V pátém čísle DÍLA jsme se věnovali tématu práce, v šestém, letním následuje odpočinek. Proto přinášíme datovou analýzu, která přemosťuje obě témata pohledem na to, jak se v Česku v divadlech pracuje, ale i jak je navštěvují ti, kteří jsou ve svém volném čase ochotni podporovat a nasávat kulturu. Čerpámě z dat NIPOS, ČSÚ, EUROSTAT a Světové banky, protože chceme ukázat domácí data v globálním kontextu.
Práce a odpočinek k sobě nutně patří. Ale stejně tak i práce a spotřeba – což jsou slova, která označují opačnou stranu zmíněného vztahu. Zatímco otázka toho, nakolik trpíme v kultuře nedostatkem odpočinku, se v posledních letech diskutuje již nejen na sociálních sítích, alei v publicistice, problematiku spotřeby odsouváme. Je tomu možná i proto, že se zdráháme chápat umění jako zboží, které má své konzumenty. Tento odpor je pochopitelný, protože v moderní době se vlivem romantismu vysoké umění vymezovalo vůči nastupující populární kultuře spojené především s masovými médii a tak zvaným „měšťáckým divadlem“. Jak vysvětluje sociolog Max Weber, umělecká tvorba obsazovala ve veřejném prostoru oblasti opouštěné náboženstvím, které se vlivem sekularizace stahovalo čím dál více do soukromé sféry. A tak aby umělci a umělkyně obhájili svoje právo na uznání společnosti, které potřebovali pro svoji obživu (v níž nemohli konkurovat masové výrobě), spojili svoji tvorbu s duchovní oblastí, která se vzpírá konzumní logice. Ruku v ruce s nutným a potřebným odporem proti konzumní povaze průmyslové společnosti dodnes kráčí i romantický mýtus o tom, že umění je „ze své podstaty“ odlišné od ostatních segmentů výroby. To však znesnadňuje i racionální a spravedlivou diskuzi o pracovních podmínkách v kultuře, jak jsme v minulém čísle ukázali například v rozhovoru s Hanou Průchovou. Stejně tak tato představa i znesnadňuje diskuzi o vztahu umělecké produkce a diváctva, protože předpodkládá, že estetická kritéria uměleckého pole automaticky reoznují se společenskými – a když tomu tak není, jde o nezralost či negramotnost publika. Tím se však spolu s rozlomením vztahu produkce a spotřeby odštěpuje i umělecký svět a veřejnost.
Nemá být snad divadlo veřejnou službou?
Veřejná služba v oblasti divadla může být chápána několika způsoby. Tradiční modely ji pojímají buď ekonomicky (jako investici do kulturní infrastruktury), elitně (jako nástroj výchovy občana prostřednictvím vysoké kultury), nebo demokraticky (jako prostor pro širokou veřejnost a společenský dialog). Tyto přístupy však často přehlížejí skutečný obsah veřejného zájmu – totiž potřebu sdíleného, udržitelného a eticky ukotveného života ve společnosti. Divadlo má v tomto smyslu potenciál být víc než jen kulturní institucí: může se stát místem, kde se střetávají různé pohledy a kde se formuje vzájemné porozumění. To však vyžaduje navázat aktivní kontakt s veřejností. I když ji nebudeme chápat jako „spotřebitele“ ale třeba partnery, je důležité se zabývat strukturou, chováním a potřebami publika.
Pokud chcete v tomto tématu hloubat více, můžete nahlédnout do odborného článku autora této datové analýzy, který vyšel v časopise Slovenské divadlo. Z jeho pohledu je veřejná služba divadla především schopností vytvářet prostor pro tzv. alternativní veřejnosti – skupiny, které nejsou součástí hlavního proudu, ale přinášejí nové perspektivy. Nejde o to, aby divadlo předepisovalo, co je správné, ale aby umožnilo bezpečný a otevřený dialog o tom, co společnost považuje za spravedlivé, pravdivé nebo důležité. Taková role vyžaduje nejen otevřenost v dramaturgii, ale i demokratické principy v řízení samotných institucí. Skutečně veřejné divadlo je pak zranitelné, ale právě v této zranitelnosti tkví jeho lidská a společenská síla.
V následující datové analýze se proto zaměříme na tři hlavní okruhy. Budou to představení uvedená v České republice a publikum, jež oslovily, stejně jako podmínky spotřeby divadelní produkce. Potom si ukážeme, jak těmto datům rozumět ve vztahu k tomu, kolik a jakých divadelních organizací u nás máme, čili kolik tvůrčích aktérů se pohybuje v divadelním poli. Nakonec sestoupíme „dovnitř“ těchto organizací a podíváme se na proměnu práce v globálním kontextu, ale i v českém divadelním prostředí.
