1) Pravděpodobnost deště
(představuju si ho, jak přijde)
Jenom si ho představ…
Jak?
Jako obraz, jako nehybný světlo otisknutý na citlivej papír.
Jako obrys?
Jako ohnivzdorný sklo. Jako když se díváš přes poloprázdnou flašku piva do roztavenýho zapadajícího nebe.
Nebe nezapadá…
Ohmataný okna. Těžítko.
Možná tak dlouhej stín, kterej se táhne ode zdi ke zdi…
Představ si ho jako řeku nad Smíchovem, jako nástup na ranní směnu ve fabrice u Knížecí. Jako sběrnu surovin, která odděluje ušlechtilý kovy od těch lacinějších.
Bude na spáry střech, bude na rozvody, na výstražný znamení.
Abstrakce selhává.
Špinavej chlap táhne kárku dolů z kopce, na ní sochu madony sedmiboké…
Je to jenom obrys.
Mžourá.
Náčrt taktu, možná. Přeznívají nějaký panáky…
Asi hubeňour.
Neduživej.
Protože únava nás chytla přesně vprostřed cesty za něčím lepším, než bylo tohle.
Jenže…
Jenže rodina.
Otec nebyl připuštěn do práce, matka odstranila nečistoty z nádobí od večeře.
A dluh?
Nekonečnej dluh bratrovi, kterej už devátým rokem odvrací tvář.
Vemem ho sebou…
A pak se mu v půlce kopce vysype. Jenom tak blbě šlápl…
Někdy pořád leje.
Vobrovský vyčerpání výčepů v okolí. Fakt.
A pak udělal to s tou rukou.
Normálně první svatá a takový salta.
Tehdy vůbec nejed.
Však ještě něco prodáme. Tady za rohem berou i umyvadla.
Takovou malou svítilnu si přitisk k tý ruce…
No a lidi votáčej hlavy jak na tenise a svatá letí.
Co dělá?
Po těch glissandech trocha sražený krve.
Ale celý se to odehrává v době, kdy ještě nikdo nikomu nerozumí tak nějak lidsky.
A Mozart.
Byla úplně průsvitná. Světlo šlo skrz tkáně…
Všichni na to čuměli, ale bylo to přitom strašlivý divadlo.
Nebudem uhýbat! křičí ten s kárkou.
A běží.
A kde je?
Ten obrys.
No však si to zkus taky.
Vopřít se do toho a vobejít svý vlastní játra pětkrát dokola.
Prší.
Nějaký peníze stranou, něco si vypučíme.
Baskytaru jsme vyrobili tak, že jsme struny španělky obalili provázkem.
Ale…
Madona při dopadu vybuchla a spálila půl Smíchova.
Hm.
Prodával jste se někdy za peníze?
Kladný vztah k ženám.
Nikdy se nedoběhnu! řve ten s kárkou.
Jenomže pak nemoh tu ruku vodtrhnout…
Bohužel nebyla bouřka.
Najednou tam seděl.
Ale při tom řvaní pořád dolů…
A najednou von byl ta lampa.
A von byl ten letící špinavej chlap.
A von byl svoje vlastní ruka.
Byl génius.
Byl madona.
Byl obrys.
Ale nebyl na to připravenej…
2) Domu
Kluci, děte domu
máte tam ňákou návštěvu.
3) Mně
(matce se třesou ruce, on si to pak všechno kreslí)
Ták co, co?
No ták teda co jako?
Co?
Tak co jako, nebo?
Jako teda jako co?
Jako jako?
Nebo jako?
- já…
Vy se do toho nepleťte!
Tak jinak, mladej… kde?
No kdé???
A kdo taky s kym taky?!
A hlavně – pro koho? Co?
Víme všechno, tak nám to všechno pěkně řekni.
Co mumláš?
Co mumlá???
- já…
Nemluvte za něj, ano? Na to jsme tady my.
Tak se vymáčkni, dělej!
Kdo tam byl, kdo co s kym dělal, do kdy se to dělo…?
