
Odpovídá Petr Pola, dramaturg, kreativní producent a vysokoškolský pedagog; v současné době je uměleckým ředitelem festivalu Malá inventura a spolupracuje na programovém vedení Nové sítě.
Co pro vás znamenají slova prázdniny, volno, odpočinek? Existuje v umění vůbec něco takového?
Ta slova pro mě vždy znamenala příslib svobody a byla nedotknutelná. Pamatuju si, že ideální kalendář byl vždy prázdný kalendář. Když se nad tím zamyslím, tak se mi nedaří spojit si slova prázdniny, volno a odpočinek. Odpočinek patří k prací. Prázdniny a volno jsou pro mě jako průhledy do jiného času, který si diktuje sobě vlastní povinnosti a uskutečnění jiných cílů. Ať už to byla v dětství dobrodružství na venkově, nebo později různé hlodající otázky a netušené výhledy a překvapení. Prostě moct se řídit skrytým rytmem věcí. A právě to se mi zdá na umění, nebo tvorbě, tak nějak nebezpečně lákavé. A když už jsme v Díle, potom je možné s Mauricem Blanchotem říct, že dílo se píše neustále, každopádně dlouho předtím, než autor vezme do ruky tužku nebo jiný nástroj.
Hodně se diskutuje o statusu umělce či nepodmíněném přijmu, každý rok se objeví po vyhlášení výsledků grantů nespokojené hlasy umělců ze všech oborů. Jak by mělo vypadat ideální financování kultury, aby nebyly nůžky mezi nezávislými umělci a zaměstnanci či stálým spolupracovníky kamenných (a komerčních) divadel tak široce rozevřené?
Všeobecně si myslím, že nepodmíněný příjem je dobrá cesta uvažování už proto, že zvedá ze židle všechny zapřísáhlé meritokraty, kteří mají pocit, že zásluhy jdou jen za nimi a za jejich výlučností. Kdybych měl vyjmenovat všechno, za co vděčím tomu, abych mohl žít život, jaký aktuálně žiju, tak bych by mi možná dřív došla slova. A právě tak status umělce je pro mě především sociální instituce, nikoli ekonomická. Z ekonomického hlediska nevyřeší nic zásadního, zvlášť v podobě schválené v ČR. A už vůbec neřeší, nebo nestanovuje (jak se někteří zbytečně rozčilují), zda někdo je, nebo není, umělec. Říká, nebo by měla říkat, jaké je jeho právní a společenské postavení. Důraz je spíš na slově status. Jinak s financováním je to vlastně strašně jednoduché. Stačí se konečně naučit počítat do jedné. V jiných rezortech se tváří, že už to umějí do pěti…
Co chystáte pro příští divadelní sezonu?
Během podzimu probíhají Malé inventury v regionech, chystáme další pražskou Inventuru, kterou letos zase po dvou letech zahájí udílení Cen Česká divadelní DNA. Na říjen chytáme netypický ročník konference Culture Get-Together ve spolupráci s Evropským networkem Sparse Plus, jehož je Nová síť členkou; tentokrát budeme řešit situaci kultury rurálních oblastech a výrazně vykročíme za hranice ČR. V listopadu v Trenčíně proběhne celoregionální meeting Českého kulturního networku; chystá se řada dalších aktivit pro mladé a začínající umělce a umělkyně v oblasti uměleckých rezidenci například. No a taky jsme s Aničkou a letadýlkem po nějaké době nazkoušeli novou inscenaci pro děti s názvem Dojdi s košem, tak se těším nějaké to túrování.