Jubilejní 30. ročník hradeckého divadelního festivalu Regiony nese vzrušující, byť ne úplně srozumitelný podtitul Nové symetrie. Až do zahajovacích řečí organizátorů festivalu před představením katalánského souboru Agrupación Seňor Serrano The Mountain jsem podtitul nezaregistroval. Ve své řeči jej však použil Tomáš Jarkovský a okamžitě zaujal moji pozornost. V záplavě díků všemožným sponzorům, radosti z přítomnosti otce zakladatele Ladislava Zemana i tradičních vyhlídek na zaplněné ulice a tepající noční život zněl geometrický termín překvapivě, neznámě. Zpětně mi ale došlo, jak dobře reflektoval můj celodenní divadelní zážitek. Z nějakého důvodu jsem si totiž z té nepřeberné nabídky prvního dne vybral představení stojící na hraně divadelnosti, právě na té hraně mezi divadelní tradicí a vizionářským pohledem do budoucnosti, jak se podtitul vysvětluje v tiskové zprávě.

FOTO: Christian Paulsen
Možná že hned to první představení – Crooners Divadla NIE – by ale leckdo za vizionářské nepovažoval. Trojice herců obsluhujících kytaru, foukací harmoniku, akordeon a trubku vstoupila po vzoru tradičních vesnických muzikantů s opakujícím se hudebním motivem už mezi diváky čekající před sálem a takto je také uvedla dovnitř. Když diváci dosedli, prohlásili dva z nich (Helder Deploige a Václav Kalivoda), že jsou otci (jeden i děda), jen ten poslední (Nils Oortwijn) že je pouze syn a že na základě toho, co ví o svém otci a jeho otci, zvažuje, jestli vůbec otcem chce být. A na to následovala opět živě provedená hudba. Poté už postava Nilse Oortwijna začne vyprávět svůj příběh o otci, který rodinu jednoho dne beze slova opustil. O tom, jak se s tím coby asi 11letý kluk snažil vyrovnat, jak ho začal všude možně hledat, jak otevřel i jeho starý počítač a četl zde mail otcovy milenky, kterak se těší na časy s ním strávené. O tom, jak se vše začalo komplikovat, když navštívil dům jeho dědy, kde objevil jeho deníkové zápisky z války, které měly osvětlit, proč se otec zachoval, jak se zachoval, když jeho otec prožil to, co prožil. A o tom, kdy se po 10 letech najednou otec opět objevil, a o rodinném prokletí mužských depresí. Vše pravidelně ředěné hudebními vstupy.
Důraz na vyprávění a na živě prováděnou hudbu je podstatný. Ostatně už titul Crooners odkazuje na intimně se prezentující americké zpěváky dvacátých let 20. století. Místo klasického herectví a režie vedoucí herce k vyprávění pomocí akce, náznaky, obrazem, jde spíše o storytelling s hudebním doprovodem. Patrně tedy nejde o divadelní vizionářství, ale tvar, který bourá nějaké konvence, je zde jednoznačně přítomen. Jedinou rekvizitou je zde pískoviště zasahující v podstatě celou plochu jeviště. Umožňuje drobné akce jako zdánlivě nesmyslné a v čase se opakující hrabání hráběmi, které perfektně dokresluje obavy „chlapce“, že jej otec opustil pro jeho vlažný vztah k pracím na zahradě. Umožňuje komickou choreografii trojice hudebníků stylizovaně se v pískovišti pohybujících jako figurky v nějaké hře. A konečně umožňující vzájemné sypání písku/popele na hlavy v ilustraci přijímání svých, resp. cizích chyb.
Divadlo postavené jen na vyprávění a minimu akce může být docela nestravitelné, ale nutno říct, že Oortwijn neubíhá k rozvláčným popisům, vypráví dynamicky, v krátkých větách a s důrazem na pointování fragmentů příběhu. A pak je tu zmiňovaná hudba – de facto druhá linie příběhu, nebo lépe jeho vedlejší, ale možná důležitější interpretace. Je všudypřítomná, je jí tu hodně, ale především – je naprosto precizní a díky technické dokonalosti všech tří interpretů jim dává prostor i k vyjadřování emocí a nálad. Přinejmenším v první polovině představení je jí humor, v němž vyniká Helder Deploige perfektně si utahující ze stereotypů živých vystoupení v rámci různých žánrů. V druhé polovině, s objevem válečných deníků, začne produkce temnět, přibývá melancholie až k závěrečné katarzi otcova návratu.