Kdo vás pozval, kdo vás poznal, kdo vám dal méno…?
Kdo vařil čaj, kdo si dal drogu, kdo jenom postával…?
Víme všechno!
Kdo lezl voknem, kdo přišel pozdějc, kdo se ztratil hned…?
Kdo měl hadry ze západu, kdo měl hadry z jihu, kdo z východu…?
Kdo co podepsal, kdo čet nahlas, kdo byl ten, co našeptával…co?
A ten klavír…
Kdo hrál na ten klavír posranej?
Kde ste ho vzali???
- – - – -
Ty se směješ?
Von se…
Čemu se směje jako???
- já…
No my si to zjistíme i bez vás, pani, jasný?
Na vašeho starýho už toho máme taky dost.
Přestaň se tlemit, ty hovado!
Tady, do týhle svítilny budeš čumět, dokud ti neřeknu jinak.
- v té chvíli jsem zřetelně uslyšel, jak někdo v mém pokoji řekl: “Vidím i to, co nevidím.”
Dej mu přes držku!
Tady před tou bábou?
- já…
Nemyslete si, pani, my nejsme žádný kruťasové.
Máme taky rodiny, víte?
My to vlastně…
Drž už hubu ty vydlabanej chcankochlemte!
My to děláme, abysme mohli ve volným čase dělat, co nás baví.
- a pak: slyšel jsem i kámen zpívat…
Divadlo třeba.
Máme takovou skupinu. Jsme viluzionisti, víte?
Je to vlastně spíš muzika.
Básně.
Tomu by tady mladej moh fandit, ne?
- a ten hlas v pokoji neustával: Končím, neboť můj pohřební zpěv nesmí zůstat nedokončen.
Ale nebudem z toho hnedka dělat drama, žejo.
- já…
No počkejte, snad nechcete říct, že nemáme taky právo se trochu bavit…?
Dyť nám je to umění blízký.
Můžem vám něco odrecitovat třeba.
I když tady mladej to určitě umí líp, to jsme slyšeli z vodposlechů.
- Svobodný muž si podle mého názoru užívá života jen napůl.
Zkusíme pár řádek, jo? Ať nám to tady trochu uteče…
Tak: Mlha nad polem a nad mojí chatrčí – okolo lesy – táhlé steny lesů, kovové skřípění a vzdechy lesů na západě, hloubka a steny lesů na východě – a do všech stran, a v noci hvězdy – nehybné oči mrazivých úsvitů, vzdálených vytí.
Slunce vystoupí jen občas – skleněná cetka nežhne, zato měsíc padá z vysoka, je chladný, daleko chladnější a jen den ho vyvede z jeho studené pouti plné půvabu, vládne těm nocím prázdnoty nebo třeštění, kdy se propadáš hluboko dovnitř, kdy držíš unavený a něžný mozek na dlani.
Zde mohu nikým nerušen kdykoli uchopit bič, ten dlouhý bič vědomí, a mrskat sám sebe, ráno se probouzím na kamenech, na sněhu, kdekoli…
Toto je moje píseň poraněné důvěry:
Pane! Jak ubohá je moje touha!
No…
Tak… to jenom… takhle my se tady bavíme.
- já…
Vy už asi potřebujete domu, že?
No, tak mladej, my tě propouštíme…
- mně
Nic se nestalo.
Však se zas někdy zastavte.
Čaj máme. Kafe uvaříme.
- mně
Ani to sem nemáte daleko.
Dyť ho příště můžete klidně poslat.
Vobčanku bude už taky mít…
- mně…!
A bratr ho třeba doprovodí.
Dyť my s ním taky potřebujem dát řeč, nebojte.
A pozdravujte manžela. Je doma?
- já…
Asi teďka chodí míň, že? Hahaha…
No nevadí, ať někdy zaskočí.
My ho neukousnem…
Dyť my jsme to četli.
Mezi náma viluzionistama…
ale pssst!
- mně je zleeee!
