Americký spisovatel Len Bracken je mužem rozporů a kontroverzí, které spojuje výrazný rebelský duch. Narodil se v roce 1961 na vojenské letecké základně. Studoval nejen v USA, ale i v Řecku a ve Švýcarsku, kde mimo jiné získal studentskou atletickou cenu. Později se učil ruštinu v Moskvě. Jako anarchista působil v novinách i nakladatelství Black Planet Books, které patřilo do odborářské sítě Industrial Workers of the World (IWW). Byl členem Severovýchodní federace anarchokomunistů, podílel se aktivně na různých protestech a politických aktivitách.
Označení „anarchista“ odložil po 11. září 2001, ale zůstal být přesvědčeným odpůrcem války a obhájcem lidské svobody. Prohluboval kritiku americké politiky, což jej vedlo až k příklonu ke konspiračním teoriím o útoku na Světové obchodní centrum, a dokonce vystoupil i v prokremelském filmu Citadela 911, za nímž stál ruský propagandista Jevgenij Popov. Věnoval se ale i kritice čínského kapitalismu a nadprodukce.
Předkládáme zde ukázky z jeho Aforismů proti práci, které publikoval ještě ve svém otevřeně anarchistickém období v roce 1998. Předjímal v nich myšlenky hnutí Big Quit, tedy Velkého odchodu – ze zaměstnání především v USA v roce 2021. Po vypuknutí pandemie COVID-19 dávalo množství pracujících výpovědi, a to z důvodů nedostatečné perspektivy, nepřátelského pracovního prostředí, neflexibility zaměstnavatelů nebo prostě pro dlouhodobou nespokojenost. I když nemělo hnutí dlouhého trvání, vyjadřuje obecnější trend v poslední dekádě v západním světě – a to kritiku tlaku na výkon, nadpráci a pracovní mobilitu.
Text je koncipován jako soubor aforismů, často odkazujících na lidová rčení, politická hesla nebo známé fráze. Z filozofického hlediska je v něm patrná inspirace především situacionismem (ostatně jeho významnému představiteli Guyi Debordovi, autorovi Společnosti spektáklu, se Bracken věnoval i jako spisovatel) a francouzskou interpretací marxismu. Podstatná je kategorie touhy – tvůrčí, životní síly. Tu práce utiskuje podřízením ekonomickému systému nadprodukce. Brackenovými tezemi prosvítá situacionistická víra, že pod každodenní lopotou lze nalézt autentické lidské bytí, plně nečekaností a překvapení, které se nemohou uplatnit v moderním světě časových rozvrhů, plánů a organizačních pravidel. Motivy sexuality, lásky a života jsou propojeny pojmem touhy v opozici proti „novému náboženství“ práce, které lidskou autenticitu potlačuje novou puritánskou morálkou.
Překlad a komentář Jan Motal
Aforismy proti práci (1998)
Len Bracken
Lidé jsou na práci vrozeně alergičtí – nepracují, kdykoliv tu možnost mají.
Posvátná představa práce je příčinou většiny neštěstí lidstva. Nikdy nevěřte kněžím práce, protože si jí otrávili mysl. Například množství ekonomicky potřebné práce klesá, a přesto nám politici a ekonomové tvrdí, že jediným způsobem, jak ukončit nezaměstnanost, je více zbytečné práce. Proč by nemohlo více lidí dělat mnohem méně?
Vynález workismu1 postupně, ale nikoliv úplně, rozvrátil náš přirozený sklon k lenosti a nechuť k práci.
Ošklivé hnědé barvivo práce se rozlévá po celé této bídné civilizaci a den za dnem nasycuje tkanivo každodenního života.
(…)
Existují tři druhy práce – námezdní práce, práce v domácnosti a autonomní aktivita, přičemž ta poslední (ve většině případů) není obviňována z dřiny a otroctví.
Otroci se cítí unavení jen při pomyšlení na všechnu tu práci, kterou ještě musí vykonat.
Ani mnoho vody neuhasí naši žízeň po lenosti, ani ji neutopí záplavy.
Tvořivost zabraňuje návratu práce; buďte tvořiví a práci přísně omezujte.
Lenost je komedie, v níž můžeme všichni hrát roli, opravdové pole rozkvetlých květů, kde s větrem tančí neposedné barvy vesmíru.
Mrskněte svůj pracovní plán do řeky času.
Legendy o ráji nás učí proklínat práci a připomínají nám, že lenost je základním cílem lidstva.
Všechnu moc radám nepracovníků – zaveďte přísný režim lenosti!
Právo na práci je právem na bídu a vždy předpokládá možnost práva nepracovat.
Nyní musíme více než kdy jindy bojovat proti opatřením, která mají donutit pracovat ty, kdo to odmítají.
Lenost je zdrojem všech ctností.
Práce je hřbitovem špatných úmyslů.
Autentičtí lidé se cítí poníženi těmi, kdo hlásají náboženství práce.
Zaplaťte své dluhy figurínou svého šéfa.
Námezdní práce udržuje archaický systém, v němž armády a soudy spotřebovávají zisky z nadvýroby.
