V minulém díle naší datové série Divadelní ekosystém jsme se zaměřili na ocenění, která získala divadla či soubory, tedy organizace, které umožňují, aby díla vznikala. Použili jsme pro označení takových míst pojem z přírodních věd – oceněná divadla nazýváme niky, ve kterých jsou ideální podmínky pro tvorbu kvalitních děl a ke kterým se stáčí pozornost divadelních kritiček a kritiků. Ve druhé části seriálu tento pohled problematizujeme. Poukážeme totiž na skutečnost, že ocenění organizace a inscenací spolu nutně nesouvisí, zmapujeme tvůrčí týmy i kritickou obec.
Inscenace roku
V mapování divadelního ekosystému pokračujeme rozplétáním sítě oceňovaných inscenací. I když umělecké ceny vytváří zdání, že na divadelním nebi každý rok zazáří jedno dílo (a oceněn bývá za něj zpravidla pouze režisér), umělecké pole je v každé kultuře strukturováno kolem uzlů spolupracujících umělců a umělkyň a míst pro jejich práci, kde jsou předpoklady pro dosažení takového uznání. Čím hlouběji se budeme chtít zaměřit na konkrétní uměleckou tvorbu, tím více se bude zahušťovat struktura pole, které popisujeme – protože za každým dílem stojí tým lidí, který jej vytvořil, a stejně tak jej prožívala řada těch, kteří jej potom hodnotili.
Pravidla divadelního pole
Pojem uměleckého pole pochází od francouzského sociologa a antropologa Pierra Bourdieua, kterého může české čtenářstvo znát jakou autora knih Pravidla umění nebo Teorie jednání. V nich na základě svého rozsáhlého empirického výzkumu mimo jiné i v oblasti literatury a divadla vysvětluje, že každá oblast lidského konání (pole) je vlastně velkou arénou, v níž se uskutečňuje boj o pozice. V hierarchii nejsou výše vždy ti, kteří mají více peněz (ekonomický kapitál), ale kteří dokážou zapadnout do pravidel, která danou pozici určují (habitus). Zvláště umění pracuje se se specifickým kapitálem uznání, který je symbolický, nehmotný, ale je viditelný například v ocenění, jemuž se lidem dostává za jejich práci od kritiků a kritiček.
Základní mapu nám poskytne přehled získaných cen a nominací zaměřený na režii. Následující graf zobrazuje ocenění a nominace na Inscenaci roku jak za celou dobu existence Cen Alfréda Radoka, tak i v Cenách divadelní kritiky do roku 2023. Graf umožňuje přepínat mezi různými zobrazeními, takže odhalí i to, kdo byl spíše nominován a kdo ceny skutečně získal.1
Pokud se zaměříme na celkový kapitál uznání (nominace i ocenění), byla dlouhodobou „stálicí“ Hana Burešová (celkem sedmkrát). Získala již historicky první Cenu Alfréda Radoka v roce 1992 za Grabbeho Dona Juana a Fausta v Divadle Labyrint v Praze, naposledy pak byla nominovaná v roce 2017 za Jiráskovu Lucernu v Divadle v Dlouhé. Její práce je tak oceňovaná po tři dekády a překlenuje několik etap vývoje českého divadla. Kritická obec ji vyslovila v devadesátých letech minulého století uznání za práci v Městském divadle Brno, poté již je spojena s Divadlem v Dlouhé, které je zároveň organizací, jež na sebe poutá nejvíce nominací v kategorii Divadlo roku (cenu získalo však jen jednou).
Jako další výraznou „stálici“ bychom mohli označit Jana Mikuláška. Byl šestkrát nominován či oceněn za tvorbu pro Divadlo Na zábradlí a dříve pro Redutu Národního divadla Brno (za vedení Dory Viceníkové a Petra Štědroně). Divadlo Na zábradlí opakovaně získalo cenu v kategorii Divadlo roku (čtyřikrát, k tomu tři nominace) . Oceněni za práci pro něj byli režiséři Petr Lébl (dvě ceny), Jan Antonín Pitínský a Jan Nebeský. Druhý jmenovaný je po Burešové a Mikuláškovi další výraznou postavou s vysokým kapitálem uznání (čtyři ceny, dvě nominace), ale pouze do roku 2006. Jeho práce byla oceňována v různých divadlech (Dejvické divadlo, HaDivadlo, Divadlo J. K. Tyla Plzeň, Divadlo Na zábradlí, Divadlo v 7 a půl, Městské divadlo Zlín), což ukazuje na fakt, že byl schopen poutat pozornost kritiky nezávisle na místě, kde pracoval.
