V době svých studií na DAMU, tedy před rokem 2020, jsem mnoho silných inscenací o sexuálním násilí nezaznamenal. Poprvé jsem tak byl explicitnímu obrazu znásilnění vystaven až v roce 2019 během mezinárodnímu festivalu nového dramatu FIND, který pořádá berlínské divadlo Schaubühne. Tehdy již proslulý režisér Thomas Ostermeier prezentoval svou jevištní verzi autobiografického románu Édouarda Louise Dějiny násilí. Knihu lze označit jako zpověď samotného spisovatele, jenž se na štědrý večer potkal s mužem, pozval jej k sobě a skončili v posteli. Návštěvník Reda však Édouarda okradl. Při následné konfrontaci ho znásilnil a téměř uškrtil. Krom samotného znásilnění pro mě bylo nové téma konsentu. V příběhu se totiž domluvený pohlavní styk rychle změní ve znásilnění.
Ostermeir využil při inscenování principy epického divadla. Většinu příběhu oné noci tedy postavy vyprávějí či různě komentují, do situací vstupují jen zřídka a vždy s nadhledem. K tomu herci část dění točí na kameru, čímž získávají od svých postav větší odstup. Akt znásilnění je pak v kontrastu zahrán a inscenován velmi realisticky. V kontextu stylu inscenace se tak jednalo o velký divácký šok. Reda naráží pánví do Édouarda, mezi diváky a herci se nachází pouze jedna postel, která skřípe a div se nerozpadne. Po této scéně však představení pokračuje v dříve nastoleném epickém principu. Obraz znásilnění ovšem zůstává v hlavě.Inscenace byla v roce 2023 představena i v rámci Pražského divadelního festivalu německého jazyka. Kritička Veronika Boušová o zmiňované scéně v recenzi pro Divadelní noviny napsala: „Divák je za tyto zcizující prvky vděčný, protože scéna znásilnění působí realisticky jak studená ocel hlavně pistole přitisknuté ke spánku. Přitom fyzickou brutalitu připomínají jen stopy krve na Édouardových slipech a psychické martyrium roztřesené véčko, které na závěr vztyčí do oka neúprosné kamery.“

FOTO: archiv divadla
V rámci festivalu FIND 2019 mě také fascinovala inscenace Paisajes para no colorear/ Krajiny, které by se neměly barvit ze Santiaga de Chile v režii Marca Layera. Účinkovalo v ní devět dívek ve věku 13–17 let, které mluvily o zneužívání a znevažování hlasu ženy, natožpak nedospělé dívky, ve společnosti. Dostalo se i na sexuální násilí. Dívky vyprávěly vlastní i cizí příběhy spojené s genderovým útlakem a mnohé končily smrtí nebo jinak násilným způsobem umlčení. V jednom obraze dívky popisovaly trest pro svou vrstevnici, která se odmítla podřídit vychovatelce a mlčet. Vychovatelka si na ní sedla. Dívky popisovaly, jaká váha je potřeba k tomu, aby malé hubené děvče zemřelo. Pomalu si lehaly na jednu z hereckých kolegyň a pokračovali v přednášce. Nakonec divákům suše oznámily, že vychovatelka dívku svou vahou zadusila a polámala. Podobně silných obrazů bylo v inscenaci mnoho, vše s přesnými hereckými střihy a dynamickou hudbou. Bylo to jedno z nejsilnějších dokumentárních divadel, které jsem viděl. Fungovalo ale primárně díky osobnímu ručení a nasazení performerek.
V rámci festivalu pak byla uvedena také inscenace Town Hall Affair od The Wooster Group, která zpracovala záznam debaty o ženských právech z New Yorku z roku 1971. Paradoxně ji tenkrát moderoval světoznámý spisovatel, ale také odpůrce ženských práv, Norman Mailer. Herci dabovali film, který z debaty vznikl a poté v debatě pokračovali. Divadelně se nejednalo o nejsilnější zážitek festivalu, ale semínko témat ženských práv a sexuálního násilí ve mně bylo zaseto. Nutilo mě přemýšlet jak a v jakém kontextu se podobné věci inscenují u nás. V dalších letech jsem se pokusil k jevištní artikulaci podobných příběhů přispět a zároveň jsem s radostí sledoval, že jich v českých divadlech výrazně přibývá.
Vlastní divadelní zkušenost
Skoro pět let po premiéře Dějin násilí v režii Thomase Ostermeiera jsem tentýž titul režíroval ve Švandově divadle v Praze. Věděl jsem, že ačkoli mě Ostermeierova inscenace na konci studií DAMU emočně zasáhla, vidím možnosti zpracování odlišně.
