Část jeho díla ve mně vzbuzuje bázeň. Jako kacíře, který se zachvěl před obrazem znázorňujícím hrůzy pekla. Většina jeho tvorby na pomezí symbolismu a secese, kde se střetává a propojuje víra a příroda, mě však uchvacuje. Ať už se jedná o stavby, památníky (i třeba jen jejich návrhy), sochy, reliéfy, keramiku, grafiku, ilustrace, malbu, knižní vazby a také výzdobu židlí, dveří, stolů…
František Bílek byl silně věřící, což mu však nezabránilo, aby se počátkem dvacátých let minulého století s římskokatolickou církvi nerozloučil, poté se stal stoupencem nově vzniklé Církve československé husitské. Inspirován byl také ezoterikou a okultismem. Stejně nepřímočará a nelehká byla jeho profesní dráha, traduje se, že například J. V. Myslbek jeho rané dílo, které vznikalo na studiích v Paříží, zcela zavrhl. Také Karel Čapek se pro jednou spletl, když Bílka označil za umělce neautentického a „normálnímu“ člověku vzdálenému.
Bílek navrhuje sochy, památníky, budovy a krucifixy, které se týčí do nebe – někdy ani ne výškou, ale svou mocnou sílou. Grafika a knižní ilustrace zase ukazují filozofickou hloubku. To člověku přece vzdáleno být nemusí a snad ani nesmí.
Jeho umělecké výtvory můžete spatřit poměrně často – v Táboře je například Husův pomník, v katedrále sv. Víta Bílkův oltář s plastikou Ukřižovaný, jeho sochařskou výzdobu najdete také v interiéru kostela Husova sboru v Českých Budějovicích. Obrazově doprovodil knihy Otokara Březiny, Jakuba Demla, Julia Zeyera a dalších.

FOTO: Oto Palán, archiv GHMP
Já ale doporučuji především dvě procházky jeho tajemnými domy/chrámy/ateliéry, kterých si nemůžete nevšimnout už z ulice. Pražskou Bílkovu vilu s výrazným „klasovým“ sloupovím evokující svatyni vždy procházím s obdivem jako například muzeum Augusta Rodina v Paříži. Navštívit byste ale měli také Bílkův dům v jeho rodném Chýnově. Stavení s výraznými režnými cihlami, reliéfy a dřevěným štítem nyní spravuje Galerie hlavního města Praha (stejně jako zmíněnou vilu na Hradčanech). Neváhejte a běžte, protože Bílkovo dílo je originální a ohromující a v obou domech je zastoupeno opravdu reprezentativně. (A v Chýnově pokladnu stráží dva obrovští a přítulní chrti. Živí, ne od Bílka.)
(Úvodní snímek Bílkovy vily na Hradčanech pochází z archivu GHMP, autorem je Tomáš Souček.)