Pozoruhodným „případem“ je Vladimír Morávek, jehož jméno je spojeno s vedením hned dvou scén (Klicperovo divadlo v Hradci Králové a Husa na provázku v Brně). Klicperák vedl Morávek deset let (1995–2005) a za toto legendární období bylo divadlo opakovaně oceňováno jako Divadlo roku, za jeho vedení v letech 2005–2017 potom získala nominace v kategorii Divadlo roku také Husa na provázku. Režisér Vladimír Morávek však ocenění v Radocích či v Cenách Divadelní kritiky nedostal. Byl pouze dvakrát nominován, a to za inscenace v Hradci Králové (Akvabely, 2005) a Brně (Kníže Myškin je Idiot, 2004).
Za vedení Dušana D. Pařízka získalo Pražské komorní divadlo (působící v divadle Komedie) opakovaně ocenění a i on mimo dvě nominace získal cenu za inscenaci Proces (2007). Jeho jméno se navíc objevuje mezi nominovanými i v roce 2015 a 2022 za práci ve Studiu Hrdinů (Kauza Schwejk) a Divadle X10 (Moskoviáda), což na rozdíl od Morávka prokazuje jeho schopnost trvale vzbuzovat svou tvorbou uznání divadelní kritiky.
Umělecká generace
Ze společenskovědního hlediska je vždy poněkud ošemetné hovořit o generacích, protože to vytváří představu, že lidé jsou si blízko pouhým datem svého narození. Ve skutečnosti jsou mnohem důležitějšími faktory vzdělání nebo sociální podmínky. Lze ale říci, že v českém divadle se určité generační výměny projevují a že lze hovořit o generacích spojených s určitými epochami ve vývoji divadelních organizací, s absolventskými ročníky na uměleckých školách apod.
Sociologové umění, jako Pierre Bourdieu, Raymond Williams nebo Howard Becker, popisují generační výměnu v umění nejčastěji jako výsledek dynamiky dominantního uměleckého stylu a osobností, které stojí buď na okraji, nebo jejich práce reaguje na aktuální společenský vývoj nejprve „navzdory“ tomu, co je obecně v umění přijímáno (heterodoxie). Generační výměna v umění však trvá delší dobu (mimo období krizí – viz například Sametová revoluce), protože je potřeba, aby nastupující tvůrci a tvůrkyně získali potřebný kapitál uznání. Ten udělují mimo jiné právě kritikové a kritičky.
Obecně se považuje za dobu pro výměnu uměleckých generací přibližně dvacet let, přičemž o něco déle to trvá, než nová umělecká generace získá institucionální moc (třicet až čtyřicet let). Z naší analýzy vyplývá, že v českém divadle skutečně existují „epochy“ spojené s uměleckými jmény jako Václav Morávek nebo J. A. Pitínský, které poutají pozornost kritiky zhruba dvacet let. K výraznější proměně z hlediska oceňovaných dochází zhruba po roce 2010, což opět odpovídá výše uvedenému. Z hlediska institucionálního je možné pozorovat významnější generační proměnu na českých uměleckých vysokých školách nyní – a rozhodně nikoliv bez problémů.
Druhý graf, zaměřený na Ceny divadelní kritiky, je důležitý pro porozumění mapy současného divadla a toho, kdo poutá zájem kritické obce dnes. Jsou to Jan Nebeský (inscenace Zahradníček / Vše mé je tvé, Divadelní spolek Jedl, 2020; Deník zloděje, Divadelní společnost Masopust, 2017) a Jan Frič (Bakchantky, Národní divadlo Praha, 2023; Vassa Železnovová, Národní divadlo Praha, 2021 a Velvet Havel, Divadlo Na zábradlí, 2014), přičemž první jmenovaný byl v tomto období vícekrát nominovaný a druhý zase získal více cen. Jsou to zároveň jediní režiséři, kteří byli oceněni opakovaně – všichni ostatní dostali po jedné ceně za inscenované dílo (Hana Burešová, Tomáš Dianiška, David Jařab, Ivan Krejčí, David Radok, Michal Vajdička). Dušan D. Pařízek získal dvě nominace (už zmíněné inscenace Moskoviáda a Kauza Schwejk), stejně jako Jan Mikulášek (Mýcení, Divadlo Na zábradlí, 2018; Vzkříšení, Divadlo Na zábradlí, 2023), ale žádnou v daném období neproměnili.