4) Zázrak/závrať
(možná vyšel ze sebe)
Dutá hlava plná průvanu. Tím jsem se ohromil. Našli mi po tatínkovi zděděnou chronickou nespavost. Ale někdy to nevadí, někdy se dívám na svoje ruce a vidím mušle hřebenatky a vůbec celý okolí se proměňuje v benátský kanály a stoky a když se zlehka skloním, tak vidím, jak pod mostem prosvítá slunce. Je to úlevný a děsivý zároveň.
Nedávno někdy nad ránem, to jsem zrovna šel spát, a už jsem ležel, bezmocně jsem se odevzdával spánku, kterej vždycky přichází z obrovský dálky, mnohem větší dálky, než obyčejně dohlídnu. A tak jsem ležel a čekal. Někde nade mnou nebo pode mnou prokapávala voda, měnící se teplota pokoje několikrát roztáhla dřevo v klavíru tak, že sám od sebe zkusil jakýsi divný perkuse. Ale nebyl to tikot, ne, protože to by se několik vteřin roztáhlo do několika nekonečných hodin. To bych nevydržel.
Ležel jsem na boku. Nepřijímal světlo, kterýho začínalo být nesnesitelně hodně. Dejchal jsem. Ruce bez pohybu. Vzácnost.
A už se zdálo, že uslyším i vzdych plejtváka myšoka kdesi v prostoru mezi Amerikou a Evropou, když jsem ucítil u stěny za zády nepřátelský pohyb. Ztuhnul jsem. Stejně, ruce byly bez pohybu, už bych je nezvedl. Jenomže pohyb mezi stěnou a zády neustával, ne, rostl, rostl. Cosi tam v té mezeře dostávalo tvar. A já jsem mžoural svým směrem, ani hlavu už jsem nedokázal otočit, horizontální paralýza – ráno. Mezi zády a stěnou byla jenom úzká škvíra, přesto z ní teď trčelo něco děsivě hmotnýho, a dál to rostlo, až se to málem začalo přelívat přese mě. Byla to neproniknutelná přítomnost tmy. Jen v lidské podobě. I když bez tváře.
Nahnul se nade mnou, na moment zůstal jen tak a pak rukama objal z obou stran moje nehybný tělo a prudkým trhnutím, trhnutím bez varování je vtáhl do sebe. Křeč těla, porce vzduchu, bdění.
Prší, prší, prší, prší, dál.
Barman je v kůži.
Můra se třepetá
Chlap mi prodal
něco, co jsem nečekal.
Prší, prší, prší, prší, dál.
Jehla za jehlou
Notová osnova
Děštivej Marš
Da capo odzdola
Proč já jen chodil ven?
Moh sem bejt doma
Přemejšlet o spaní
nebo hrát na buben
Hrát píseň Buben-Sen
a znova a znova
plést si svůj malej byt
s moravským hotelem
Prší, prší, prší, prší, dál.
Na rohu maj
nasazovací obličej
Ovšem v dešti se
rozpláče
Prší, prší, prší, prší, dál.
Město se nehne
Jen mezi tramvajema
proběhla kočka
za známejma.
A jinou noc, v jiné nespavosti jsem uslyšel sápání v chodbě za hlavou. A v šeru se strašně dlouho nic nedělo, dlouho jsem musel pozorovat otevřený dveře, než jsem konečně spatřil to dítě. Místo rukou mělo chapadla, přes metr dlouhý a posunovalo se, no jo, posunovalo tou chodbou pomocí těch chapadel.
Kam lezeš? ptám se děcka.
a to zase: Poď tam.
Nejdu, řikám.
a vono jenom: Poď tam.
Tak jsem vstal a šel za tím děckem. Takhle dlouhou si tu chodbu nepamatuju, pomyslel jsem si. Ale děcko se plazilo dál, dál až ke zdi a tam se zarazilo, pohodilo chapadlem-rukou k malýmu otvoru a povidá: Poď tam.
