Českou divadelní fotografii mapuje Institut umění – Divadelní ústav například zpřístupněním Virtuální studovny, velkou výstavou Česká divadelní fotografie 1859–2017 v Obecním domě, soutěžní Přehlídkou divadelní fotografie či publikační činností. Je to práce chvályhodná, protože dokumentačních i analytických studií k této tematice je málo – snad i proto, že žádné akademické pracoviště se na tuto tematiku z hlediska teorie nespecializuje. Což je škoda, protože se jedná o fotografické odvětví, jež má u nás velkou tradici a rozhodně ho nelze považovat pouze za publicistikou či archivní činnost. Má vlastní estetiku, ducha a osobnosti. Svět divadla láká i fotografy, kteří se věnují či věnovali také dokumentární a umělecké fotografii – za všechny jmenujme alespoň Josefa Koudelku, Václava Chocholu nebo Bohdana Holomíčka.

Mapování dějin
První českou publikací, která téma otevřela na široké historické ploše, byla Česká divadelní fotografie 1859–2017 autorského kolektivu Martin Bernátek, Anna Hejmová a Martina Novozámská (vyšla roku 2018). Jedná se o výpravnou knihu, což ostatně platí i u následujících publikačních počinů. (Všechny graficky připravilo Studio Breisky.) Jak jinak – fotka je vizuální médium a kvalitní papír i barevný tisk jí svědčí. V úvodu autorstvo připomíná skutečnost, že fotografii divadelní věda až donedávna chápala spíše jako pramenný materiál, jako dokumentaci a nástroj pro historické bádání v dějinách divadla, nikoliv samostatnou uměleckou tvorbu. Pokud se v minulosti někdo divadelní fotografii odborně věnoval, byl tento zájem motivovaný především biograficky – psaly se texty o osobnostech, portréty. To přispívá k představě, že je to spíše průnik vizuálního génia do dokumentační disciplíny, než aby se dala v dějinách vystopovat svébytná tradice, odlišná, ale přesto interagující s ostatními fotografickými žánry.
Kniha je dodnes jediným obsáhlým představením dějin české divadelní fotografie. Ukazuje, že divadlo bylo v devatenáctém století snímáno zprvu jako společenská událost, první daguerrotypie zachycují návštěvníky a návštěvnice plesů a zábav. Specifickou formou pak byly „vizitky“ a „kabinetky“, portrétní snímky, které ovládly ateliéry a měšťanské domácnosti na přelomu devatenáctého a dvacátého století a jistě je mnozí mají dodnes jako dědictví po praprarodičích. Ateliérové portréty herců a hereček či dramatiků jako reklama, ale i civilní snímky či skupinové portréty se na první pohled neliší od toho, co bylo populární v dobové kultuře: ale již zde se projevuje divadelnost v kolorovaných pózách ze Shakespearovských slavností 1864.
Jak publikace dokládá, divadelní fotka se u nás emancipovala postupně a pomalu a po dlouhou dobu pro ni byl charakteristický stylizovaný portrét, produkovaný i známými ateliéry, jako byl Langhans. Vedle toho se ale snímaly i živé obrazy na jevišti, divadelní scény a architektura. Role fotografa ještě nebyla autorská a do divadla nepronikaly dobové estetické experimenty. Teprve v meziválečném období s rozmachem avantgardy doplnily ateliérové snímky hvězd divadla (ale i filmu) pokusy postavit fotografii na roveň progresivním inscenačním postupům, zvláště co se týče geometrie, světla a stínu apod. Což byla samozřejmě především otázka Devětsilu nebo „déčka“ E. F. Buriana. To šlo ruku v ruce s fascinací filmem a kniha tuto fázi detailně dokumentuje.
Když pak pozorujeme snímky Zdeňka Tmeje, Karla Ludwiga nebo Václava Chocholy ze čtyřicátých letech minulého století, kdy experimentovali s materiálem a možnostmi práce ve sníženém divadelním osvětlení (Tmej míchal vývojky, aby hledal optimální způsob vyvolávání), pozorujeme již obrazy, kde je patrná energie divadla v detailu, v kompozici, v záběru. Na mě takto nejvíce působily Tmejovy a Ludwigovy baletky z počátku čtyřicátých let.




