A přiznávám, že mi při prvotním čtení posudků magistrátních dotací bylo trochu úzko. Zdálo se mi, jako by v hodnoceních úplně zmizela realita – zdražení všeho, radikální změny v diváckém chování, mizérie odměňování na nezávislé (nezřizované) scéně a růst odvodů OSVČ, reálná (ne)možnost kulturního fundraisingu pro malé kulturní organizace atd. Úzko mi bylo hlavně tam, kde jsem ve slovním hodnocení četla o křehkosti jako o slabosti, o minusu pro podporu, ať už šlo o křehkost finanční nebo kapacitní.
Křehkost je odvaha
Penalizace za křehkost, která je především pro nezávislou (nezřizovanou) pražskou scénu a její lidi v podstatě denním chlebem a od covidu se spíš prohlubuje, mi přijde čím dál absurdnější. Já vidím něco jiného – odvahu ke křehkosti, která nebrání jít do projektů, jež jsou všechno možné, jenom ne jisté, křehkost, navzdory které se riskuje, bez níž nic nevznikne, netrvá ani neskončí. Bez toho by nevznikl jediný start-up. Proč by to mělo být v kultuře jiné? Stejně jako začíná být šílené, jak se rozevírají nůžky mezi financováním pražských příspěvkovek, jejichž síť je celkem stabilní (teď i s perspektivou zvyšování platů), projektů podpořených ve víceletých dotačních schématech, které na sebe vážou třičtvrtě letos rozdělované částky, a těch projektů, které zůstávají ve schématech jednoletých.
Na pováženou je i slovník, jímž se u dotací hovoří. Účelnost, potřebnost, hospodárnost, efektivnost a proveditelnost, pět kritérií hodnocení. Opravdu ještě mluvíme o umění?
Je potřeba uvést, že až do loňského roku jsem se jako hodnotitelka magistrátního řízení účastnila. Byla jsem u diskusí, které se v roce 2023 vedly kolem snahy propsat do rozdělování peněz téma a hodnocení excelence. Což je jeden z konceptů, který se i teď, po zveřejnění dotačních výsledků, znovu diskutuje. Zamýšlím se tu tedy jako člověk, který poznal systém zevnitř, dlouhodobě v praxi sledoval trendy jeho vývoje a nyní ho dál pozoruje už jen zvnějšku. A taky je nutné dvojitě podtrhnout, že Praha je v podpoře kultury štědrá, snaží se finance navyšovat a ladění dotačního systému i jeho administrování věnuje obrovskou, zapálenou a zodpovědnou práci.
Zlo je zkažené dobro
Nedávno jsem u čtení blogu o dobru a zlu od italského kontroverzního filozofa Giorgia Agambena, texty publikuje online na platformě Quodlibet.it, narazila na jeho odkaz na myšlení Ivana Illicha. Ne že by byl Ivan Illich, rakouský katolický kněz, filozof a teolog, méně kontroverzní. Oba provokují, odpuzují, iritují, a právě proto je nutné je číst, konfrontovat s nimi vlastní myšlení, aby se nechytilo do pasti pohodlnosti. Když píše Agamben o dobru a zlu, připomíná Illichovu myšlenku – zlo je zkažené dobro. A musím se přiznat, že tak nějak v poslední době přemýšlím o systému dotační podpory v Praze, respektive obecně v kulturním sektoru.
Dobro dotací
Zavedení pražských dotací pro kulturu byl kdysi pro nezávislou scénu v hlavním městě, která se mohla svobodně rozvíjet až po odstranění komunismu a socialismu, kvantový skok. I dnes jsou městské dotace pro udržitelnost a rozvoj kultury naprosto nezbytné a klíčové, a to i v systému vícezdrojového financování, aby nebyl můj text špatně pochopen. Praha byla a je lídrem v municipální podpoře kultury v Česku. Podpora kultury městem ovšem samozřejmě není neutrální – je strategií, je politikou. Má své cíle, které se zcela nekryjí s cíli umělkyň a umělců, lidí pracujících v kulturním sektoru, mohou s nimi být i v rozporu. Jde víc o podporu dopadů (jak umění slouží obyvatelstvu, jak prezentuje hlavní město, jakou roli hraje v kvalitě života, cestovním ruchu…), než umění samotného, umění o sobě. Na tom není nic špatného, je to logické. Potíž je, že politiky měst, krajů, státu kulturní sféru, která dotace pro své fungování potřebuje, postupně zásadně ovládly. Hodnocení dotací se zaměnilo s hodnocením skutečné imanentní hodnoty umění, ve své podstatě infiltrovalo uměleckou kritiku, tvorba se orientuje podle dotačních pravidel, myšlení o umění se infikuje dotačními kritérii. Umění, které žádá dotace, je zajaté kulturní politikou.
