Dvě vlastnosti lze vyčíst z fotografického díla Václava Chocholy: velkou chuť po životě a z ní vyplývající široký tematický záběr. Chochola začínal fotografováním sportovních událostí, záhy se dostal do divadelního prostředí, které nesmírně citlivě zachycoval, stal se proslulým svými portréty, miloval koně, jejichž pohyb a ušlechtilost mnohokrát nasnímal. Chocholovy fotografie nikdy nevyvolávají pocit, že mezi námi a objektem je bariéra umělého estetična, nedotknutelné formy. Vždycky odkrývají syrovou krásu, vůni, chuť, cítíme těsnou blízkost mezi námi a fotografovaným objektem. Neváhal proniknout do srdce periferie a zachytil ji s velkým pochopením. Upozornil nás tak, že i věci, které se dějí na zdánlivém „okraji“, mohou časem nabýt na významu. Platí to i pro jeho fotografie divadelní: soustavně sledoval dnes dávno zaniklé soubory, jako byl Větrník, Divadlo 5. května a jako libeňský patriot v zmapoval určité období Divadla S. K. Neumanna. Uchoval pro nás také vzpomínku na chvilkový poválečný návrat Jiřího Voskovce do vlasti a jeho poslední inscenace s Janem Werichem.
Divadelní fotografie nejsou pro Chocholu prostředkem k básnickému sebevyjádření jako například pro Josefa Koudelku či Jaroslava Krejčího. Snímky oprošťuje od vnějších efektů. Poezie z nich vyvěrá jaksi mimovolně, přirozeně, odráží Chocholův až živočišný způsob vnímání těchto okamžiků, vpíjení se do tepající živé energie objektu, prociťování jeho krásy, podstaty. Myslím, že tím rozvinul do velmi moderní, nepatetické podoby poetiku svých vzorů a spřízněných duší – Miroslava Háka, Karla Ludwiga, Zdeňka Tmeje… Zároveň lze říci, že známá fotografie Svačina tesařů v lóži z roku 1948 je, možná bezděčně, poutavým, spanilým odkazem na obrazy Carravaggia či na holandské mistry. Právem je často publikována, dá se v ní donekonečna číst – v té směsici rozpaků, nepatřičnosti, jakou vyzařují překvapené tváře dělníků, vyrušených, napjatých a nepříliš nadšených fotografovým zájmem, který zachytil vzácně groteskní chvíli jejich oddechu v honosné lóži. Tato fotografie je součástí cyklu zaměřeného na zákulisí divadla, v němž Chochola plasticky zachytil práci kulisáků, stavěčů, malířů dekorací, kostymérů, ale setkáme se zde i s poutavými studiemi tanečníků a herců, kteří se připravují na svůj výstup.

FOTO: VÁCLAV CHOCHOLA (© Archiv B&M Chochola)
Chochola zblízka sleduje proces, kterým se prostřednictvím líčení dostávají „do postavy“, splývají s jejím charakterem, oddávají se dramatické figuře celou svou duší. Vznikl tak cyklus portrétních fotografií Ladislava Peška, připravujícího se v šatně na svá vystoupení v Plautově Lišáku Pseudolovi (premiéra 1942) v Národním divadle v režii Jiřího Frejky, a pak jeho pohybové kreace v této roli na jevišti. Skrze sérii fotografií můžeme rekonstruovat Peškovu minuciózní práci s tělem i mimikou, nebo zastihujeme Peška v šatně, kdy si upravuje charakteristickou masku, zkoumá svou tvář, relaxuje, kouří, ale vždy má svůj pohled obrácený do sebe, soustředí se na další výstup a je stále Pseudolem. Podobnou studii vytvořil Chochola také s Vlastimilem Brodským, když se připravoval na výstupy v Kohoutově August August, august (premiéra 1967) v režii Jaroslava Dudka. Znovu zblízka zachytil onen zvláštní stav herce, jeho proměny v dramatickou postavu. Je to stav velmi intimní povahy a právě tyto studie jsou důkazem, jak důvěrně blízko byli ochotni umělci Chocholu pustit.

