Klára Vlasáková je spisovatelka, scenáristka a publicistka. Vystudovala žurnalistiku a gender studies na Karlově univerzitě a scenáristiku a dramaturgii na FAMU. Ve svém díle se věnuje mezigeneračním otázkám, ženám odsouvaným na okraj společenské debaty a prasklinám ve zdánlivě pohodlných životech obyvatel západního světa. Dlouhodobě spolupracuje s Českým rozhlasem, pro který píše hry, četby na pokračování nebo politické komentáře, ale i s Českou televizí a dalšími médii. Napsala román Praskliny (Listen, 2020) a Těla (Listen, 2023) nebo scénář k celovečernímu filmu Běžná selhání (2022). Za divadelní hru Lhářky získala Cenu divadelní kritiky za rok 2024.

Pociťuješ jako matka, že společnost stále ještě očekává, že se o dítě bude starat spíš žena?
Když jsem loni v listopadu jela na tvůrčí rezidenci, tak jsem nejdřív hodně zvažovala, jestli je to dobrý nápad. Vymýšlela jsem, jak tam jet s dcerou, ale to nakonec nešlo. Přejížděla jsem tedy po pár dnech zpátky domů, vymysleli jsme s mužem nějaký systém. Zároveň mi pár lidí z mého okolí před odjezdem říkalo, napůl z legrace – to odjedeš od dítěte? Jako máma? Nevím, jestli tuhle otázku dostávají taky spisovatelé.
Podle dat je na rodičáku devadesát osm procent matek a jen dvě procenta otců. Hlavní důvod je určitě ekonomický, jenže zároveň stát sdílenou péči nepodporuje. A porodnost přitom v Česku dramaticky klesá.
Jak máte péči o dceru a starost o domácnost rozdělenou s partnerem?
Manžel pracuje jako editor. Oba si tak práci můžeme do nějaké míry natahovat kolem péče, což je na jednu stranu fajn a zároveň se tím zamlžují hranice mezi prací a volným časem. Jak někdy umělci děkují svým trpělivým partnerkám – a člověk si u toho chce vypíchnout oči a uříznout uši – tak já bych vlastně mohla říkat totéž. Bez podpory z domova bych psala těžko. Nebo těžko psala. Toho si obecně poslední dobou všímám. Jestli muži berou to, čemu se s chutí věnují partnerky, ženy z rodiny, kamarádky jako náhodnou okolnost, která jim tak nějak „nevadí“. Nebo je to pro ně důležitá věc, o které mluví a snaží se ji podporovat.
Někteří lidé o tom, co dělají jejich partnerky, skoro nemluví. Někdy to až vypadá, že jejich hlavní rolí je, aby tu byly pro ně. Vždy trpělivé. Vždy empatické. Vždy chápavé. Někdy jsou dané partnerky představovány tím, koho si vzaly, s kým žijí – jako by je definovalo právě to a nic jiného.
Myslíš, že člověka definuje jeho práce?
Práce tě definuje do jisté míry, ale zároveň nejsme jenom svoje práce. Pokud se člověk definuje jenom tím, co dělá, tak se z toho časem sesype. Buď se ta práce nedaří, nebo výsledky nejsou dobré. Nebo tvoje práce zrovna nikoho nezajímá. To všechno může nastat a taky nastává. A když člověk nemá žádné jiné záchranné sítě než právě práci, tak je to tvrdý dopad.
Ale je z toho cesta ven? Máme přece často tendenci představit se a vzápětí dodat, jakou práci děláme.
Já většinou říkám, že píšu. Spíše než, že jsem spisovatelka nebo scenáristka. Občas se tomu ale snažím vyhnout úplně a zkouším se na tu děsuplnou otázku druhých nezeptat. Ale většinou je to jen trapný. Třeba jsem se někoho místo „a co děláte“ ptala: „a máte sourozence?“ nebo „kdy jste byla naposledy v životě opravdu nešťastná?“ Ale nesetkalo se to s pochopením, což úplně chápu. Mě by to taky totálně vyděsilo. Když jsem dělala kvůli románu Těla rozhovory s lidmi, co vstupovali do důchodu, muži i ženami, tak často zaznívalo, že najednou nevědí, kým jsou. Jejich dospělé děti třeba očekávaly, že budou hlídat vnoučata, ale jim se do toho nechtělo. Říkali mi: „Já jsem radši dělala na úřadu. Tam byl systém a věděla jsem, kdo jsem.“
Jak práce určuje charaktery tvých postav?