Dobro objektivity
Dotační systémy se dlouhé roky vyvíjejí pod tlakem snahy nastolit proces, který bude maximálně objektivní. Opět – logicky. Zachází se tu s veřejnými financemi, jejichž rozdělování musí být transparentní, vyargumetované, kontrolovatelné, hospodárné, účelné, přinášet kýžené výsledky ověřitelné evaluací (s níž jsou chronické potíže). Objektivitu tedy potřebuje městská správa. Po objektivitě volaly také samotné žadatelky a volali po ní žadatelé. Byly doby, kdy stačilo expertní hodnocení a celkem primitivní bodová škála, to už dnes nestačí, žadatelky a žadatelé jsou aktivnější, žádají o informace, na které mají zákonný nárok, chtějí vědět, proč byli a byly hodnocení tak nebo onak, jak se došlo k finální částce, se kterou budou další rok nebo roky hospodařit.
Objektivitu a zpětnou revidovatelnost je nejsnazší nastolit jediným způsobem: měřením. Čím víc objektivity a zpětné revidovatelnosti vyžadujeme, tím víc měřitelná kritéria jsou potřeba, tím víc riskujeme zprůměrování, deformaci, tím větší důraz se klade na kvantitativní kritéria v neprospěch kritérií kvalitativních. Praha má detailně propracovaný hodnotící systém, který se roky ladí, a s tím se vylaďuje i pozice hodnotitelů v celém systému. Ačkoliv se na ně Praha stále odvolává, jako na nezastupitelný prvek v celém systému (v tom smyslu i v dokumentu Podpora excelence v dotačním systému hlavního města Prahy v oblasti Kultury a umění, autor Jakub Bakule, Kreativní Praha, 2023), a buďme za to rádi, jejich pozice se postupně zhoršila. A to s tím, jak se čím dál více zužuje prostor pro jejich skutečnou odbornou expertízu, která nejde jen po kvantitě, ale hlavně po kvalitě, která se u umění a kulturních aktivit dá vyjádřit spíše slovně a v kontextu, než přehledně vyplněnou tabulkou. Role hodnotitele a hodnotitelky čím dál tím víc obnáší zaškrtávání ve formuláři, posuzování souladu s politikou a jinými dokumenty města a snahu o to, aby to celé na konci i v souvislosti s omezeným budgetem dávalo v reálu alespoň nějaký smysl.
Vnímám v tom obecnější princip, expertkám a expertům a jejich kompetencím se prostě v umění a kultuře čím dál méně důvěřuje, ať už je to oblast umělecké kritiky, výzkum nebo účast na rozdělování peněz. Expertní hlas v sobě totiž zákonitě nese individuální zkušenost, nezanedbatelnou míru subjektivity (i v humanitním výzkumu), což je ve světě, který požaduje objektivitu, handicap. A tak se hodnotí účelnost, potřebnost, hospodárnost, efektivnost a proveditelnost. Snahu zohlednit excelenci jsem vnímala vlastně i jako uvědomění si toho, že je potřeba nějak zachovat téma kvality, podpořit ty, jejichž role je nezastupitelná, kteří tvoří páteře různých těl kulturního sektoru, ocenit, například víceletými dotacemi, jejich excelentní práci. Jenže excelence, jak se ukázalo ve všech diskusích, které se kolem ní vedly, je pojem stále poněkud vágní, se subjektivním chápáním jeho obsahu, s objektivitou má něco společného jen částečně. Takže se vlastně točíme v kruhu.
Dobro víceletých dotací
Víceleté dotace byly dlouho metou, ke které se kulturní organizace upínaly. Byly pro ně dalším kvantovým skokem, radikálním posunem oproti kolotoči jednoletého projektového financování, umožnily jim plánovat. Jsou ideální, když jsou v dostatečné výši ve prospěch žadatelek a žadatelů. Ale také smrtící, když zavážou dopředu finance, které projektu absolutně nedostačují a zároveň ho diskvalifikují z další podpory. Potíž víceletých dotací je ta, že odčerpávají každoročně obrovský objem peněz, na který pak nedosáhnou ti, kteří zůstávají v jednoletých schématech – ať už jsou to organizace, kterým jednoleté financování vyhovuje nebo z různých důvodů na víceleté nedosáhnou, ať jsou to jednorázové projekty, jednotlivci, kteří tvoří sami za sebe, bez organizačního zázemí atd. Je to permanentní téma diskuse – kolik peněz uvázat do víceletého financování a kde pak budou chybět, protože volání po stálém navyšování peněz je prostě v současné době iluzorní. Je jasné, že o to víc úkorně budou žadatelky a žadatelé nést, když se do víceletého financování neprobojují nebo z něj vypadnou a že budou nízké jednoleté dotace v celém kontextu podpory kultury považovat za nespravedlivé.
