Ve své reflexi z letošního mezinárodního divadelního festivalu Regiony se chci dotknout tří zahraničních inscenací, které měly dvě pojítka – silně se v nich pracovalo s emocemi (respektive se je tvůrci snažili vydolovat z diváků chtě nechtě) a donutily mě přemýšlet nad kulturními a společenskými rozdíly českých, katalánských, belgických a nizozemských tvůrců i diváků.

FOTO: archiv festivalu
Nad výběrem inscenace SPAfrica Juliana Hetzela pro letošní ročník festivalu jsem se popravdě trochu podivovala. Je to dost iritující dílo, které se často dostává za hranici výsměchu – divákům, tvůrcům i látce. A to je sympatické, protože naprosto souhlasím s jednou z tezí inscenace – co my víme o Afričanech? Téměř nic a co je horší, nic se o nich dozvědět nechceme. Umíme se jen dojímat nad jejich žízní.
Asi od třetiny představení jsem si v duchu říkala, že se jedná o dílo, kterému říkám „hulcovina“ (zdravím Vladimíra Hulce!).1 Bývají to inscenace plné provokace, schválností, tělesnosti (často i nahoty) a nějakého scénického ozvláštnění ve formě bahna či vody. To vše může být jen zástěrkou prázdného sdělení. Ale taky nemusí. Vnějšková provokace může s vnitřní opravdu silně souviset a korespondovat. V případě SPAfricy to bylo tak napůl.
Dílo o pravdě a úhlu pohledu má několik různorodých částí – začíná se fiktivní debatou po představení, na kterou se nedostaví herečka Ntando Cele (ve „skutečnosti“ tam je, má na hlavě masku, která má podobu režiséra Juliana Hetzela, a hovoří za něj). Po „režisérově“ egomaniackém záchvatu se stane sama sebou – hraje, vypráví, rapuje, twerkuje, cení zuby a vrčí jako divoké zvíře. Vypráví rasistické vtipy, performuje s barelem vody, přiměje jednu divačku plakat (v tomto momentě asi šlo nejvíce poznat, že nejsme na žádném progresivním festivale, kde by takový nátlak mohl někdo vzít do hry; v Hradci totiž byla tato scéna nakonec spíše trapná, protože dobrovolnice slzu nevymáčkla, i když ani nemrkala).
Samozřejmě je důležité zmínit, že v Holandsku se kolonialismus přetřásá (ať už vážně, nebo jen intelektuálně naoko) mnohem silněji než u nás. A věřím, že tamní diváci mají z představení rozdílné (silnější) pocity, protože jejich historická zkušenost je jiná. Pravděpodobně některé SPAfrica opravdu dokáže i urazit. V Besedě jsem měla spíš pocit nepatřičnosti – i přes všechnu snahu tvůrců být trapný, zraňující, výsměšný, kterou jsem se snažila vnímat a oceňovat. Ale moc mi ta empatie nešla.

FOTO: Franky Verdickt
Skvělá byla inscenace Velcí lidé belgických umělkyň z Compagnie Barbarie, která se během festivalu hrála dvakrát v Divadle Drak. Klauniáda pro děti od šesti let se tvářila v programu dost nenápadně. Měla být o dospělácích a jejich práci, či spíše neustálému zaneprázdnění. Nemají čas si hrát, nemají čas se pořádně najíst, nemají vlastně ani čas spát. Pořád pracují. A tady začíná sebeironie tvůrkyň a vysvětlení odvěkého problému, kde vzít více času. Řešením by mohlo být – nedělat blbosti. Třeba neházet elektrický kabel do skleničky s vodou.
To, co se na jevišti odehrávalo, bylo opravdu dost směšné a po většinu času dokázalo dětské i dospělé publikum přimět k chichotání až veselému hýkání. Ženy v pracovním oblečení se snaží něco opravit, mají štafle, mají lepící pásky, mají kladiva a jsou děsně důležité. Popocházejí po jevišti sem a tam, občas se tam dokutálí a odkutálí také pomeranč nebo gaffa. Věrné duchu grotesky nespraví vůbec nic. Jen se propadají do většího a většího chaosu. Staveniště, které na jevišti vytvoří, se podobá kompozici z některé z inscenací Jiřího Austerlitze Adámka. Představení bylo totiž také nonsensové – především v momentech, kdy se performerky rozhodly hrát divadlo, protože si „všimly“ dětí v publiku. A dobrým představitelem divadla a práce je přece A. P. Čechov – v tomto případě ztělesněn obrovskou gumovou maskou. Protože, jak praví tento klasik, člověk je povinen pracovat…
Vše, co se zde popíšu, samozřejmě nakonec vyzní nezábavně, protože se tyhle naoko banální legrácky musí vidět. A musí se vidět v podání Sarah Vangeel, Liesje De Backer, Amber Goethals a Lotte Vaes, protože ne každý je mistrem/mistryní svého oboru. Pravdou také je, že mi nic nevylepší den tak, jako když někdo uklouzne na slupce od banánu. Takže nehledě na národnost a občanství – existují lidé, kteří grotesknost, nonsens i trapnost mají rádi. A pak jsou tu ti druzí.

Inscenace An-Ki katalánského souboru Cia Ortega se hrála ve speciálně upraveném šapitó pro omezený počet diváků. Anotace slibovala imerzivní zážitek, silnou poetiku a působivou atmosféru. Diváci rozdělení do tři skupinek během představení několikrát přecházejí, mění stísněné místnůstky, kde jsou jim vyprávěny části příběhu o posledním stromu, ničitelských obrech a holčičce, která zachrání svět, ale imerzivní divadlo to rozhodně není. Je to „jen“ divadelní dílo mírně putovní a mírně interaktivní, ve kterém vidíte živé herce, kteří roztomile lámavou češtinou rozpráví, vodí loutky, něžně vypráví skrze předměty o posledním semínku.
Pro mnohé diváky to byl jistě neobvyklý zážitek a pohlazení (atmosférou trochu připomínající nestrašidelný dům hrůzy). Nejsem ve svém hodnocení tak krutá jako Vladimír Mikulka, i když je pravda, že jsem na něj po konci představení pomyslela. Cestou do hotelu mě napadlo, že asi bude druhý člověk v Hradci Králové, který se nedojal ani pohádkově metaforickým příběhem s ekologickým posláním, ani opravdovou vlídností a zápalem loutkářů. A jeho glosa na Nadivadle mou úvahu potvrdila.
Opět jsem pocítila rozdíl v temperamentu Čechů (svého) a Katalánců. V tom, co je pro mě a pro ně autenticita, výpověď, umění. Nechci je nařknout z neprofesionality, ale toho patosu ve vyprávění a mystiky v projevu bylo pro mě příliš. Taky je nutné loutkářům ze souboru Cia Ortega přiznat, že jsou výtečnými obchodníky, protože umí kolem sebe vytvořit silnou auru tajemství a výjimečnosti. Na konci představení ze srdíčka děkovali své divadelní rodině z Divadla Drak a divákům kladli na srdce, aby neprozrazovali, co ve stanu zažili… Zas tak moc toho nebylo. Ale pocit, že máme společné tajemství a že se máme rádi, zahřeje.
(Úvodní fotografie je z inscenace An-Ki. FOTO: archiv festivalu)
——————————————————–
- Pro neznalé čtenáře podotýkám, že to nemá být urážka zmíněného publicisty a performera. Je to má zdravice spoluzakladateli a dlouholetému kurátorovi alternativního festivalu …příští vlna/next wave… ↩︎