S dramaturgem Davidem Košťákem jsme hledali referenční a vizuálně výrazné obrazy „gay romantiky“. Zhlédli jsme také film Dej mi své jméno (2017) v režii Luca Guadagnina, ve kterém je velmi výrazná scéna, kdy mladý Eli (v podání Timothée Chalameta) čeká v posteli na svého milence Olivera (Armie Hammer). Při té příležitosti vezme zralou broskev a v letním vzrušení z romance, kterou zažívá, a oparu probuzené sexuální touhy, začne prsty pomalu penetrovat broskev, až se dostane k pecce. Vyrve z broskve pecku, olíže jí, vyplivne a poté, k vlastnímu odevzdanému pobavení, ji použije k masturbaci. Usne a probudí se při příchodu Olivera, který před ním zbytky broskve, s vědomím toho, co s ní Eli provedl, sní. Tento obraz jsme nedávali do souvislosti s knihou Dějiny násilí. náhodně. Autor totiž popisuje, že když bezbranně ležel na posteli, zatímco do něj násilník pronikal, cítil ze svého povlečení vůni broskvové aviváže. Na tomto detailu se tok jeho myšlenek zastavuje a přemýšlí odkud se vzala, takovou přece nikdy nekupoval. Myšlenkami na broskvově umělou vůni uniká před násilím, které se mu děje.

FOTO: Michal Hančovský
Édouardův příběh jsme se i ve Švandově divadle rozhodli začít jako „gay romanci“. Neznámého Redu si pozve domů a první zážitky s ním jsou pro něj krásné. Pro tyto momenty jsme využili broskev, kterou mu Reda nabídne při prvním sexu. Něco sladkého, lákavého a zralého. Při každém dalším sexuálním aktu přibyde další broskev. Když dojde ke znásilnění, opět se objeví broskev, ale tentokrát s ní Reda (Jan Grundman) zachází jinak. Zneužije ji. Podobně jako Eli ve filmu vyrve pecku a začne broskev požírat bez ohledu na tekoucí šťávu. Obraz z filmu Dej mi své jméno je tak v kontextu Édouardova příběhu použit obráceně. Rozdrcením a pozřením broskve, při kterém Édouard (Oskar Hes) ze strany jeviště znásilnění odcizeně popisuje, je dokonáno Édouardovo ponížení. Romance se obrátí v horor.
V knize Myths About Male Rape (2012) autorky Jessica A. Turchik a Katie M. Edwards uvádí, že mezi rozšířené mýty ohledně mužského znásilnění patří: „(a) Muž nemůže být znásilněný; (b) „Skutečný“ muž se znásilnění ubrání; © jen gayové jsou oběti a/nebo násilníci; (d) mužů se znásilnění nedotýká (nebo ne tak hluboce jako žen).“ Podobné mýty zaznívají i v Édouardově případě ze strany policie, doktorů, ale i jeho rodiny. Édouardova sestra v knize i v naší inscenaci uvažuje, zda si její bratr znásilnění vlastně nezasloužil, když se rozhodl „žít jako gay“. Louisova kniha, což respektuje i má adaptace, tak může fungovat i jako snaha o rozbití zaběhlých a nepravdivých mýtů o znásilnění, které se týkají všech obětí. Ačkoli však v Louisově příběhu funguje dynamika moci jinak než v případě heterosexuálních vztahů, nakonec je to opět pohrůžka násilí, tedy větší fyzické síly, která oběť umlčí.
Tématem Louisovy knihy je ukradený příběh, nemožnost vyprávět vlastní trauma takovým způsobem, jaký si sama oběť zvolí. Příběh mu je opětovně kradený a špatně interpretovaný. Násilí, které se stalo jeho tělu, se replikuje v přístupu společnosti a jejích institucí. Édouardovo trauma získává obecnější charakter, netýká se jen znásilnění mužů, ale obecně sexuálního násilí a jeho nepochopení.
Náznak, nebo explicitní násilí?
V Dějinách násilí jsme se ve Švandově divadle vydali cestou náznaku spojeného s komentářem a odkazovali jsme na jiné (filmové) dílo. Krom inscenačního řešení Thomase Ostermeiera jsem neviděl na jevišti žádné zcela explicitně předvedené znásilnění. I v případě jeho inscenace se ale jednalo o úmyslný kontrast vůči jinak epické a komentované formě inscenace. Nedivím se tomu, divadlo totiž dává při náznakových řešeních velký prostor představivosti. Umělecké zobrazení v divákovi vyvolává emoce, komentář je zase ukotvuje do situace. Může se samozřejmě stát, že převáží slova a jevištní zobrazení tak nedokáže vyvolat emoci. Nebo převáží vizuální metafora a část diváctva bude takové řešení vnímat jako prázdnou manýru, tedy opět bez žádoucí emoce. Obojí je ale dle mého názoru výhodnější než ryze realistické zobrazení, které na jevišti nikdy nebude zcela uvěřitelné. Ať už se ale tvůrci rozhodnou pro kteroukoli z inscenačních cest, podstatné je, že se témata sexuálního násilí zobrazují i na českých jevištích stále častěji a podněcují nezbytnou společenskou debatu.