Nikdy nebylo na světě tolik fotografií a filmů jako dnes. A nejen proto, že každá historická epocha v sobě zahrnuje fotografické dědictví věků předešlých. V osmdesátých a devadesátých letech minulého století, kdy se fotografování stalo díky levným kompaktům, které si na dovolenou bral snad každý, bylo na světě pořízeno řádově od třiceti do osmdesáti miliard snímků ročně. Tehdy to ještě fotografický průmysl považoval za zlatou éru; velmi rychle byl ale zadupán do země digitální revolucí. Ta vedla nejen ke krachu velkých korporací, jako byla Agfa, ale i k neskutečnému nárůstu fotografií. V našich mobilech, počítačích a albech v poslední dekádě přibylo něco přes osm bilionů snímků, za dvacátá léta jednadvacátého století to už bude pravděpodobně bilionů patnáct. Smartphony dnes pořizují přes devadesát procent všech fotek, a i filmový průmysl si začíná zvykat na natáčení s iPhony. Jsme zahlceni obrazovým materiálem, ať už se pohybuje, nebo jen zvěčnil některou z chvil, které jsme zažili. Nic z toho neprospívá Zemi.
Klasická fotografie byla extrémně toxická. Své o tom věděli první fotografové, kterým ničily zdraví rakovinotvorné a jinak nebezpečné látky, jako hydrochinon, metol, rtuť nebo dichroman draselný – jenž je dnes v EU pro soukromé použití zakázán. Tyto látky se používali a dosud i v mnohem menší míře díky popularitě analogové fotografie stále používají k vyvolávání a úpravám negativů a pokud nejsou správně zpracovány, dostávají se do životního prostředí. Míru devastace naší planety si těžko můžeme představit; stačí ale jen připomenout, že korporace jako Agfa nebo Kodak byly po většinu dvacátého století ohromné chemické fabriky, které se podílely i na zbrojním průmyslu. A Agfa byla součástí koncentráky využívajícího koncernu IG Farben… Ale i samotný film, který si dodnes můžeme koupit jako fanoušci analogové fotky či filmu, není ekologický. Je to vlastně kus plastu, polyethylen, natřený živočišnou želatinou s halogenidy stříbra. Výroba, zpracování i likvidace těchto materiálů jsou stejně problematické jako jakékoliv jiné plasty či kovy, kterými špiníme naše prostředí. A navíc, vzhledem k tomu, že želatina je dosud nenahraditelným pojivem, neexistuje nic jako veganský analogový film.
Naprostá většina fotek se dnes snímá digitálně. Není to přeci jen lepší, čistější, ekologičtější? To sotva. V digitálních zařízeních, která používáme, je ohromné množství různých drahých kovů, které se těží, ale i rozebírají v příšerných podmínkách ve třetích zemích. Akcelerace digitálního průmyslu vede k tomu, že měníme zařízení co několik let – a pokud tak neučiníme, přístroje samy časem odumřou. Dodnes používám více jak sto let staré analogové fotoaparáty, které si člověk může opravit doma. Pokud vám odešla elektronika, ani deset let starý mobil nepoužijete k pořízení snímků z dovolené. Těžba vzácných kovů, neustálé nahrazování starých zařízení novými a elektronický odpad nejsou jediné ekologické škody způsobené digitálním filmem. Snímky a videa uložená na cloudech požírají energii, často produkovanou využíváním fosilních paliv, a spotřebovávají ohromné množství vody k uchlazení velkých diskových polí. To, že je nevidíme, neznamená, že neexistují – a tím, jak se na ně přisála umělá inteligence, škoda na planetě rostou. Nemluvě o tom, že kvůli sociálním sítím jsme puzeni neustále cestovat za novými a novými snímky, a tak se všeobecné obžerství fotografování a natáčení videí pojí s ekologickou zátěží z turismu, cestování, mobility.

A přesto je fotografie i filmování uměním, jež dává lidské imaginaci možnost úplně nových projevů. Je to vyjadřování, které k modernímu člověku patří a umělecká díla, jež s fotomateriálem pracují, nemůžeme jen tak škrtnout. Stejně tak bychom mohli otevřít otázku, nakolik devastují naše prostředí mikroplasty uvolněné z akrylových barev. Fotografii i film však lze dělat ekologicky: pomalu, uvážlivě, udržitelně. Lze recyklovat, upcyklovat a znovu používat staré fotoaparáty a kamery, které lze – na rozdíl od těch digitálních – snadno opravit i v domácích podmínkách. Můžeme fotit na expirované filmy, a tím snížit množství odpadu; a stejně jako správný kuchař umí využít maximum surovin, lze maximálně použít veškerý fotomateriál – cest je mnoho.
Jednou z nejzajímavějších metod udržitelné fotografie je používání ekologických vývojek. K jejich přípravě potřebujeme jen sodu, kyselinu askorbovou čili vitamin C a výluh z biomateriálu, který nalezneme přímo na místě, kde fotíme či točíme. Do materiálu se pak otiskne nejen světlo, jež nečekaně reaguje třeba s expirovaným materiálem, ale i molekuly půdy, rostlin či dokonce odpadu. Trvá to déle, je to méně nejisté – a bere nám to plnou kontrolu nad procesem, který náhle podléhá mnoha různým, ogranickým vlivům. Ale v tom spočívá přínos i krása těchto metod. Protože najednou jsme nuceni si naplno uvědomit, že nejsme jedinými tvůrci, ale spíše se podílíme na složitém procesu proměny světla v zastavený obraz. A zároveň nemůžeme produkovat takové ohromné množství fotografií a filmů, protože tvorba od nás vyžaduje mnohem více energie a času, než zmáčknout ikonu v chytrém telefonu. Přispívá to tedy i k udržitelnosti vizuální, k naší digitální očistě.
(Autor pořádá dílny udržitelného filmu a udržitelné fotografie pro nejrůznější instituce. Více se o nich dozvíte ZDE.)

