Je to už více než čtvrtstoletí, co americká socioložka Juliet B. Schor publikovala práci nazvanou Přepracovaný Američan: Nečekaný úpadek volného času. Zatímco hroutící se východní blok, plody křemíkové revoluce a rozkvétající ekonomická i kulturní globalizace společně dodávaly počátku devadesátých let 20. století příslib svobodné a nadějeplné budoucnosti, Schor již tehdy upozorňovala, že i přes rozvoj produktivity práce neubývá. Naopak – Američané pracují delší dobu než v minulosti. Všeobecné přesvědčení, že se západní svět definitivně proměňuje v ráj pohodlí, seberealizace a volného času, dostával trhliny. Nová a inspirativní knížka socioložky Helen Hester a filosofa Nicka Srnicka Až skončí práce: Dějiny domácnosti a boje za volný čas potvrzuje, že neuspokojivá situace se nejen nezlepšila, ale prohloubila na více frontách.

Hester a Srnicek tvoří nejen výraznou intelektuální dvojici, ale jsou rovněž partneři v soukromém životě a mají spolu děti. Tato informace je důležitá proto, že hlavní argumentace knížky se točí právě kolem toho, co se děje mimo naše hlavní pracovní poměry – v domácnosti. Zatímco televizní zpravodajství plní nadějeplné zkazky o vzestupu umělé inteligence a robotů, kteří brzy nahradí lidskou práci, a my nebudeme vědět, co máme dělat s nenadálým volným časem, kniha předkládá chmurnější obraz.
Ve výrobě dnes v západních zemích pracuje již jen poměrně malé množství lidí a dělnická třída, které robotika ulehčí nejvíce, mizí. Většina míst v budoucnosti nebude patřit vysoce kvalifikovaným silám řízení automatizovaných procesů, ale oblasti tzv. sociální reprodukce: zdravotnictví, péči o staré a nemocné, vzdělávání, ubytování, sociální práci. Tedy té části pracovního trhu, která je dlouhodobě podceňovaná, mizerně placená a do níž mají technologie jen omezený přístup, a to i pro naše předsudky, že s lidmi mají pracovat zase jenom lidé.
S tím se spojuje i paradoxní skutečnost, že s novými technologiemi a rozvojem vědy se neulevilo našim domácnostem, ale naopak – domácími pracemi netrávíme času méně než dříve. Nejprve průmyslová revoluce a poté i nástup neoliberalismu v sedmdesátých letech 20. století individualizovaly péči reprezentovanou vzorně naklizeným a provoněným domovem (o který se samozřejmě starají především ženy). S nástupem ekonomiky lidského kapitálu zaměřené na rozvoj lidských kompetencí v posledních desetiletích se však zvláště rodičům ještě přidalo ohromné množství nových povinností. Je potřeba připravit děti na soutěž v ekonomice zaměřené na osobní výkon a nejlépe jim kromě vzdělání, výchovy a tělesné kondice dodat i zdravý životní styl, zajímavé koníčky, rozvíjet nevšední talenty a posilovat jejich osobnost tak, aby mezi ostatními zazářily. A morální požadavek seberozvoje dopadá tvrdě i na rodiče: také jejich volný čas musí být produktivní (neseďte u té televize!) a z každého koníčku, ať už jím je vaření exotických specialit, úklid podle Marie Kondo, nebo treky po lidskou nohou sotva dotčených horských destinacích (a následné blogování o tom, jak úžasně to člověka změní), učinit takřka profesionální činnost.
Zaneprázdnění se stalo sociální normou. Lidé se naučili, že „klíčové je působit produktivně, chceme-li prokázat svůj přínos pro společnost“. Jde o zdání, ne realitu. Ve světě internetových platforem, z nichž jsou sociální sítě jen tou nejviditelnější skořápkou, se navíc tahle soutěž sebeprezentace stala komoditou, s níž obchodují nadnárodní korporace stejně jako s našimi osobními daty. Zahálka a volný čas už nejsou ideálem, jako tomu bylo na počátku průmyslové revoluce, kdy se vyšší třídy chtěly podobat aristokracii. Navzdory ekonomickým a technologickým možnostem, které máme, anebo možná právě kvůli nim, se stírá rozdíl mezi domovem a prací a my jsme nuceni zvedat telefony v devět hodin večer a šéfové očekávají, že pokyny v e‑mailu zpracujeme přes noc.
Problematické je i to, že mnoho z péče, kterou lze dělat kolektivně či institucionálně, přenáší současná společnost imperativem „dobré matky“ či „dobrého otce“ do domácností. To se dobře projevilo za pandemie, včetně negativních důsledků – nárůstu domácího násilí, depresí, psychických problémů. Stačí si představit rodiče, který se doma snaží odpovídat na pracovní e‑maily, zatímco kolem něj křepčí jeho malé dítě, jemuž se přece má plně věnovat. Ani jedno z toho nelze dělat pořádně. Takže i když jsme čím dál zaneprázdněnější, rozhodně ne produktivnější. Nemluvě o tom, že zvláště tato domácí práce je stále výrazně genderovaná – týká se především žen.
Řešení? Nesnadné, ale nasnadě: úplně otočit náš pohled na práci. A to nejen na tu námezdní, charakterizovanou dvojím podřízením – svévoli nadřízených a tlaku neosobního trhu. Ale i na neviditelnou, domácí práci, na všechny ty sociální a politické imperativy „dobrých rodičů“, „seberozvoje“ a „osobní odpovědnosti“. Hester a Srnicek nabízejí odlišnou vizi postpracovního světa, kdy bude naše svoboda definována skutečně volným časem, v němž můžeme být svobodní. Jak tuto svobodu poznáme? Ne tím, že nastane všeobecné flákání – ale že se budeme moci věnovat tomu, co doopravdy chceme a co nám dává smysl. Historik a sociolog Aaron Benanav to skvěle popsal, když vymezil hojnost jako společenský vztah založený na principu, že „v žádném z našich vztahů nebudou v sázce prostředky naší existence“. Jinými slovy – nikdo nás nebude moci nutit do nočního odpovídání na e‑maily, podřizování se nesmyslným příkazům nebo platit si osobního kouče jen proto, že jinak bychom neměli peníze a nepřežili. Co bude, až skončí práce? Svoboda bez dominance, v níž si budeme moci klást tu jedinou, ale nejtěžší otázku: „Jak naložíme se svým časem?“
HESTER, Helen & SRNICEK, Nick. Až skončí práce: Dějiny domácnosti a boje za volný čas. Praha: Alarm, 2024, 261 s.