Vý­tvar­no: Ra­di­cal Ten­der­ness

OD­PO­ČI­NEK 006

Délka: 3 min

Výstavu Ivána Argoteho v Galerii Rudolfinum nesmíte minout, jelikož jedinečným způsobem ukazuje, jak lze s něhou kultivovat veřejný prostor.

Ko­lum­bij­ský so­chař, fo­to­graf a per­for­mer Iván Ar­go­te (na­ro­zen 1983), kte­rý ny­ní ži­je v Pa­ří­ži, se za­bý­vá ve­řej­ným pro­sto­rem, je­ho kul­ti­va­cí a no­vým vy­u­ži­tím. V os­mi sá­lech Ga­le­rie Ru­dol­fi­num vy­sta­vil dí­la z let 2009–2025. Z umě­lec­kých in­sta­la­cí i vi­deí, za­chy­cu­jí­cích je­ho in­ter­ven­ce, je jas­né, že je­ho tvůr­čí an­ga­žo­va­nost ne­ní jen pó­za sa­lon­ní­ho uměl­ce, mód­ní vl­na, na kte­rou se sna­ží na­sko­čit, ale že se ho mno­há té­ma­ta – tře­ba ko­lo­ni­a­lis­mus – by­tost­ně do­tý­ka­jí. Vy­sta­ve­né dí­lo je in­spi­ro­vá­no ta­ké čin­nos­tí je­ho ot­ce, pe­da­go­ga a po­li­tic­ké­ho ak­ti­vis­ty Ál­va­ra, kte­rý na­pří­klad v 60. le­tech mi­nu­lé­ho sto­le­tí ve­dl dět­skou de­mon­stra­ci v Ko­lum­bii.

Iván Ar­go­te: Ra­di­cal Ten­der­ness
FO­TO: On­dřej Po­lák, Ga­le­rie Ru­dol­fi­num

Iván Ar­go­te svou tvor­bou do­ka­zu­je, že in­sti­tu­ce, sdí­le­ný a ve­řej­ný pro­stor zde mo­hou být pro li­di. Sta­čí jen ne­re­zig­no­vat na spo­lu­prá­ci a ak­tiv­ní za­po­je­ní do spo­leč­né­ho ži­vo­ta. A ač­ko­liv umě­lec kri­ti­zu­je mi­nu­lost – re­spek­ti­ve je­jí tem­né strán­ky ja­ko jsou na­pří­klad zvrá­ce­né ide­o­lo­gie a zmí­ně­ný ko­lo­ni­a­lis­mus – a de­kon­stru­u­je je­jí sym­bo­ly, sil­ně vě­ří v lid­stvo a je­ho bu­douc­nost, což do­klá­dá ta­ké je­ho vlast­ní prá­ce s dět­mi a dů­raz na me­zi­ge­ne­rač­ní di­a­log. Ra­dost­ně tak spo­leč­ně bo­ří kon­ven­ce a do­klá­da­jí, že kaž­dý z nás mů­že být an­ga­žo­va­ný. Z je­ho kvě­ti­no­vé si­te-spe­ci­fic mal­by na stě­ně Ru­dol­fi­na je na­víc pa­tr­né, že mu ne­ní jed­no ani to, kde a jak bu­de je­ho dí­lo vy­sta­ve­no…

Ta­to vý­sta­va je vhod­ná i pro ška­ro­hlí­dy, kte­ří si mys­lí, že an­ga­žo­va­né umě­ní je nuda. Pro­to­že ne­ní. Je oprav­du ob­di­vu­hod­né, jak se mu po­da­ři­lo sklou­bit spo­le­čen­skou kri­ti­ku s ně­hou, na­dě­jí a hu­mo­rem! V Ru­dol­fi­nu si mů­že­te užít roz­jí­má­ní i dost sar­kas­mu. A pro­zra­dím, že nej­ví­ce po­smě­chu na vý­sta­vě sklí­zí fa­lic­ké sym­bo­ly mo­ci – obe­lis­ky. Tak­že už ni­kdy ne­pro­jde­te tře­ba are­á­lem Praž­ské­ho hra­du bez vzpo­mín­ky na Ivá­na Ar­go­te­ho a je­ho Ra­di­cal Ten­der­ness.

Vý­sta­va Ra­di­cal Ten­der­ness tr­vá až do 7. zá­ří a vstup­né je dob­ro­vol­né, což jen zdů­raz­ňu­je uměl­co­vu ideu po­spo­li­tos­ti, zájmu a pé­če.

Lo­ni Iván Ar­go­te vy­tvo­řil pro newy­or­ský park High Li­ne dí­lo Di­no­saur (2024). Ví­ce se o něm do­zví­te ve vi­deu.

Iván Ar­go­te: Ra­di­cal Ten­der­ness. Ku­rá­tor Le­o­nar­do Bi­gaz­zi. 12. 6. – 7. 9. 2025 v Ga­le­rii Ru­dol­fi­num.

News­let­ter

Při­hlas­te se k od­bě­ru na­še­ho news­let­te­ru a do­stá­vej­te pra­vi­del­ně in­for­ma­ce nejen o no­vých čís­lech ča­so­pi­su, ale i udá­los­tech po­řá­da­ných ko­lek­ti­vem Dí­la!

Ne­spa­mu­je­me! Dal­ší in­for­ma­ce na­lez­ne­te v na­šich zá­sa­dách ochra­ny osob­ních úda­jů.

V AKTUÁLNÍM ČÍSLE: