„Jedeme s Krejčím pro papír. Nechceš jet s námi?“ Nabídl mi v roce 1999 kamarád fotograf Viktor Kronbauer. Jela jsem. Chtěla jsem Jaroslava Krejčího poznat, protože do té doby jsem ho znala jen z vyprávění.
Bylo to v době, kdy digitální fotoaparát byl ještě v kolébce. Fotografovali jsme tehdy analogem na klasický film, zavírali se v tmavých místnostech či ve skříních, abychom mohli navinout film do cívky vývojnice.
Pár měsíců po výletě pro papír se konalo Pražské Quadriennale na pražském Výstavišti, kde měl pan Krejčí výstavu fotografií ze své knihy Divadelní jarmara Alfréda Radoka a Jana Grossmana. Trávil tam většinu času, aby mohl sledovat reakce diváků, mohl se setkat s kamarády z divadla či zasvětit zájemce do tajů svých fotografií a jejich vzniku.
Jaroslav Krejčí o sobě říkal, že je grafik, který nemůže nefotografovat. Tomu odpovídaly i jeho fotografie. Měly nádech grafiky. Používal k tomu různé techniky. Například ve zvětšovacím přístroji otočil stranově negativ, pak osvětlil otočený tenký papír zvaný dokument, a tím docházelo ke ztrátě ostrosti a posunu do grafického nádechu výsledné fotografie. Také si nechával xeroxovat fotografie na stroji určeném na xerox plánů. Měl své oblíbené copy centrum, kde už věděli, co potřebuje. I ten xerox, který byl jen na plány, přiblížil fotografii do grafické podoby. Panu Krejčímu nešlo o ostrost, ale o celkovou atmosféru a tajemství. Navíc ani nechtěl, aby černá byla úplně černá a bílá úplně bílá, přál si, aby tam byla ještě trochu vůle to posunout.
Stále slyším některé jeho věty:
„Fotografie musím mít tajemství.“
„Nefotografuj, co vidíš, ale co o tom víš.“
„Den má 24 hodin.“
Svoje výstavy měl vždy pečlivě připravené a promyšlené. Měl schopnost udělat výstavní sál z jakéhokoli prostoru. Někdy pověsil na dominantní místo největší tisk v podobě již zmíněného xeroxu, který dal prostoru novou povahu a účel a zároveň lehkost. Jindy pověsil svoje fotografie na kolíčky na natažený provázek. Prostor si uměl přizpůsobit i ctít, galerii nepotřeboval, uměl si ji vytvořit.
Skrze své fotografie „podával zprávu o…“ Fotografování bylo jeho život, ale ten žil ruku v ruce s lidmi a prostředím. Potřeboval být součástí dění a přitom zaznamenávat dobu a její změnu. Fotograf bývá často solitér, protože se sám vyčleňuje pohledem do hledáčku, není tak vidět, není fotografovaný (hlavně v dobách před nástupem mobilů, kdy se stal fotografem téměř každý), a přirozeně tak stojí trochu mimo. Pan Krejčí vyvolával fotografie rychle, třeba přes noc („den má 24 hodin“), aby je mohl ukázat režisérovi či hercům druhý den či co nejdřív na další zkoušce. Občas díky jeho fotografiím režisér něco pozměnil.
Známá je tak jeho série Jak se rodí Hamlet. Do role Hamleta byl obsazen František Němec, který si o své roli povídal u stolu s režisérem Miroslavem Macháčkem. Krejčí toto povídání a jemné změny ve výrazu Františka Němce zaznamenával. Fotografoval i zkoušky a nakonec Hamleta na jevišti. Rád „podával tyto zprávy o...“
Milé byly chvilky strávené s panem Krejčím a jeho životní partnerkou Hankou Marešovou v jeho ateliéru na Kampě nad Čertovkou. Studentům prý vaříval polévku, když mívali hodiny u něj v ateliéru. To jsem bohužel
nezažila, ale měla jsem ráda různá posezení nebo Silvestr, kdy byl u nich v ateliéru průchoďák. Mohl přijít kdokoli kdykoli. Dostal něco k pití, chlebíčky, které připravila Hanýžka a podávala je se slovy „bašti“. Topilo se v kamnech, povídalo se, pojídalo, popíjelo a čas jako by se zastavil. Pan Krejčí seděl v křesle, na kterém před sametovou revolucí sedával a ze kterého přednášel profesor Jan Patočka. Občas nám něco ukázal na svém velkém pracovním stole. Oknem bylo vidět na setmělou Kampu, lampy, občas byly zvenku slyšet hlasy.
Pan Jaroslav Krejčí byl velmi silná a inspirativní osobnost a já jsem dodnes vděčná, že jsem se s ním mohla setkat.
Svoje vzpomínání bych chtěla zakončit ještě jednou jeho větou, kterou říkal svým studentům a která mi dodnes zní v uších: „Zapomeňte všechno, co jsem vám říkal a dělejte si to po svém. Teprve potom to budete vy.“