Tak jsem se sehnul a vlez do tý temný malý díry a děcko čekalo až tam úplně zmizím.
No jo a já jsem prolez tou zdí na konci chodby a byl jsem… byl jsem úplně, teda jako úplně nahej. A dál? Dál už bylo jenom…
Já chodim po tom městě
nemám ani na tramvaj
neni jaksi na místě
že bych se z toho vyhrabal
Pučil sem si pětistovku
a od výčepu k báru
sem ji mezi prstama
proměnil v mlžnou páru
Hej hej sem mladej
připadá mi to děsný
ale začíná mi bejt
tohle město těsný
Ani šanci nemám
že se ráno nasnídám
příteli se ozvu
na oběd se pozvu
Z hlediska věčnosti
sem plnej blbostí
sub speciae aeternitatis
holky holky Dakkar Paris
Hej hej sem mladej
připadá mi to děsný
ale začíná mi bejt
tohle město těsný
Až večer budu usínat
schoulím se do sebe
a budu vzpomínat
že měl jsem kdysi nebe
Nikdo už mi nezavolá
nikdo už mě nepohladí
všem lidem totiž
moje bytost vadí
Hej hej sem mladej
připadá mi to děsný
ale začíná mi bejt
tohle město těsný.
Každý někdy přemejšlí o sebevraždě, já jsem to dělal dost racionálně, ale v tom dešti je osvobozující pohyb a důležitý je to, co je za ním.
Ležel jsem na zemi
a tráva se dotýkala lopatek
vítr hladil oko nebe
byla to modlitba
voda zpívala
slunce závojovalo
a v hádkách
jsem ho objevil
Letěl na obloze
vznášel se jak sen
a pak jsem s úděsem spatřil
jak se pták protnul se svým obzorem
sám se sebou
trochu spadlo peří
a zase bylo všechno jako předtím
akorát
že jsem viděl
jak se pták protnul se svým vlastním obzorem.
- a toto je nadšený potlesk nevědomého publika!
- hmmm, děkujeme! No tak jsem dneska, jsem dneska, dneska fakt jsem vážně smutnej. Nic víc a nic míň. Tak akorát. Nic tomu nechybí. Vemte mě někam…
Chceme tě pozvat na skleničku. Za všechen ten úžas.
- Tak divoký vítr nebude trpět zevlování: musím kvílet.
Ale ty jsi jedinečný. My to víme.
- Všechno je pro vás…
Ach! Tak nám jen neuhýbej.
Slyšeli jsme tě…
- Jsem tu s vámi…
Pořád věříš na nějaký jiný světy, že je máš v sobě…?
A nekonečnost prérie na přehřáté planetě.
Musíš se uvolnit.
- Nic lidského mi není cizí…
Skoro by se nám chtělo říct ti:
Poď tam!
Narovnej svět.
Vztyč šibeničku v játrech…
- Ó, bratře…
Nezůstaň stranou.
Odčervi se!
- Bratře, potřebuji tvou pomoc. Tito lidé mají silnou medicínu, příliš silnou na to, aby…
Strach je ve vodě.
Strach je v podlaze.
Jsi chráněné zvíře.
- Zmizel den a nenastala noc…
Ale ještě nejsi připraven…
Ještě ne.
Poslední autogram jsi mi zapsal uhlem na podbříšek.
Má ho tam dodnes.
Kdokoli v této zemi už cítí hranu, ale stále jsme ještě před ní.
Někdy je přece snazší si přátele vytvarovat z ohebného materiálu.
Ovšem, dát jméno průvanu nebo hanbě, to chce odvahu…
I když máloco zostudí indiána tolik jako nazvat ho jeho pravým jménem.
- Tak snad jednu…
Nebyl to štěkot?
Jedna přichází…
Jistě, nebylo vyhnutí.
- Chtěl jsem ještě dneska…
Pohleď na ni…
- …mám nějaké nové desky, opery. Mám rád opery.
Jistě, i k takovému tématu umíme dychtivě přikyvovat.
