Kultura v těžkém a pochmurném roce 2025 rovná se pro mě především znovuobjevování klidu a rovnováhy v tradičních kulturních institucích, konkrétně muzeích a galeriích klasického umění (a tím v podstatě navazuji na předešlé dva roky). V případě muzeí může jít o úplně nejmenší, etnografická, hornická či geologická, snesu i numismatiku; sem s tím! Samozřejmě, limity jsou – např. muzeum Jirků („fetiše“ od českých celebrit pyšnících se tímto jménem) v severočeském Jirkově jsem nenavštívil, i když jsem šel zrovna kolem. Všechno to asi nebude, ale doporučit mohu následující.
Etnografické sbírky v berlínském Humboldtově fóru jsou fajn a okázalé (možná o něco okázalejší než etnografické muzeum ve Vídni, které taky doporučuji navštívit). Jako téměř každá západní instituce podobného zaměření je i tato sebereflexivní a dekolonizovaná, a to se promítá často i do architektury a koncepce sbírek. Je zajímavé sledovat, jak s tímto trendem instituce nakládají a kam až lze v tomto ohledu zajít. Dojem mám pozitivní, a celkově zvolené způsoby práce s koloniálním dědictvím sbírek na mě působí vlastně svěže a plodně a rozhodně se neutápí v povrchním aktivismu (stejně tak to platí pro zmíněné muzeum ve Vídni). K samotnému Humboldtovu fóru se asi vyjadřovat nebudu, to by nás zavedlo na jinou, méně smířlivou stopu.

Další instituce, kterou mohu doporučit, je na Vysočině, a to městské, vlastivědné muzeum v Bystřici nad Pernštejnem, sídlící na náměstí v celkem rozsáhlé budově bývalé radnice a bývalého měšťanského domu a pivovaru. Malé velké muzeum, které si projdete od sklepení po střechu. Nejzajímavější pro mě bylo právě to podzemí, kde se v šeru lesknou nádrže s živými rybami Vysočiny a hned vedle nich se nachází snaha o malé a realistické zpodobnění chodeb nedalekého uranového dolu v Dolní Rožínce. Jelikož jsem v tom skutečném uranovém dole byl na exkurzi (dnes se tam nachází výzkumná laboratoř státní organizace SÚRAO, zkoumající vhodné podmínky pro ukládání radioaktivního odpadu), mohu s trochou nadsázky ale čistým svědomím říct, že rekonstrukce se v rámci možností blíží skutečným podmínkám. Člověk se tu dozví i něco málo o tom, jak se z poklidného zemědělského města stalo hornické zázemí pozdního socialismu. Výstavka obecní školy má pak řadu opravdu bizardních, kabinetních kuriozit.
Ve druhé polovině roku mě vítr zavál do Pobaltí, kde jsem bohužel nestihl vše, co jsem chtěl, ale doporučit mohu celkem jistě muzeum v Kaunasu zasvěcené tvorbě symbolisty a dnes národního umělce M. K. Čiurlionise. Součástí muzea je i malá výstavka k fenoménu litevského „kryždirbystė“, což je jedinečná tradice tvorby a stavění bohatě zdobených dřevěných a železných křížů a kapliček v krajině, která spojuje staré baltské sluneční a kosmické symboly s těmi křesťanskými a slouží zároveň jako památka na mrtvé i ochranné znamení a tichý odpor vůči cizí moci (bolševismu například).
Ve Vilniusu jsem pak stihl jen stálou expozici Obrazové galerie s dočasnou a velice pěkně udělanou výstavou o litevském romantismu (potěšili mě originály knih litevsko-polské průkopnice gotických románů Anny Mostowské) a v Muzeu církevního dědictví (Bažnytinio paveldo muziejus) výstavu The Cosmic Choir. Landscape in Sacred Art and Literature o krajině v západoevropském sakrálním umění od Dürera po Rubense. V té době tam probíhala ještě v podzemí kláštera sugestivní mikro-výstava Čiurlionis: The Family and the Organ o rodině M. K. Čiurlionise a především „jeho“ osudových varhanách z kostela v Kabeliai (na výstavě byla i jejich materiální rekonstrukce), úzce spojených s umělcovým dětstvím. Zajímavá a pěkně udělaná byla taky expozice I Was a Stranger. Jerusalem, Rome, Santiago de Compostela o poutních trasách mezi těmito městy. A i stálé expozice jsou fajn, např. koncepční výstava The City of Heaven, která z monstrancí, relikviářů, obrazů a dalších památek sedmnácti vilniuských řeholních řádů – od zázračně dochovaného obrazu zasnoubení Panny Marie a sv. Josefa po velkou bernardinskou monstranci kdysi ukrytou před ruským vojskem v klášterní zahradě – skládá příběh o tom, jak mniši a jeptišky po staletí utvářeli městskou krajinu a paměť Vilniusu. Milovníci křesťanského umění a hmotné kultury ve všech jejich formách a materiálních projevech si to tu určitě užijí.

Na závěr roku mi jako milovníkovi umění severské renesance udělala radost výstava Životy. Umělci perem Karla van Mandera v Muzeu umění Olomouc, která představuje díla nizozemského, hornoněmeckého ale i italského malířství 15. a 16. století, a to poskládaná podle „scénáře“ Van Manderovy Knihy malířství z roku 1604, takže nejde jen o přehlídku renesančních obrazů, kreseb a grafických listů, ale i o sondáž do raně novověkého sběratelství a dílen, intelektuálního světa prvních dějin umění a o připomínku autora, který se z manýristického malíře stal „nizozemským Vasarim“. Společně s tím vyšla poprvé v českém překladu Zuzany Henešové a Ivany Svobodové právě ona zmíněná Manderova Kniha malířství. Takže kdybyste přemýšleli, co k Ježíškovi…
Abych to shrnul. Kdo v dnešním tvrdém a chaotickém světě hledá trochu klidu, estetického vyžití a meditace, nechť se vydá na pouť napříč tichými prostory světových i domácích muzeí.
(Na úvodním snímku je Městské muzeum v Bystřici nad Pernštejnem. FOTO: archiv)