Zatímco Jan Frič byl dvakrát oceněn za režie v Národním divadle v Praze (a za rok 2024, tedy po uzávěrce naší datové analýzy, získal za inscenaci Wernisch na Nové scéně ND ocenění Jan Nebeský), v minulém díle jsme ukázali, že Národní divadlo Praha nikdy nebylo divadlem roku. Divadelní spolek Jedl byl na Divadlo roku nominován v roce, kdy získal cenu režisér Nebeský za Zahradníčka, a cenu v této kategorii Jedl získal v roce 2021, kdy byla na Inscenaci roku nominována Nebeského Manželská historie. To prozrazuje odlišnou strategii v souběžném oceňování uměleckých výkonů a organizací, na jejichž půdě vznikly – jako by Národní divadlo Praha sice bylo nikou v ekosystému, kde vznikají oceňované inscenace, ale samo nebylo kritiky považováno za hodné uznání, na rozdíl od nezávislého divadelního spolku.
Za pozornost rovněž stojí, že se mezi nominovanými i oceněnými několikrát objevili režiséři operních děl – a to především v Brně (Národní divadlo Brno): Robert Carsen (nominace v roce 2020 za Janáčkův Osud), David Radok (nominace v roce 2021 za Petera Grimese; cena udělena roku 2016 za inscenaci Modrovousův hrad / Očekávání; po uzávěrce naší analýzy pak byl Radok opět nominován za práci v NDB, a to za Rusalku). V letech, kdy byla nominována či získala cenu Inscenace roku opera v Národním divadle Brno, byla celá tato organizace také nominována na Divadlo roku (2016 a 2021), mimoto byla nominována ještě i v dalších letech. Ocenění brněnské opery vytváří kontrast k nedocenění scény Národního divadla Praha, jehož inscenace však svoje uznání získaly.
Tvůrčí týmy
Divadlo je kolektivní dílo a lze očekávat, že se na tvorbě oceňovaných inscenací podílejí opakovaně také lidé v dalších profesích. Za prvé vytvářejí tvůrčí tandemy či týmy, zároveň například scénografové a scénografky mohou spoluprací s různými režiséry a režisérkami posilovat sociální a umělecké spojnice. S využitím slovníku sociologie umění by se tak dalo říci, že se sociální kapitál proměňuje do symbolického, když si člověk umí vybrat schopné a oceňované spolupracující – a to se zároveň promítá do mapy celého ekosystému, kde tak vznikají tvůrčí společenství. Ta mohou být neviditelná, neuvědomovaná, ale blízkost různých tvůrců a tvůrkyň v síti spoluprací prozrazuje vzájemnou závislost, anebo stylovou příbuznost. Tak se v ekosystému pohledem umělecké kritiky formují zvláštní uzly, v nichž se sociální kapitál (kdo pracuje s kým) transformuje do kapitálu uznání.
Následující vizualizace slouží jako náhled, pro podrobnější a obsáhlejší zkoumání použijte vizualizaci na samostatné stránce, kterou naleznete pod odkazem zde. Na ní lze plnohodnotně pohybovat s jednotlivými prvky a prohlížet si jejich vztahy detailně. Protože vyčerpávající síť zahrnující celé období udělování cen od roku 1992 by byla příliš složitá, zjednodušili jsme ji omezením vzorku pouze na Ceny divadelní kritiky od roku 2014–2023. Velikost kroužku u jména označuje velikost kapitálu uznání (čili kolik cen či nominací získalo dílo, na němž se člověk podílel), barva pak profesi. Tlačítky nahoře lze vypínat a zapínat zobrazení jmen.