Za 2. světové války a lehce po ní mladý Chochola nafotil také bezpočet snímků z Divadla Větrník, kde začínali herci – Radovan Lukavský, Vlastimil Brodský, Stella Zázvorková, Zdeněk Řehoř, Jaroslava Adamová, Zdeněk Dítě či Miloš Kopecký. Chocholovi se podařilo na snímcích zachytit moderní ráz, vnitřní energii, kterou inscenace měly, střídmé, ale výrazné herectví, založené na schopnosti vyjádřit se mistrně pomocí zkratky a ironie.
Poválečná doba přinesla vedle mnoha dalších změn také radikální změnu v koncepci českého divadelnictví. Vznikl bezpočet nových souborů, z nichž Divadlo 5. května, respektive Opera 5. května a Činohra 5. května, měly bohužel jen tři roky na svůj rozvoj, protože byly v roce 1948 rozmetány, ale za krátkou dobu zde vznikly pozoruhodné inscenace a rozvinuly se zde výjimečné talenty. Chochola zde postihl začátky scénografa Josefa Svobody, jeho práci v ateliéru, režiséra Alfréda Radoka, dirigenta Karla Ančerla… Právě fotografie Radoka s Ančerlem z roku 1946 z jejich spolupráce na Offenbachových Hoffmannových povídkách je až dojemným svědectvím o návratu dvou duší, jejichž osud fatálním způsobem poznamenala válečná katastrofa: oba ztratili před nedávnem v Osvětimi své blízké, oba působí nesmírně křehce, unaveně, jako po dlouhém bezesném spánku, ale ne bez naděje.

Šedesátá léta se stala i pro Chocholu zázračným obdobím, v němž mohl sledovat neopakovatelnou atmosféru malých divadel a jejich vzestup – především Semaforu (i se slavným koncertem Louise Armstronga), poměrně unikátní účinkování Jiřího Šlitra jako skladatele a autora textů v inscenaci Jesse B. Semple se žení v Divadle S. K. Neumanna (1959). Výměnu hereckých generací a stylů můžeme sledovat například v cyklech snímků z Divadla za branou – při přípravě inscenace Topolovy hry Kočka na kolejích (1965). Chocholovy momentky vypovídají s odzbrojující opravdovostí o svěžesti a autenticitě, které začaly spoluvytvářet nový herecký přístup a styl: půvabná, nenalíčená, přirozená Tomášová a mladý Tříska, okouzlený, jatý divadlem, vedle režiséra, ostříleného „pardála“ Krejči, byli typickými příslušníky své generace, s lyrickým, nadčasovým přesahem, který jako herci i jako lidé dokázali svým kreacím dát. Chochola nasnímal také inscenaci Maškar z Ostende, které sdílely s Kočkou na kolejích týž večer v Divadle za branou – zachytil rytmus, dynamiku, choreografii pozoruhodného díla, a také jednu z mála divadelních rolí Vladimíra Menšíka.

V roce 1967 přijel do Prahy (a do Brna) poprvé proslulý mim Marcel Marceau, tato návštěva, včetně úryvku z představení, které zde Marceau měl, byla zachycena i ve filmovém dokumentu. Václav Chochola pořídil celou událost v cyklu, který přibližuje mimovo charisma v každé situaci, včetně setkání s Ladislavem Fialkou a dalšími umělci z Pantominy. Unikátní je však série z Marceauovy pantominy, předvedené v Divadle Na zábradlí. Chochola ji pojal jako sled figur na filmovém pásu. Marceau pod kuželem světla plynule přechází z jedné figury do druhé, s neobyčejným smyslem pro žánr, pro kontrast, pro rytmus. Soustředění, s nímž se Marceau převtěluje do jednotlivých postav svých pantomimických etud, vyzařuje velkou, neokázalou duchovní sílu, která přetavuje pouhou řemeslnou dokonalost provedení v nesdělitelný, až spirituální zážitek.

Václav Chochola byl aktivním, živoucím svědkem už téměř zaniklého světa lidské sounáležitosti, ať už se odehrávala v divadelním zákulisí, v hledištích divadel, v libeňských dvorcích a hospodách, při moravských slavnostech, ve výtvarných ateliérech. Zapadal do atmosféry zvláštního světa, který si vytvářely skupinky blízkých lidí v době minulého režimu a byly propojeny pevnými vazbami, svébytnými rituály. Svobodný mikrosvět plný vášnivých rozhovorů z očí do očí uprostřed stupidity, rigidnosti a ztemnělých, oprýskaných, zaplivaných městských koutů ztělesňoval to, čeho se už téměř nedostávalo, a o čem můžeme nad fotografiemi Václava Chocholy a jeho druhů přemýšlet.

