Pokud bych měla vybrat opravdu jen jediný zážitek, byl by to můj červnový pobyt v Oslu. Díky Divadelním novinám a norské straně jsem měla možnost odjet na festival Wings of Time, velkou přehlídku choreografického, filmového a výtvarného díla Jiřího Kyliána. V Oslu jsem nebyla od roku 2008, kdy jsem mohla být při tom, když Kyliánova choreografie otevírala první baletní sezonu v nové budově opery a baletu. Budově, která mě i letos znovu okouzlila. Hned vedle ní vlezete do studené vody fjordu, protože plážičky a vstupy do vody jsou přímo za divadlem, plavky dáte před představením sušit do šatny. Co na tom, že vám předtím oprsklý racek sebral z ruky večeři zadním náletem. Byl to pro mne až euforický pobyt.

Potřebuji však zmínit ještě domácí události, bez toho by mi to nepřišlo fér. V Brně zpívala pohostinsky Alcinu tamní rodačka, sopranistka Magdalena Kožená. Čistá krása. Operu Alcina od Georga Friedricha Händela nastudoval v Národním divadle Brno režisér Jiří Heřman a hrálo Collegium 1704 pod vedením dirigenta Václava Lukse.
A do třetice bych ráda upozornila na taneční umění, které v ultra komorním prostoru Studia Maiselovka tvoří soubor 420PEOPLE. Ráda tam chodím, líbí se mi možnost pozorovat tanec opravdu z největší blízkosti.
Zároveň jsem letos s velkou radostí dál objevovala i události mimo velká města. Výstavu obrazů s lokální tematikou na zámku ve Slapech, muzeum čarodějnictví v Jeseníku a obdivuhodnou pečlivou badatelskou práci tamní historičky a archivářky Michaely Neubauerové, se kterou jsem dělala rozhovor pro Reflex. Upřímně, jak tak procházím svoje roční záznamy, mohla bych pokračovat dál a dál. Mám tu různá svoje „nej“, která něčím září v odlišných kontextech. Včetně kulturního zážitku jakým pro mne bylo, když jsem (díky časopisu Tvar) zvládla první autorské čtení vlastní poezie – pojmu-li to i trochu sebestředně.
(Na úvodní fotografii je Jiří Kylián. FOTO: Oslo Opera House)

