. Jenže jistý talent k tomu, aby svou práci vykonával dobře, musí mít ledaskdo, ať už je to malíř pokojů, advokátka nebo zahradník.
V současné situaci je důležité se spojit a požadovat adekvátní podmínky pro pracovníky v kultuře, od výkonných umělců po technické profese či kritiku. Najít pevnou půdu pod nohama a pak se třeba postavit i za další profese, kterým můžeme nabídnout know-how boje za lepší podmínky. Místo toho ale často, možná z frustrace, podemíláme sebedůvěru kolegům. Osobními odsudky schovanými za objektivní kritiku, anketami o nejhorší umělecký počin roku, nebo anticenami jako je třeba Překladatelský skřipec. Tím se budují drobná nepřátelství v oboru a boj za adekvátní pracovní podmínky tak nikdy nebude jednotný, a tedy dostatečně silný.