Ale tobě hrozí samovznícení, kamaráde.
- anebo Telemann…
Protože…
- largo ze sonáty pro hoboj.
Už je někde poblíž. Obchází tě.
A štěkot teď zní tak dutě.
Jako z potrubí?
Jako zpod srsti.
Pomalá slavnost pronikání do krve.
Pohleď…
Tak prosím, předpažit!
A do rytmu hezky:
dřep
vztyk
záklon
dřep
vztyk
záklon
dřep
vztyk
záklon
- Bratře.…
5) Chrám
(něco ti ukážu)
- Takhle rozpadlého jsem tě ještě neviděla.
- Měl jsem ten dojem, že ke mně promluvil hlas.
- Co děláš?
- Jsem světloplachý.
- Profesionálně?
- Ostinato kocoviny. Příliš velkej svět.
- Je ne sais pas, it’s mnoho běd.
- Zábavně jsem ještě netrpěl…
- Dobře. Budu si tě teď chvíli prohlížet.
- Takže… piješ.…
- Věnuju se tomu velmi delikátně a hluboce.
- A chceš přitom dýchat.
- Svět je krásný, já jsem ho takový nestvořil.
- A přesto…
- Přesto se ho chci účastnit až do konce. Řetízkovej kolotoč bez obsluhy…
- Teď… hudba.
- Hm, co s ní?
- Je hudba bez pití?
- Je pití bez hudby.
- Asi čekáš, že tě někam vezmu.
- Je mi dobře v tomhle pokojíčku.
- V pokojíčku z píšťal…
- Tak možná později… Teď se chci chvíli zabývat možností že se budeme líbat.
- I’m lucky, vždyť ty taky…
- V tom případě dovol, abych ocitoval já tebe…
- – - – -
- Poseru se štěstím.
- Spíš nakonec utečeš.
- Tak nehrdinsky to končí?
- Opdovědi je dobré číst v protisvětle.
- Měli bychom si spolu vyrazit.
- Dokud je čas…
- Dokud jsou všechny oči obrácené jiným směrem…
- Pořád ale ještě něco chybí.
- Ach jistě, prsteny…
- Nejsi daleko. Jen buď přece jen sakra obecnější.
- Kruhy v pěstích a kruhy před očima?
- Vzteklí psi. Mluvme spíš… o jméně.
- Teď už se ztrácím.
- Tebe známe. Jsi tu dlouho. Je o tobě slyšet…
- Nepatrné výhody policejních výslechů…
- Dobře. Ale co já?
- Ty?
- Hm…
- Jsi skutečná. Nejsi?
- Jsem skutečnější než tenhle okamžik. Jsem ohebná. Trvám.
- Musíš být skutečná. Nechci donekonečna milovat jen pomlky…
- Chceš milovat život, asi.
- Pojďme se napít.
- To je ono. Teď jsi blízko.
- Pití jsem byl vždycky…
- Tak to zkus pojmenovat.
- Ale co z toho plyne? Pro zítřek tím neurveme nic.
- Jistě, teď jsem tvojí nevěstou.
- Nenechám tě odejít.
- Půjdu.
- Pak tě budu hledat.
- Zase se vrátím.
- Je po hraní. Jsem vypitý.
- To je citlivé prohlášení. Znovu se na mě podívej.
- Co po mně chceš?
- Věrnost. Oddanost vlastně.
- Půjdu za tebou kamkoli. Hned zítra…
- Odteď mě budeš volat mým pravým jménem.
- Dobře. Ale není mi teď úplně…
- A teď tě vezmu za ruku..
- Děkuju.
- …a provedu tě nejzběsilejším obdobím tvého života.
- Počkej…
- Poď tam.
- Plíživá…
- Cukáš se u klavíru.
- Nech!
- Cukáš se u baru.
- Nejsme tady!
- Cukáš se v dešti v ulicích tohoto města!
- Čůzo! Prosím tě!