V tuně práce není ani gram lásky.
(…)
Kultura produktivismu zapojuje práci do sociální disciplíny a kontroly – jedním slovem nadvlády. Rozhlédněte se kolem sebe v metru – sdílíte svět s masami domácích otroků, kteří jedou nebo se vracejí z posledního záchvatu práce.
Práce je dlouhá, šéf je bestie.
Namísto vězení platu chceme zaručené sociální příjmy nezávislé na počtu odpracovaných hodin.
Zbavte se pracovních návyků.
Smrt Malthusovi2, náboženství a dogmatu práce.
Lenost je náboženstvím 21. století.
Uctívejte orákulum lenosti.
Každé vězení je postaveno z práce.
Potlačujte neřest práce, jak nejlépe umíte.
Pracující a spotřebitelé jsou ubohými služebníky strojů a jejich nekonečných požadavků.
Kvůli dogmatu workismu je nezaměstnanost spíše problémem než dobrodiním pro lidstvo.
Tragédií je, že ti, kdo pracují, pracují tak moc, že už nejsou lidmi.
Ti, kdo nepracují, jsou redukováni na bídnou existenci uprostřed podívané na hojnost.
Práce není pokračováním božského stvoření, je spíše soutěží na život a na smrt, v níž práce vítězí nad moudrostí (a naopak).
Koneckonců, když nepracuje Bůh, proč bych měl pracovat já?
(…)
Výroba pro výrobu je stejně nezajímavá jako umění pro umění.
Systém se snaží šetřit časem, ale bojí se dát lidem volný čas.
Etika úsilí a soutěživosti je nakonec odměněna demolicí solidarity.
Zárodky univerzální solidarity se nacházejí v procesu odebírání času práci.
Podle kněží práce se vše může stát prací. Zpeněžení veškeré činnosti maskuje práci za volný čas (a naopak) a vytváří společnost zbídačených služebníků, z nichž mnozí jsou stále bez práce.
Řekové chápali práci jako zotročení nutností.
Abychom parafrázovali Marxe: práce ovládá nutnost tím, že produkuje přebytek, a zároveň se podřizuje nástrojům tohoto ovládání.
Špatné pracovníky nemohou pracovníci management kontrolovat, zvláště když jsou ochotni předstírat, že jsou loajálními zaměstnanci. Nemohou ani jinak lhát svému nepříteli.
Pro Hegela je práce „zadrženou touhou“3, silou, která neguje předmět touhy. Touha se osvobozuje od práce tím, že spotřebovává zboží v ohnivých oblastech jižního Los Angeles.
Vše, co vyžaduje námahu a podporuje trh – nakupování, úklid, sledování televize – se stalo prací, i když neviditelnou prací.
Práce umírá na pohodlném pranýři lenosti – a tím na chvíli končí systém, jenž nahrazuje sex prací.
Práci nevyléčí žádná bylina.
Mezi mzdami a platy teče řeka slz.4
Lenost je moje jídlo, láska moje víno.
Práce je pro život jako zeď pro vítr.
Lenost a hédonismus vítězí nad produktivismem a puritánstvím.
Jinými slovy, workismus je hromada sraček, na kterou lezou jenom šílení kohouti a kokrhají.
Jak se říká – práce sedí statečnému jezdci na zádech.
Svoboda začíná tam, kde práce končí.
Práce je krokodýl v řece touhy.
(Na úvodní fotografii Billa Bartona je Len Bracken v roce 2013.)
————————————
- Workismus je náboženství podobné přesvědčení, že ústředním bodem lidského života je práce. ↩︎
- Thomas Robert Malthus (1766–1834) byl anglický duchovní a ekonom, známý pro svoji teorii populačního růstu. V ní tvrdí, že chudoba části populace je nevyhnutelná a regulují ji války, nemoci apod. Proto se nemá poskytovat podpora chudým, přirozený řád jejich množství „zreguluje“ sám. Ve dvacátém století se malthusiánské myšlení vrací například v eugenice, politice „utahování opasků“ apod. ↩︎
- Odkaz na interpretaci Hegelovy Fenomenologie ducha a jeho slavný obraz pána a raba podle francouzského filozofa Alexandra Kojève (1902–1968). Kojève čte Hegelův text optikou lidské touhy, jež je nástrojem transgrese. Otrok nemůže pracovat pro druhé než tak, že potlačí svoje vlastní touhy. Tím se disciplinuje. Nutno podotknout, že Kojève zde chápe práci produktivně – zatímco pán prostě spotřebovává plody práce druhých a nedosáhne nikdy plného uspokojení, pracující se potlačováním vlastních tužeb kultivují, civilizují, mění svět kolem sebe i sám sebe. Viz A. Kojève, Introduction à la lecture de Hegel. Gallimard, 1962. ↩︎
- Narážka na rozdíl mezi třídou dělnickou (mzda) a manažersko-byrokratickou (plat). Oboje zůstává součástí vykořisťovacího systému, a i když manažeři a dělníci stojí proti sobě, jsou otroky stejného mechanismu. ↩︎