Mapování osobností
Václavu Chocholovi věnoval Divadelní ústav první díl své portrétní edice nazvané lapidárně Česká divadelní fotografie v péči Denisy Šťastné (tento svazek vyšel v roce 2020). Nejde o akademickou studii, ale obrazovou analýzu Chocholova pojetí divadelní fotografie; to se týká i dalších publikací z řady. Čtenářstvo je tak vyzváno, aby samo hledalo estetické vzorce, strukturální vztahy a interpretace, a to s kontextuální nápovědou úvodních textů zaměřených především na biografickou rovinu.
U Chocholy zaujme především jeho pohled dokumentaristy, jenž se zabývá nejen tím, co se děje na scéně a v hereckých šatnách, ale i při stavbě či v dílnách. V tomto smyslu mi v paměti utkvěly především fotografie z padesátých let minulého století, které zachycují kulisáky Národního divadla táhnoucí části jevištní stavby na ulici, nebo ohromující celek z malíren, kde se tři pracovníci doslova ztrácí pod tíhou připravované kulisy v tovární hale. Tohle je přece také divadlo, technika, práce, průniky do životů těch, kteří sice nestojí na jevišti, ale bez nichž by to nešlo – a pro divadelní umění žijí. Jistě, lze si pomyslet cosi o dobové tematice „práce“, ale Chochola není agitátor ani politruk. A je pozoruhodné, jak tento aspekt jinak v divadelní fotce tradičně soustředěné především na umělce, chybí.
Další publikace v ediční řadě se věnují Jaroslavu Prokopovi (2020), Vilému Sochůrkovi (2022) a Josefu Ptáčkovi (2023). Představují detailní ponory do různých podob fotografického i lidského vztahu k divadlu, stejně jako skrze ně ke čtenářům a čtenářkám proniká rozmanitost českého divadla, jeho stylů, pocitů a nálad. Když listujeme vizuální monografií Prokopovy práce, zůstane v paměti především obraz černých divadelních prken, prostoru členěného světlem pronikajícím shůry tmou a osvětlujícím dynamická a scénograficky střídmá vyjádření alternativního divadla (zvláště Husy na provázku, Junior klubu Na Chmelnici, HaDivadla, Archy…). Zřetelně vystupují některé tváře a osobnosti, které měly ve své době pro vývoj české experimentální scény enormní význam. Myslím tím především japonského tanečníka Mina Tanaku, jehož práce byla inspirací pro celou generaci českých divadelníků a divadelnic (v roce 1994 se účastnil i otevření Divadla Archa v Praze).
Dalším příspěvkem v ediční řadě je kniha o Vilému Sochůrkovi, jenž pracoval v Divadelním ústavu a dokumentoval pro něj nezvyklou šíři divadelních scén. I když je jeho jméno téměř neznámé, jak v úvodu připomíná Anna Cvrčková, se Sochůrkovou prací se setkal snad každý. Zůstal neviditelným dělníkem divadelní fotografie, jež vynikal schopností reflektovat ve snímcích stylový charakter divadla, které právě zaznamenával. Jeho herecké portréty dobře vystihují změnu stylu práce v šedesátých letech, protože jsou výrazně civilní a nestylizované. Fotografie překračují divadelní umění do oblasti popmusic, čímž tato publikace připomíná sepjetí obou sfér v šedesátých letech, kdy si bylo divadlo a pop velmi blízké. Sochůrek zemřel mladý, ve věku dvaatřiceti let, a kniha je důležitou poctou člověku, na kterého by se možná zapomnělo.
Zatím posledním počinem v edici je monografie o Josefu Ptáčkovi. V ní se více než u předešlých projevuje fotografův smysl pro pohyb a dynamiku, a to nejen před objektivem (postavy a věci jsou často rozmazané, jako by svět neustále ubíhal), ale i v kompozici, jejíž dynamika rozpohybovává scénografii, obraz. Publikaci uzavírá netradičně soubor dokumentární fotografie z mimodivadelního světa, který vyniká stejnými ctnostmi, jako snímky umění – svět normalizace je dynamický, pohybující se, často syrový a velmi kontrastní. Co mne na Ptáčkových dokumentech zaujalo, byl jeho smysl pro rozpad, rozklad a špínu. V paměti mi utkvěla především fotografie ženy sestupující ze schodů rozpadající se budovy z Vikova.
