Obrázky vytvořené umělou inteligencí (AI) nemají s fotografií nic společného, alespoň podle její definice1, přesto je toto médium umělou inteligencí velmi ovlivněno. K trénování umělé inteligence bylo totiž použito obrovské množství fotografií a ona je dokáže přesvědčivě napodobit. Místa pro často rozvášněnou diskusi na toto téma jsou fóra fotografických soutěží, kde někteří vygenerované fotorealistické obrázky za fotografie považují, jiní s takovým označením kategoricky nesouhlasí.

Repro ze stránek www.eldagsen.com
Případ Borise Eldagsena
V březnu roku 2023 byly vyhlášeny ceny přehlídky The Sony World Photography Awards2. Vítězná fotografie byla do soutěže přihlášena Borisem Eldagsenem pod názvem Pseudomnesia: The Electrician. Tento berlínský fotograf ovšem ocenění odmítl a na svých stránkách přiznal, že šlo o obrázek vytvořený pomocí umělé inteligence a upozornil na chyby, které mohly napovědět, že se nejedná o fotku, ale o vygenerovaný obrázek. V levém horním rohu je žlutý pruh barvy, jakoby vniklo světlo na barevný analog, v pravém dolním rohu zase přechází nazelenalý obrázek do čistě černobílých gradientů. Tyto technické chyby a například také zvláštní tvar rukou modelek podle Eldagasena jasně ukazují na AI. Uznává ale, že si těchto chyb všímá jen díky každodennímu kontaktu s generovanými obrázky. Do této a dvou dalších soutěží se Eldagsen přihlásil, aby otestoval, jestli jsou takto prestižní soutěže připraveny na AI. A také chtěl o tomto tématu rozpoutat diskuzi.
Eldagsen se ještě před vyhlášením vítěze přiznal k použití umělé inteligence při vytváření obrázku, pořadatelé soutěže ovšem tvrdili, že v dané kategorii pojmenované Creative má umělá inteligence jako netradiční přístup k fotografii své místo. A opravdu – v roce 2023 nebyla v pravidlech kategorie Creative žádná zmínka o zákazu počítačem generovaných obrázku. Do té doby k tomu nebyl důvod. Umělá inteligence byla vzdálená od fotorealismu, a ještě dál od častého používání veřejností. Tím pádem Eldagsen neporušil pravidla. I když Eldagsen tvrdí, že soutěže na AI připravené nebyly, výhru mu v Sony soutěži udělili i po tom, co se dozvěděli, že AI použil. Po odebrání výhry a zákazu použití nástrojů umělé inteligence ve všech kategoriích volali až ostatní soutěžící.
Nejprestižnější přehlídka The World Press Photo v roce 2023 uvedla, že uvítá obrázky vygenerované pomocí AI v kategorii Open Format, v ostatních kategoriích je použití AI zakázáno. Toto rozhodnutí se ovšem setkalo s odporem fotografů, kteří tvrdili, že umělá inteligence nemá místo vedle dokumentárních fotografií reálného světa. Na svých stránkách tato soutěž v pravidlech například uvedla, že ve fotografii se nesmí posunout kontrast natolik, aby z fotky zmizely některé její elementy. Jakákoliv forma přidávání, přeuspořádání, přetočení, zkreslení či odstranění lidí a předmětů by znamenalo diskvalifikaci. Kategorie Open Format se sice zaobírá novým způsobem prezentování příběhů, stále se však jedná o vizuální žurnalismus. S takto striktními pravidly, které mají za cíl zachovat realitu v zachycené podobě, je náklonnost k umělé inteligenci velmi překvapivá a protest fotografů je vcelku pochopitelný. Kategorie, které si zakládají na prakticky neupravených fotografiích, kdy je například nepřípustné odstranit focenému člověku pihu, by stály hned vedle kategorie, kde k získání výherního obrázku není ani potřeba fotoaparát.
S možným řešením přišel australský festival Ballart International Foto Biennale. Organizátoři pro obrázky vygenerované umělou inteligencí vytvořili kategorii Prompted Peculiar – International AI Prize 2023. Bylo zasláno přes sto vygenerovaných obrázků, z nichž bylo porotou vybráno dvacet prací, které byly vystaveny ve festivalové galerii. Vítězkou se stala Anniku Nordenskiöld, jež dostala také peněžní odměnu. Ani toto řešení se však nesetkalo s přijetím veřejnosti, ale hlavně u fotografů, kteří vyžadovali, aby umělá inteligence nesoutěžila. Argumentovali tím, že vygenerované obrázky nejsou z principu fotografií a že tyto obrázky využívají tvorbu jiných, tudíž se nejedná o originální práci. Jedním z porotců byl právě Boris Eldagsen, který pro generování obrázků pomocí AI vymyslel název promptografie. Podle něj se vytvořením této kategorie australský festival ptá, kde má promptografie své místo.


Více informací a obrázků naleznete zde: www.airlab.co
Umělá inteligence a dokumentární fotografie
Dokumentární fotografie je odvětví, které se vyznačuje autentičností a minimem úprav po vyfocení fotografie. Součástí argumentů pro využití AI je přesný opak: umělá inteligence dokáže vytvořit fotorealistické obrázky, na kterých jsou vyobrazeny situace, které se nikdy nestaly. Uznávaný fotograf Michael Christopher Brown3 se rozhodl s pomocí AI zobrazit události, které se staly, ale nebyl zde nikdo, aby je vyfotil. Ve své instagramové sérii 90 Miles ukazuje, čím si museli projít obyvatelé Kuby, když se v šedesátých letech minulého století rozhodli emigrovat z Havany na Floridu a museli přeplout 90 mil oceánu. Brown nikdy netvrdil, že se jedná o autentické fotografie, využití umělé inteligence vnímá stejně jako film, který je natočen podle skutečných událostí.
V tomto případě je evidentní, že spíše než o pokus rozšiřovat obzory dokumentární fotografie pomocí umělé inteligence, se jednalo o pokus tyto události interpretovat a přiblížit pomocí obrázků. Brown má ke Kubě blízký stav a zná spoustu příběhu z její historie. Příběhy již nelze zachytit, a tak je bylo třeba zaznamenat jako napodobeniny reality. Brown si vybudoval reputaci dokumentárního fotografa, který přitahoval ke své práci převážně lidi zajímající se o tento obor. Kontroverze, která vznikla okolo této série, se stejně jako v předešlých případech zrodila mezi fanoušky dokumentární fotografie, ne u fanoušků umělé inteligence.
Umělá inteligence umí vytvářet fotorealistické obrázky a její přítomnost ve fotografických soutěžích částečně potvrdila, že je potřeba mít spolehlivý systém, který dokáže rozpoznat obrázky vyfocené od obrázků vygenerovaných. Často jsou případy využití AI bráněny argumentem, že chtějí hlavně vyvolat diskusi. Pravda je však taková, že umělá inteligence fotografií není, a lidé, kteří jsou fanoušky fotografie, pravděpodobně nebudou mít zájem o výtvory umělé inteligence, stejně tak fanoušci umělé inteligence nemají velký zájem o fotografii. Diskuse tak spíše upozorňuje na odvětví, ve které se umělá inteligence může vyskytovat, nahradit ho však nedokáže.
————
- Obrazový záznam vznikající působením světla na světlocitlivé médium. ↩︎
- Tato kauza byla popsána v The Guardian a Scientific American. ↩︎
- Případ Michaela Browna je popsán v PetaPixelu. ↩︎

