Naše podzimní číslo je významné ze dvou důvodů, jednak otevírá druhý rok činnosti umělecké skupiny DÍLO a také se váže k premiéře site-specific inscenace Česká továrna na lži. Má téma UDRŽITELNOST, protože jsme rozhodnuti v naší umělecké i publicistické tvorbě pokračovat a proto, že naše nová inscenace je ve všech ohledech – tématem, procesem tvorby a uváděním – co nejvíc ekologická.
V inscenačním procesu se snažíme s Tomášem Loužným a Erikou Majdišovou klást důraz na udržitelnost. Což představuje řadu konkrétních kroků. Ve scénografii se jedná o výběr materiálů, způsob výroby a také například o další využití použitých předmětů či oděvů. V divadelním provozu se snažíme minimalizovat používání zbytečných obalů a plastů, netiskneme v době internetu plakáty a letáky, co nejvíc snižujeme uhlíkovou stopu dopravy. Samozřejmě budeme používat divadelní světla a zvuk, ale i to se snažíme dělat úsporně a promyšleně. A v neposlední řadě se snažíme o budování příjemného pracovního prostředí a zdravé mezilidské vztahy, i když mezi vlhkými zdi ne-divadelní budovy.
„Na scéně“ uvidí diváci pouze recyklované, přírodní nebo znovupoužitelné materiály. Mnohé kulisy a kostýmy dostávají druhý život, ať už se k nám dostaly z jiných inscenací, nebo z bazarů, sekáčů a domácností. Podstatná část scény je tvořena rostlinami, které měly být vytrhány, vykoseny či vykácený, a po odehrání bloku pěti představení je dopravíme na kompost. Hadice, elektrické kabely a pneumatiky byly dopraveny ze skládek, aby alespoň na chvíli zase ožily, po derniéře je vrátíme zpět.
Každodenně přemýšlíme nad tím, co skutečně potřebujeme, co můžeme využít jinak a co zůstane i po derniéře užitečné. Věříme, že udržitelné divadlo není omezením, ale naopak výzvou k větší kreativitě a zodpovědnosti. Stejně jako hledáme nové cesty v umění, hledáme je i ve vztahu k přírodě a společnosti. Protože se domníváme, že nelze vyprávět o klimatických dezinformacích a přitom plýtvat, lhát a nevěřit v budoucnost. Zkrátka jsme idealisti.
Českou továrnu na lži zkoušíme a budeme hrát v omšelé Jízdárně Savarin z 18. století, i tu se snažíme řádně oživit a doufáme, že nebude za pár měsíců – po rekonstrukci, kterou nepochybně potřebuje – sloužit pouze komerčním účelům a že výrazně nezmění svůj vzhled a dispozice. Zeleň do ní už pravděpodobně nevrátíme, ale opravdový život bychom prostoru, se kterým jsme se s inscenačními týmem již sžili, bychom Savarinu přáli.
Přesto jsme samozřejmě žabaři a zelenáči v porovnání s ekodivadlem Verdis, které v tomto čísle představujeme, a to textem jeho principála a režiséra Mojmíra Vlašína a ukázkou z jeho mnohaleté tvorby – hrou Křeč svatého Vladimíra z roku 2023 (která reagovala na jinou než ekologickou událost). V pravidelné anketě se zaměřujeme na otázky udržitelnosti v umění, doporučujeme (a budeme ještě doporučovat) hromadu knížek a taky pár divadel o přírodě, v přírodě nebo s přírodou. Nechybí ani poezie, tentokrát od Jany Bohutínské a Jakuba Čermáka. Opět vyjde podcast, kde se představí písničkář Jakub Cermaque (což je tentýž člověk jako básník Čermák). Právnička Monika Hanych připravuje text o dezinformacích, publicistka Veronika Boušová reflexi inscenace D. D. Pařízka Svatá Johanka z jatek z Berliner Ensemble. Jan Motal rozmlouval s Adamem Vrchlabským z ekumenické sítě Společný domov, bude následovat můj rozhovor s Vojtěchem Peckou, autorem publicistické knihy Továrna na lži, která stála na počátku naší inscenace Česká továrna na lži.
Vrátili jsme se tedy na začátek a já přeji DÍLU i čtenářům a divákům, ať máme před sebou mnoho šťastných začátků, protože jsou většinou lepší než konce.