Divadelní fotografie jako výtvarné umění
Všechny zmíněné knihy se hodí číst s Českou divadelní fotografií 1859–2017 při ruce. Neunikne tak kontext vývoje divadelní fotografie především po druhé světové válce, kdy vzniká v rámci státní politiky nová kategorie profesionálů a profesionálek nazvaná „fotograf-výtvarník“. Tito lidé byli organizováni ve Svazu československých výtvarných umělců, což podpořilo mimo jiné i expanzi divadelní fotografie jako svébytného uměleckého vyjádření v šedesátých letech i teoretickou reflexi. Význam měly nejen tehdejší osobnosti oboru (vedle již zmíněných jmenujme ještě třeba Jaromíra Svobodu, jehož vysoce výtvarné fotografie inscenací kniha rovněž dokumentuje a na velké ploše dává zažít), ale i vznik nových scén, jako byl Semafor, Divadlo Na zábradlí, Činoherní klub nebo Divadlo za branou. Tato místa lákala mladé fotografy a fotografky a vyzývala je hledat nové cesty k vyjádření.
Velký význam měl Jaroslav Krejčí, který prosadil celostní přístup k focení inscenací – a to včetně zkušebního procesu. Fotografie tak začíná ohledávat nejen konkrétní představení, ale komplexnost uměleckého vyjádření divadelní práce. Pěkně to dokládá například studium hereckého projevu další velké osobnosti nejen divadelní fotografie, Josefa Koudelky, v knize mimo jiné zastoupená studiem práce Ivy Janžurové v inscenaci O’Neillova dramatu Měsíc pro smolaře v režii Stanislava Remundy (premiéra roku 1969 v Divadle na Vinohradech). Série fotografií publikovaná v časopise Divadlo zachycuje herecký výraz sekvenčně, a tím umožňuje studovat jeho rozvíjení. Mimochodem – obálkám zmíněného odborného časopisu se kniha také věnuje. Velmi mne to potěšilo, protože práce s detailem a strukturou filmového materiálu, která byla pro snímky na obálkách Divadla charakteristická, mě vždy fascinovala. Stál za ní výtvarný redaktor časopisu Libor Fára, který na tom úzce spolupracoval s Josefem Koudelkou. A právě Koudelka, Ptáček, Krejčí nebo třeba i Karel Slach pracovali často s hrubým zrnem a ostrými tonálními kontrasty, čímž výrazně posunuli fotografii ke grafice. Prolínání s časopiseckou produkcí a plakátem je proto nasnadě.
Bylo by samozřejmě dobré hovořit o dalších velkých a známých jménech. Již zmínění Josef Koudelka či Bohdan Holomíček naštěstí získávají pozornost skrze své fotografické dílo trvale výstavami, knihami i filmovými portréty, a to v celém záběru své tvorby. Je tedy velmi cenné, že se v poslední dekádě zvláště v edici Česká divadelní fotografie buduje mapa fotografie, která dlouho zůstávala spíše na okraji zájmu.
(Příště připomene knihy Jaroslava Krejčího Divadelní jarmara Alfréda Radoka a Jana Grossmana a monografii Viktora Kronbauera.)
BERNÁTEK, Martin – HEJMOVÁ, Anna – Novozámská, Anna: Česká divadelní fotografie. 1859–2017. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2018. 223 stran.
Knihy z edice Česká divadelní fotografie (řídí Denisa Šťastná):
Václav Chochola. Texty Daniela Mrázková, Věra Velemanová. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. 207 stran.
Jaroslav Prokop. Text Jan Kerbr. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2020. 203 stran.
Vilém Sochůrek. Text Věra Velemanová. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2022. 203 stran.
Josef Ptáček. Text Věra Velemanová, Zdeněk A. Tichý. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2023. 207 stran.