- Cukáš se pod nedovřeným víkem své vlastní hlavy. A cukáš se tak, že tvoje tělo zprůhlední a ztvrdne!
- Málem jsem tě nepoznal. Dokořán otevřená ústa žízně. Lásko. Tak pojďme.
6) Zápisky
(soukromý chrt)
Do toho soužití se už nic nevešlo, tak bylo nabité k prasknutí. Žádný další cit než naši lásku, ba ani myšlenku na něco jiného, by mezi nás má milovaně ostatně ani nevpustila. Byla všeobjímající, byla mou královnou, bohyní, hlídacím psem, kompasem, kotvou, snídaní, obědem i večeři, s ní jsem vstával, s ní usínal, přestával jsem být svým vlastním pánem.
A najednou byly všude. Skvrny, mokvající rány, pulzující obnaženiny. Otlaky víček a žmolky z korku. Rozesetej po celým městě ji hledal a náchazel a ztrácel pořád dokola. Někdy se rýsovalo nějaký strašlivý piano v nějakým strašlivým městečku, kam sotva dojel, jenom aby se tam rozhostil po výčepech. Nebo snad svým talentem ubíjel zvířata na dvorku za nálevnou a přitom vykřikoval Kill him, kill him, ale myslel tím především sebe.
Pořád ty jedny hadry na sobě, pořád to jedno skřehotání, pořád příšerně dlouhý dohrávky se s ním táhly po všech těch domech. Ale on byl ve své hlavě v té době ten nejpozornější milenec, co otevírá dveře, kupuje dary ve své hlavě, ve své hlavě chystá pokrmy a zakrývá tu, která právě usnula. Ve své hlavě.
A tak se střídaly doby, střídala se místa, vzduch pokaždé voněl trochu jinak. Až jednou, po takové roztomilé pitibě měl pocit, že ho někdo pozoruje, někdo, koho neznal, nějakej vůl asi, myslel si tehdy. A cítil, jak na něm taky něco sedí.
Chtěl o tom hned říct známým, ale zjistil, že je sám, teda sám s tím, co na něm seděl. Ještě se nadechl, když ten druhej konečně promluvil:
Zkus to jen popsat
a zpřerážím ti ruce!
Zkus to jen načrtnout
a udělám ti z hlavy tykev!
Zkus jen vydat z hlavy svědectví
a oddělím ti údy od těla!
Jsem Holubí Bůh
a má je starost o mé hořící děti!
Strčíš tam rypák a sám shoříš!
Zkus podat svědectví
a sám se zahubíš…
No, nebo tak nějak to bylo. Kdo by si to v takové kocábce taky pamatoval přesně. A možná, že tehdy i něco odpověděl, ale pak stejně přišel domů a jako by nic, jako by na sobě nic nevláčel, jenom se svlík a vlezl si k ní.
Jednou ráno byla nějak celá neklidná.
Nebývalo to zvykem – obvykle, když jsem se probudil se na mě už tiše smála, radostně říkala, že pořád mrzne nebo že přiletěly další vrány nebo že jsem měl asi špatné horečnaté sny, protože jsem si odkopal peřinu, ale to prý nevadilo, naopak, bavila se k ránu tím, jak mi fialoví palce u nohou, anebo že, a to už se opravdu smála, mi za oknem zmrzlo nealkoholické pivo.
Ale to ráno se něco dělo. Chodila po místnosti, uhýbala pohledem, a když mě políbila, jako by na mne sáhla smrt. Myslel jsem, že zas začne s tím, že nemáme ledničku (tu jsme opravdu neměli, marně jsem jí vysvětloval, že bych při jejím bzučení špatně usínal), ale to ji teď zřejmě netrápilo. Ostatně mlčela. A venku mrzlo, že šlo o rozum.