Ze sítě vyplývá, že v poslední dekádě lze v divadelním poli identifikovat skupinu lidí, kteří k sobě mají blízko svým kapitálem uznání a tím, s kým spolupracují – dramaturgie (Lucie Ferenzová, Patricie Částková – zde jde jasně také o vliv divadelní instituce), scénografie (Marek Cpin), hudba (Ivan Acher, Jakub Kudláč), aj. I když režiséři a režisérky pracují odlišným stylem a dokonce v odlišných druzích divadla (opera, činohra), je patrné, že kapitál uznání nepoutá pouze práce režie, ale podstatnou roli zde hraje spolupráce s lidmi, kteří dokážou dílu dodat hodnotu a propojit je tak symbolicky s jinými inscenacemi, na nichž se podílí. Zároveň je také patrný segment „solitérů“, mezi něž patří v poslední dekádě Dušan D. Pařízek nebo Jan Nebeský.
Kritici a kritičky
Umělecké pole se nevytváří jen na základě tvůrčí činnosti umělců a umělkyň, ale především jejich kritiky, která ceny uděluje a rovněž se ve svých reflexích jejich práci věnuje. Proto jsme vytvořili také analýzu na základě dat z celé historie Cen divadelní kritiky i Cen Alfréda Radoka.
Následující graf ukazuje, kolik hlasů dostávaly ve vybraných ročnících jednotlivé inscenace od kritiků a kritiček. Modrý obdélník vyznačuje, kolik hlasů dostala polovina inscenací v daném roce, „vousy“ (černé čáry vybíhající z modrého obdélníčku) pak šíři typického počtu hlasů, který dávali kritici a kritičky jedné inscenaci. Tak například v roce 1992 udělovali účastníci a účastnice ankety od dvou do jedenácti hlasů na inscenaci, přičemž typicky to byly čtyři hlasy (černá čára protínající modrý obdélník). Je tedy patrné, že přidělování bodů bylo vcelku rovnoměrné – „bylo to těsné“. V dalších letech se ale modrý obdélníček zmenšuje a typicky nominovaná inscenace dostala velmi málo hlasů. Vedle toho se objevilo několik inscenací, které dostaly netypicky hodně hlasů (kroužky, které se nacházejí v pravé části grafu), což z nich činí výjimku. Laicky řečeno: čím více se kroužek vzdaluje obdélníku, tím více jde o hlasování sice více hlasy, ale méně odpovídající tomu, jak v anketě byly přidělovány hlasy ostatním inscenacím. To může značit buď výjimečnost inscenace, anebo nedostatek shody mezi hlasujícími.
K řádné interpretaci tohoto grafu je vhodné vzít v úvahu následující skutečnost – v průběhu let v anketě hlasovalo čím dál více lidí. V poslední dekádě se pohybuje počet hlasujících kolem osmdesáti kritiků a kritiček. Vzhledem k tomu, že hlasů je odevzdaných více (lze udělit až tři hlasy v jedné kategorii), a přitom vítězná inscenace získává typicky mezi deseti a dvaceti hlasy, tento nepoměr napovídá, že mezi kritiky a kritičkami neexistuje širší shoda na kritériích hodnocení.
Obecně lze rovněž z výše uvedených grafů vyvozovat, že se divadelní kritika v posledních letech rozpíná a z hlediska Cen divadelní kritiky neplatí, že by bylo kritiků a kritiček málo, jak se někdy ve veřejném prostoru objevuje. Naopak, od poloviny devadesátých let lze pozorovat setrvalý nárůst počtu lidí, které redakce SAD oslovila pro hlasování v anketě a i přes občasné propady v poslední dekádě tento počet atakuje stovku (nejvíce hlasovalo v roce 2016). Vzhledem k tomu, že divadelní kritiky v tisku ubývá, jde o pozoruhodný fenomén. Můžeme jej ale dát do souvislosti se setrvalým nárůstem počtu divadel, kterému se budeme věnovat v dalším díle naší datové analýzy, jež bude součástí pátého čísla časopisu Dílo na téma PRÁCE.
———————————————————-
- Děkujeme tímto Jakubu Škorpilovi, že nám poskytnul k analýze rozsáhlý archiv časopisu Svět a divadlo. ↩︎