FOTO: Martin Špelda
Meze konvenčního divadelnictví ještě daleko nestravitelněji, alespoň dle středoškoláků při následné diskuzi Kitchen Table, překročil pražský soubor Handa Gote s představením, svým způsobem jevištní básní, Misky. Pomiňme fakt, že si studenti u projektu inzerovaného jako nonverbální stěžovali na absenci replik, nebo že jim ozvučování desítek nejrůznějších misek jako náplň představení nestačilo. Handa Gote v zásadě v duchu svých nejlepších tradic připravilo audiovizuální experiment zahrávající si s divákovou otevřeností a odhodláním vstoupit na ne tak docela bezpečné pole divadelního základního výzkumu a osobního hledačství. Tvůrci Handa Gote nepředkládají nějaký hotový výrobek s jasným začátkem, koncem a poselstvím, nýbrž vytyčují herní území, v němž s pomocí různých předem vybraných prostředků může divák pohybovat v zásadě, jak chce.
Může klidně číst úvodní scénu mytí rukou v kýblu jako tradiční židovský rituál. Ozvučování misek jako ozvěny životních událostí, vzpomínky. Během něho proměnu uklízečky Veroniky Švábové v jakousi orientální tanečnici a v následném tichu zas navrátivši se do své všední role jako možnost vytrhnout se ze stereotypu a nechat se ovládnout svou skrývanou vnitřní postavou. Její zuřivý běh na místě s taškou v ruce jako jeden z mála téměř doslovných obrazů hektického času kolem vánočních svátků, k nimž představení neochvějně spěje. Druhým doslovným obrazem je odpočinek stavbaře/dělníka Tomáše Procházky s nohama v misce a přelaďováním přenosného rádia v nekonečném hledání té správné stanice. A tou poslední je právě závěrečné krájení jablka v štědrovečerním rituálu hledání hvězdičky. Tím se nějak zaklenuje oblouk mezi počátečním židovstvím a závěrečným křesťanství nad mezidobím hledání.
Třeba. Třeba je to celé úplně jinak. Ale v tom je síla handagoťáckých inscenací. Že v nich může být cokoli. Proto ta úvodní „jevištní báseň“.

FOTO: Jordi Soler
Vrcholem pátečního zahájení nejen v mém osobním programu, ale přinejmenším v programu celého prvního festivalového dne byla už zkraje vzpomínaná inscenace The Mountain souboru Agrupación Seňor Serrano. A ani o ní nelze říct, že by to bylo divadlo „tradičního“ střihu. Nejen že tu v podstatě opět nejsou herci, nýbrž „průvodkyně“ Anny Pérez Moyi, která se s pomocí digitální animace přímo na jevišti mění ve Vladimira Putina, a její tři pomocníci Àlex Serrano, Pau Palacios a David Muñiz vesměs obsluhující dron, ztvárňující mrtvolu George Malloryho (jednoho z prvních neasijských horolezců pokoušejících se o dobytí Mount Everestu) či hrající badminton. Inscenace je z velké části složena z videozáběrů, útržků filmů či na plátna snímaného objektového divadla. Vedle linky rekonstruující Malloryho pokus o dobytí nejvyšší hory světa a protkané dopisy jeho ženy Ruth Turner je tu stěžejní linka slavné rozhlasové hry Orsona Wellese Válka světů a fragmentární líčení života Vladimira Putina. Zdánlivě nesourodý audiovizuální obsah se v různých obměnách variuje a neustále se přetřásá otázka pravdy, dezinformací, víry a nejistoty, na co se vlastně divák dívá a čemu může věřit.
Průvodkyně Anna Pérez Moya, snímaná na plátno s Putinovou digitální maskou, neustále diváky potměšile ujišťuje, že jim přece nemusí nic vysvětlovat, že jsou to vzdělaní lidé a že jistě vědí, co je pravda, přičemž se jim nabízejí situace a obrazy, kdy už opravdu nelze věřit ničemu. Anebo všemu. Výsledkem je koláž reálných historických událostí prošpikovaná dokonalou a sugestivní prací s dezinformacemi, která ovšem nepodsouvá žádný „správný“ názor. Ukazuje jen, jak jednoduché je říkat, co chcete, tak, aby každý uvěřil, že je to pravda, i kdyby to byl naprostý výmysl. V žádném případě to ale není nudné didaktické představení záludností současného rychlého občerstvení informacemi. Je to jeho velmi soustředěná, až chirurgicky přesná pitva vedená strhujícím projevem Anny Pérez Moyi.
(Na úvodní fotografii jsou Tomáš Procházka a Veronika Švábová v inscenaci Misky. FOTO: Martin Špelda)