Dobro zvyšování platů
Odměňování je permanentní téma kulturního sektoru. Samozřejmě ne celého – je tu jeho komerční část, kde tohle téma nemusí být pociťované nijak palčivě. V Praze se, zdá se mi, otevírají nejostřejší nůžky mezi zřizovanou scénou s platy a platovými tabulkami, se kterými se přeci jen alespoň plíživě daří trošku pohybovat (což jde za státem, nikoliv za městem) a kde je lobbování úspěšnější, než v nezřizované sféře (jde to ruku v ruce s neotřesitelnou pozicí příspěvkovek). V nezávislém tanci, který nejvíc sleduji, a tak ho vezmu za příklad, zatím ztroskotaly všechny výraznější snahy nabídnout lidem zaměstnání, nikoliv práci kontraktora na volné noze, protože v systému mnohonásobné křehkosti (finance, administrativní kapacity, zázemí fyzického prostoru apod.) není zaměstnávání udržitelné.
To se změnit nepodařilo ani za 36 let svobody. Umělci a umělkyně jsou z pohledu systému podnikající, jako kdokoliv v jiném oboru, přestože fungují v ekosystému, který se v mnohém podnikání podobá opravdu jen zdánlivě. Někdo je na volné noze spokojený, pro jiného je to nutné zlo pro to, aby se vůbec mohl své profesi, svému poslání, svému talentu věnovat, i když by svým naturelem třeba raději volil zaměstnání. V jeho oboru ale žádné neexistuje, když půjde jinam, je to pro společnost ztráta. Na druhou stranu, nenalhávejme si, že nejsou tací, kteří v kulturních dotacích umí dobře chodit a jejichž situace nijak prekérní není. Suma sumárum, ze zvyšování platů lidé na volné noze v kultuře nic nemají, jejich situace se dál zhoršuje. A ač nejsem zastánkyní statusu umělce, nemohu nevnímat, že to, jakým způsobem ho po vzoru chytré horákyně zavedlo ministerstvo kultury, spíš prohloubilo na nezávislé scéně frustraci.
Odvaha ke kritice
Přemýšlím, jakou má můj text pointu? Zdá se mi, že Praha vlastně dělá dost pro to, aby přerozdělovala peníze na kulturu v souladu se svou kulturní politikou a souvisejícími dokumenty a že je nutné se zbavit iluze, že to někdy může dělat dokonale. Sama jsem vlastně svým způsobem ráda za napadnutelné chyby, ač nepopírám, že jsou bolestivé pro ty, jichž se týkají. Z mého pohledu však znamenají, že se objektivita ještě zcela neujala své vlády, že peníze nerozděluje stroj a že se nad každým projektem, který o peníze žádá, zamýšlejí živí příčetní lidé, tak zodpovědně nebo nezodpovědně, jak to v tu chvíli dokážou – doufám. To přeci také znamená, že je pořád prostor k diskusi, k souhlasu i k odporu. To neznamená, že nemám ke zveřejněnému návrhu výhrady, že se vším hodnocením souhlasím, že nevidím diskrepance ve výši peněz přidělených jednotlivým projektům, že nevidím krácení, které mi přijde neúměrné bodovému ohodnocení a že jinde nezahlédnu nadhodnocení, když porovnávám s tím, co dostali jiní. Mám výhrady i ke složení komise. Konkrétně si nemyslím, že je dobře, že za tanec a nonverbální umění je v dotační komisi dlouhodobě dvojice, která má zázemí v jediné instituci – na HAMU.
Zároveň je potřeba, i přes možné pocity nespravedlnosti, určitá myšlenková emancipace. Ani po zlomek vteřiny nepopírám, že finance jsou absolutně klíčové, umožňují pracovat po svém na tom, čemu člověk věří, umožňují cílit vlastní energii důležitým směrem, naplňovat svůj život tím, co mu subjektivně dává smysl a sdílet to s druhými, neživořit, neobětovat se, i když je to to největší klišé, které část občanstva na umělkyně a umělce tak často klade, občas by je ráda viděla na lopatě, a tak volí, jak volí. Jestli je nějaké umění nebo kulturní projev v souladu s nějakou kulturní politikou, je ovšem principiálně to poslední, co by nás mělo v kultuře, a ještě víc v umění zajímat. O to totiž v umění vůbec nejde. Možná jde dokonce o pravý opak. Dotace jsou o dotacích a cílech kulturní politiky, taky, ale nejen o dobrém a špatném umění. Mentální emancipace se bude ostatně hodit, až začne nová vláda prosazovat umění „národní“, kterým šermuje, aniž by sama zřejmě tušila, co to je.

