Neudržíme nic, co se příliš hýbe, co prsty protéká, co neustále plyne. Abychom udrželi jakoukoliv věc či myšlenku, musíme se na ni soustředit, být na ni připraveni, volit si zátěž podle stavu našeho organismu. I anglické slovo sustainability je odvozeno od významu nést, držet či podpírat, jak vyplývá z latinského základu sustinēre. Udržitelné je vše, co odpovídá našim možnostem a dokážeme dlouhodobě snášet a přenášet dál. Populární se v globálním ekologickém hnutí stal Velký zákon Irokézů, podle něhož se člověk má rozhodovat tak, aby bral v potaz důsledky pro sedm generací dopředu (název tohoto konceptu převzal i český ekologický časopis Sedmá generace).
Pojem udržitelnosti se zrodil v přírodních vědách a ekologii, a to už v 18. století. Tehdy lesník Hans Carl von Carlowitz použil pojem Nachhaltigkeit (tedy udržitelnost) pro označení principu, že je třeba kácet jen tolik dřeva, kolik les dokáže obnovit. Tehdy však myslel ještě na to, aby byla udržitelná těžba a zisky, podobně jako biologové a zemědělci minulého století, kterým šlo především o udržitelný výnos.
O tom, že lidská činnost narušuje rovnováhu ekosystémů rychleji, než se dokáže obnovovat, se vážně hovoří až od šedesátých letech 20. století. Ve zprávě Římského klubu Meze růstu (1972, u nás byl překlad šířen samizdatově a paradoxně se na něm tehdy podílel i Miloš Zeman, jenž se však dnes již pasoval do bojovníka proti „zelenému šílenství“) vědci varovali, že exponenciální růst spotřeby a výroby vede k vyčerpání zdrojů a ohrožuje samotné přežití lidstva. O patnáct let později pak slavná Zpráva Brundtlandové (Naše společná budoucnost, 1987) přinesla do politického slovníku definici „udržitelného rozvoje“ jako takového, který uspokojuje potřeby současnosti, aniž by ohrozil schopnost budoucích generací uspokojovat jejich potřeby. Od té doby se stala udržitelnost součástí politických strategií – od agendy OSN až po lokální územní plánování.
Jenže brzy se ukázalo, že o udržitelnosti nelze mluvit pouze ve vztahu k přírodě. Když jsou celé skupiny lidí vytlačovány na okraj, nemají přístup k vodě, vzdělání nebo zdravotní péči, žádná ekologická rovnováha se neudrží. Proto socioložka Nancy Fraser mluví o trojí spravedlnosti: spravedlivém rozdělování zdrojů, uznání všech identit a férové reprezentaci ve veřejném rozhodování. Podobně ekonomka Kate Raworthová ve své „ekonomii koblihy“ (stejnojmenná kniha vyšla v roce 2017) vysvětluje, že lidstvo se musí pohybovat mezi dvěma kruhy: ekologickým stropem, jenž nesmí překročit, a sociálním základem, pod který nesmí spadnout. Udržitelnost je tedy i otázkou solidarity – bez sociální spravedlnosti se stává prázdným heslem, protože nedokáže zajistit důstojný život pro všechny.
Pokud bychom měli tedy vzít vážně výzvu Irokézů, co pro nás znamená myslet na sedm generací dopředu? Jde zhruba o dvě stě let čili o dobu odpovídající z našeho hlediska potomků první polovině devatenáctého století. I když nám naši předkové předali velké množství myšlenek, vynálezů a objevů, které využíváme ke svému blahobytu, právě v té době se rozpoutala průmyslová revoluce, ohromné demografické změny, započala zlatá éra kolonialismu, v níž si Evropa podmanila většinu světa… Dědictví sedm generací zpět je neblahé a v mnohém neudržitelné. Dokážeme se poučit?
Řekněme, že jsme odpovědni lidem, kteří se narodí kolem roku 2200. Pokud budeme pokračovat jako dosud, naše Země se oteplí o čtyři až šest stupňů celsia, roztají ledovce, zvedne se hladina až o tři metry a zaplaví Bangladéš, deltu Nilu, Miami, Šanghaj, Amsterdam či Benátky. Extrémní vlny horka a sucha se budou střídat se stejně extrémními obdobími hurikánů a povodní, v subtropech bude těžké žít. Rovníková Afrika, Blízký východ, velká část Indie – to vše budou místa bez lidí. Vlhkost a teplota totiž budou překračovat fyziologické limity. V plném proudu bude velké masové vymírání a mizet budou celé plejády druhů savců, ptáků, ryb… Úsměvně budou působit dnešní populistické nářky na migraci. Podle Mezinárodní organizace pro migraci sedmá generace při nejhorším scénáři zažije klimatickou migraci v řádu čtyř set milionů lidí. A to hovoříme jen o těch, které vyžene klima. Očekávat můžeme války, rozpad globálních institucí a takové změny světového řádu, které k tomu jistě přidají další stovky milionů. Vždyť již dnes se v Africe či Indii přesouvají miliony lid z míst, kde se nedá žít.
Udržitelnost tedy není pouze zajímavé akademické téma. Za poslední dvě dekády došlo ke globální shodě mezi vědci, filozofy, ale i duchovními lídry (papež František, Thich Nhat Hanh, Dalajláma nebo pravoslavný Bartoloměj I. nazývaný také „zelený patriarcha“), že je potřeba žít udržitelně. Protože hrozí, že horký brambor moderního světa nám brzy vypadne z rukou.