Deníková reality show podle druhého dílu autobiografické ságy Karla Oveho Knausgårda vystřídala na repertoáru Divadla Na zábradlí Juráčkovy deníky (Zlatá šedesátá) a nesouvisí jen s krizí středního věku, jak by se dalo předpokládat. Divadelní adaptace dramaturgyně Dory Štědroňové a režiséra Jana Mikuláška ve scéně od Marka Cpina má potenciál rezonovat napříč generacemi. Norský spisovatel Knausgård sklidil za svou otevřenost a názory řadu nálepek – egocentrista, narcista, kontroverzní autor… Sotva by však jeho objemná hexalogie dosáhla mezinárodní popularity, kdyby nerezonovala s pocity současného čtenářstva. Stejnou rezonanční schopnost má inscenace vůči divákům. Vždyť sebestřednost je dnešní společností mnohdy akceptovaná jako přednost a pochybnosti o vlastní hodnotě jsou pak o to hlubší.
Karl Ove v Königově podání prochází peklem dobré vůle. Je odhodlaný začít s novou ženou nový život v jiné zemi a změnit i literární formu. Emancipované Švédsko s genderovou rovnoprávností a rodinnou politikou má v tom směru podobu země zaslíbené (krátce po roce 2000 tomu tak určitě bylo). V honbě za ideálem, který si člověk plete s idealizací sebe sama, pozlátko opravdovosti samozřejmě rychle opadá. Opadá je ovšem slabý výraz. Stejně jako ve slavných severských dramatech, i zde se zatíná do živého. Z čistých linií a struktur nábytku z IKEA vykukují ibsenovské přízraky a kdo není dotčen, ať hodí kamenem.

FOTO: KIVA
Není snadné si připustit, že na dítě, tu radost a poslání, občas nahlížíte jako na růžové monstrum neznámého obsahu, jak ho zosobňuje Cpinův plyšový megakrálík, který zabírá s agresivní něžností místo v bytě a potažmo i v hlavách rodičů. Není snadné vidět muže hystericky vzlykat (navíc, když je protagonista v té poloze tak věrohodný). Stigmata z dětství tu porůznu prosakují na povrch. Neproniknutelnou Lindu, kterou ztvárňuje Simona Lewandowska, nahlížíme Knausgårdovou optikou a v momentě porodu ji spolu s ním degradujeme na bezbrannou bytost, blízkou zmíněnému megakrálíkovi. V inscenací je všechno živé, všechno blízké naší realitě. Také vztahy mezi Nory a Švédy se dají vztáhnout i na česko-slovenskou „základnu“ a frustrace z ní pramenící. Všechny intelektuální řeči a filozofie končí u masových kuliček s krvavě rudou brusinkovou marmeládou. Odmítáme banality, a přitom se v nich vyžíváme se sebemrskačskou urputností stejně jako Karl Ove. Setkat se s temnotou můžete samozřejmě i v IKEA, ale raději běžte na Zábradlí.
Karla Ove Knausgård: Můj boj. Zamilovaný muž. Režie: Jan Mikulášek, překlad: Klára Dvořáková Winklerová, dramatizace: Dora Štědroňová, Jan Mikulášek, dramaturgie: Dora Štědroňová, scéna a kostýmy: Marek Cpin. Hrají: Miloslav König, Simona Lewandowska, Anna Kameníková, Dita Kaplanová, Jiří Vyorálek, Michal Bednář. Premiéra 13. 6. 2025 v Divadle Na zábradlí.