Fotografie je technologie i umění využívající světlo k tvorbě stálého obrazu. Na první pohled se zdá, že se jedná o moderní vynález: zrodil se v dílnách experimentátorů devatenáctého století stejně jako telegraf nebo telefon a proměnil vztah lidí ke světu kolem nich. Najednou bylo možné zaznamenat a uchovat události, tváře i krajiny. Nostalgie i reprodukovatelnost proměnily duši člověka, která ztratila něco ze své velkorysosti, představivosti i smyslu pro přítomnost… Takový pohled na fotografii nám sotva přijde podivný. Nakonec i filozof Roger Scruton pochybuje, zda je fotografie vůbec umění, když jde především o technologii, která zaznamenává svět kolem nás.
Zkusme se na fotografické umění podívat jinak. Performativně. Jeho podstata – že světlo umí kreslit – je velmi stará. Camera obscura, krabice s dírou, jejímž prostřednictvím se koncentrují světelné paprsky tak, aby zobrazily svět před ní, byla známá již Aristotelovi nebo Euklidovi, tedy před dvěma a půl tisíci lety. V šestém století našeho letopočtu s komorou experimentoval významný byzantský matematik a sochař Anthémios z Trallu, fascinován odrazem a lomem světla v kupoli. Arabský fyzik Ibn al-Hajtham vytvořil první dírkovou komoru, tedy prototyp fotoaparátu. Rozuměl už zaostřování a popsal setrvačnost vidění – to vše na přelomu desátého a jedenáctého století.
Clonu, nezbytnou pro ovládání síly světla pronikajícího do aparátu, popsal italský kněz, diplomat a astronom Daniele Barbaro. A fotochemický efekt, tedy tmavnutí některých chemikálií světlem, známe díky Wilhelmovi Hombergovi od konce sedmnáctého století. V roce 1717 německý profesor Johann Heinrich Schulze zaznamenával vystřižená písmenka na láhev osvěcováním křídy smíchané s dusičnanem stříbrným, která byla uvnitř nádoby. O půlstoletí později francouzský spisovatel Tiphaigne de la Roche v novele Giphantie popsal fotografování.
Mohli bychom pokračovat dál, anebo vyprávět příběh fotografie ve větším detailu. Zaostřovat a rozostřovat, jako to dělají fotografové a fotografky. Měnit úhly pohledu, ohniskovou vzdálenost, fotocitlivý materiál, vývojku – a dokázat Scrutonovi, že se mýlí. Fotografie je umění, protože vyžaduje tvůrčí vklad člověka. A to nejen ve chvíli, kdy zmáčkne spoušť, tedy v podobě, jakou zná většina moderních lidí. Světlo se láme, kreslí, pálí. Lze s ním pracovat stejně jako s hmotou barev v malířské dílně. Dotýkat se ho, když se otiskne do halogenidů stříbra, když vyžere barvu ambrotypu, vybělí vrstvu směsi kyanoželezitanu draselného a citranu železito-amonného… Fotografie je společná performance světla a člověka. Jistě, lze světlo prostě jen chytat, jako ve většině smartphonů a kompaktních foťáků. Anebo ho brát jako hereckého partnera, ať už v ateliéru, divadle, na ulici, v krajině…
Erika Fischer-Lichte o performanci říká, že se jedná o událost, která vzniká ze vzájemné proměny účastníků, z kruhu vnímání a jednání, z autopoietického procesu, který nelze dodatečně vyrobit. Tento kruh se ve fotografii nevytrácí, jen se převádí do jiné roviny. Člověk s fotoaparátem a námět si navzájem nastavují podmínky – někdy explicitně („nedívejte se do objektivu“), jindy skrytě (volba ohniska, hloubka pole, rozhodnutí, co zůstane mimo rám). Vzniká situace, která dnes trvá jen zlomky sekund (dříve tomu bylo jinak), ale je strukturovaná stejně jako divadelní situace: má prostor, vztah těla a pohledu, má rytmus a má bod, v němž se to „stane“. Roland Barthes by řekl, že fotografie nese stopu toho, „co bylo“, ale v performativním pojetí stejně silně nese „takhle jsme to spolu sehráli“. A právě tato sehranost je tím, co odlišuje pouhý záznam od obrazu, který má význam.
Divadelní představení je samo o sobě performance světla, těl, hlasů, scénografie a rytmizované pozornosti publika. Divadelní fotograf pak vstupuje do hotové, esteticky i významově promyšlené časoprostorové partitury a musí k ní přidat vlastní, aniž by ji rozbil. Proto dobré snímky z jeviště i zákulisí nebývají jen „hezké obrázky herců“, ale obrazové uzly, v nichž se protíná inscenační interpretace s fotografickou interpretací: rozhodnutí, který moment nechat trvat, které gesto povýšit na emblém, který svazek světla uznat za nosný. V tom okamžiku se divadelní fotografie stává nejen dokumentem, ale dalším stupněm inscenace – překladem prchavé události do trvalé podoby, která však stále odkazuje k původní performativní logice scény. A v každé takové performanci navazujeme na staletí „partneřiny“ se světlem, která začala už ve starověku.