PŘEDSTAVENÍ
Až do pandemie COVID-19 narůstal jak počet odehraných představení, tak počet návštěvníků a návštěvnic, kteří do divadla chodili. Po COVIDu se jak produkce, tak zájem publika doposud nevrátil do hodnot před krizí, i když drží dynamiku předkrizové doby. Je nutné v něm zohlednit i dopady inflace a další ekonomické faktory, které souvisí s globálními proměnami světa, v němž žijeme.
Narůstá počet sedadel na tisíc obyvatel ČR, z 3,1 v roce 2001 na 4,5 v roce 2023.
První graf ukazuje návštěvnost v tisících, což ale neznamená, že téměř polovina republiky chodí každý rok do divadla. Jde o kumulativní hodnotu, čili souhrn návštěv v divadlech. To znamená, že zahrnuje i lidi, kteří chodí opakovaně, školní představení apod. Návštěvnost lze sledovat i po jednotlivých druzích / žánrech divadla.
Vyber ukazatele:
Nejvíce diváctva má činohra, muzikál, loutky. Muzikály se dokázaly po COVIDu nejvýrazněji zvetit… Pozoruhodné: multimediální projekty již tolik nepoutají (proměna technologie, doby, konzumerských návyků po COVIDu?) Na muzikál a balet chodí více lidí než před COVIDem, ale největší nárůst zaznamenaly literární večery (projekty jako Listování) – 152 %. Největší úbytek – opereta (54 %), multimedia (48 %).
Národní divadlo Praha | 505491 |
Studio DVA | 276248 |
Městské divadlo Brno | 238444 |
Národní divadlo Brno | 215097 |
Divadlo JKT, Plzeň | 180506 |
Divadlo Kalich | 172771 |
Národní divadlo moravskoslezské | 168029 |
Hudební divadlo Karlín | 154565 |
Agentura Harlekýn | 136440 |
Městská divadla pražská | 117521 |
Jasná převaha vekých, zřizovaných scén, muzikálových, komerční – DVA
Agentura Harlekýn – napsat o tom, že lidi chodí na své oblíbené herce (https://harlekyn.cz/osobnosti)
Následovat bude graf z ČSÚ, jak lidé participují na kultuře
Následující graf vyjádřený v PPS (standardech kupní síly) umožňuje srovnávat jednotlivé státy Evropy z hlediska reálné kulturní spotřeby domácností. Hodnoty v PPS ukazují, kolik si domácnosti v průměru mohou dovolit utratit za kulturu, nezávisle na rozdílech v místních cenách. Díky tomu je možné porovnat, jaká je skutečná kupní síla výdajů na kulturu napříč zeměmi – například hodnota 700 PPS v jedné zemi a 400 PPS v jiné znamená, že domácnosti v první zemi vynakládají na kulturu v přepočtu reálně více, i když ceny vstupenek nebo předplatného se mohou lišit. PPS tak umožňuje spravedlivé mezinárodní srovnání, protože ukazuje výdaje v jednotkách, které mají stejnou kupní sílu ve všech zemích. Údaje jsou za rok 2020, novější nejsou v Eurostatu k dispozici.
ORGANIZACE
Počet stálých scén dle zřizovatele
Vyber ukazatele:
Stoupá počet neziskovek
V současné době je historicky největší počet stálých, funkčních scén (197). Lapidárně řečeno – nikdy nebylo tolik divadel, jako dnes.
Vysvětlit vztah divadla a kulturních/kreativních průmyslů, srovnání (HDP).
Zohledňujeme pouze scény s vlastním souborem (v celkem 257 divadlech, 50981 sedadel), nikoliv stagiony – ty však mají více sedadel, i když je jich méně (84÷51685).
Pracující
ssss
Self-employment, prekarizace. Obecnější trendy – přesun do služeb po 1970s, globální pohled – outsourcujeme průmyslovou práci do Afriky a Asie.
Vyber ukazatele:
Největší objem zaměstnanců ve zřizovaných, nejméně v soukromých. S nárůstem neziskovek jen mírně roste počet zaměstnanců – ukazuje to na rozsáhlost švarcsystému / neplacené práce v komerčním a neziskovém prostředí.
Budoucnost – umělá inteligence.