A byly i lepší večery a lepší noci. To když se mu všichni ztratili v té slepé ulici mezi Andělem a Knížecí, a on, plnej lógru světa, usedl v nejhonosnějším z podniků odvrácené strany Smíchova, v nonstopu Netopýr, tehdy ještě bez taneční tyče. Seděl v boxu a rukama přidržoval cosi jako kávu a zároveň držel i bezpečnou vzdálenost od staré cikánky a dvou maníků z Ukrajiny, kterých byl plnej vedlejší box. Jenomže – a to už tehdy taky věděl – takhle v tom přítmí vypadal trochu jako James Dean, nebo nějaká jeho divná inkarnace a tak už mu za chvíli naproti ksichtu seděla ta cikánka.
Seděla, zubila se, ukrajinské duo jistilo levobok.
- Mně ani nevadí, že máte předkus.
- prosím?
- Můžete se starat o moje děti. Mají devět a dvanáct, chodí do školy. Obě čistotné.
- prosím?
- Budeme hezká rodina. Do práce to nebudete mít daleko.
- do práce?
- Aji navařím. Ukažte ruku.
- prosím?
- Tady máte čáru. Života. Máte ju nějakou krátkou. Ale nebojte, je plná štěstíčka. Podívejte – tohle by mohl být dnešek, jak tady teď sedíme, a ocaď, to je jako zejtra, to máte strmý, strmý, strmý, strmý. Jste lechtivej?
- prosím…
- No tak nic. Doma si to vyřiďte, budem vás čekat příští tejden.
- já už musím jít. Můžu jít?
- Musíte.
- děkuji.
- Těšíme se na vás! Už jsem o vás děckám vyprávěla.
Když zmizela, celý jsem se zpotil. Snad poprvé od té doby, co jsme se poznali.
Plynul den a po ní ani stopy. Ani večer nepřišla, a to už jsem začínal být nešťastný.
Kolem půlnoci mi bylo steskem úzko.
Duši mi svíral mrazivý zármutek. A zároveň jsem začal chápat, co je vlastně zač. Kdo to vlastně je, tahle podivuhodná bytost, která se mě tady na severu úžasně zmocnila.
A vzal jsem do zkřehlých prstů tužku a napsal jí píseň. Doufal jsem, že mi ji ta píseň vrátí. Přivolá. A ještě někdy před úsvitem jsem začal zpívat:
Země jako by byla dutá
Rozhled byl nesmírný
Nebyl čas ani touha se schoulit
Všechno se zastavilo – zůstalo trčet
Až na ty děsivé lety – pády
Svištění, hukot a zápach
a tisíce drobných bezbranných tělíček
ztrácejících se beze stopy v zemi
Město ztichlo
Pomalu se sice něco začalo ozývat,
ale to Muž slyšel až později
Kámen byl víc kamenem
a nebe se plazilo po střechách
Muž se blížil
a město se nepatrně začalo třást
Nějak špatně si to tehdy spočítal. Protože ten song přivolal někoho úplně jinýho…
7) Nedory
Seš úplně blbej! Zkrátka zhovadilec! Kolikrát jsem ti říkal, že si věci bereš úplně pomýleně… a moc. Seš rozpadlej z chlastu a myslíš na věšák jen kvůli tomu, že ti utekla další nějaká koza, nemůžeš psát, protože to neumíš a přemejšlíš vo věcech, který nejsou pro tebe…
8) Moon v Utahu
Slyšels někdy tuhle píseň? Hranou na lidský srdce?
Blázen dotančil a baba došla…
No jo. Co jsem si to včera dal…
A nebo mě na zem upustil jen nějaký překvapený bůh?
Pořád se ptaj známí.
Co ta tvoje citlivost? Kam až to chceš táhnout? A včera? A dneska zas?
Otevřený ústa
Ale já nechci bejt ničí rozluštitel, žádnej mluvčí, nic. Já žiju tenhle život a dělám tuhle hudbu, to je všechno.
A teď se seberu.
Teď se seberu.
Seberu se…
-
Jenom jemně našlapuju a jsem připraven.
9)
Seber ho.
Za nohy…
Podejte ho.
Výš.
Budem něco…?
Nemluvit!
Odříkáme aspoň za něj.