Všechny moje postavy práci hodně řeší. Konkrétně třeba Hana z filmu Běžná selhání, kterou hrála Taťjana Medvecká, nebo Marie z knihy Těla najednou spolu se ztrátou práce přicházejí taky o smysl, směr. Identifikovaly se tím, co roky dělaly, a najednou jim to někdo vzal, což je brutální zásah do jejich identity. Musejí se pak nově definovat.
Řešíme práci proto, že musíme, nebo že to už neumíme jinak? Zvnitřnili jsem si tlak na výkonnost?
Myslím, že ano. Otázka, jak být pracovitá a produktivní se objevuje skoro všude, často nenápadně. I ze sledování umění se může stát paradoxně práce. Vzpomínám si na skvělý text publicisty Miloše Hrocha (poznámka redakce - jedná se o tento článek na Alarmu: Sledovat popkulturu znamená být sám. Jak streamování rozložilo mainstream?), který před pár lety psal o tom, že se popkultura stala tak trochu domácím úkolem – člověk by měl být v obraze, sledovat trendy, vědět, co se řeší.
Pro tvorbu je přitom často nejzásadnější nic nedělat. Čekat, zírat do blba. Nic si nemyslet. Nic nečekat. Číst a sledovat věci, které nejsou v kurzu nebo takzvaně relevantní. Jsem nesvá, když jsou dny nebo týdny, kdy mám pocit, že trávím víc času vlastním psaním než čtením. Myslím, že by to mělo být naopak. Že teprve potom může vzniknout něco reálného.
Ale máme na to vůbec dnes čas a prostor?
Moc ne. Nakonec ale stejně vždycky narazíš na otázku, pro koho vlastně tvoříš. Hodně lidí říká, že tvoří pro sebe – a já tomu rozumím. Člověka tvorba musí nějak rozrušovat, trápit, nedat mu spát. Zároveň je dobré zkusit si pojmenovat, proč by daná věc měla zajímat i někoho jiného. Protože dřív nebo později se musíš nadechnout a říct: A já si myslím, že by to měli vidět i ostatní. A je dobré vědět proč vlastně. Na FAMU se nás někdy ptali: A proč by na to měl někdo koukat? Po takové otázce jsem měla spíš chuť rozplakat se a utéct než se pouštět do debaty. Ale v jiné, méně tvrdé podobě, je to otázka důležitá.
Kde máš pracovní hranice ty?
Snažím se nepřekročit vlastní práh vyčerpání. Důležité je pro mě cítit radost přímo během procesu. Člověk pozná, kdy už jede jen na setrvačnost, jen aby něco dokončil, dotáhl, splnil deadliny. Psaní má tu výhodu i nevýhodu, že člověk nemusí docházet na konkrétní místo. Můžu psát prakticky odkudkoli, co mi čas a podmínky dovolí.
A kde si tu pomyslnou kancelář vytváříš?
Píšu ráda na různých místech. Ve vlacích, v jídelnách, v kancelářích. Jeden čas jsem často chodila do kanclu ke kamarádce producentce, která mi ho velkoryse půjčovala. Celkově mi, myslím, prospívá změna prostředí – nějak se vytrhnout, vyrvat ze zajetých kolejí.
Jednu dobu jsem ráda pracovala ve studovně pražské Národní knihovny. Vždycky tam byli lidé, kteří působili, že nestíhají ještě víc než já. Bylo mi jich líto – a zároveň jsem měla radost, že v tom neplavu, netopím se sama. Navíc jsem tam často potkala známé, se kterými se dalo jít na kafe a postěžovat si, jak nám to zase nejde.

FOTO: Dita Havránková
Nedávno jsi vyhrála cenu divadelní kritiky za text Lhářky, který uvedlo v režii Natálie Deákové Divadlo Letí. Jak podstatné jsou pro umělce a umělkyně všemožná ocenění?
Myslím, že nejdůležitější jsou na začátku kariéry. Představují signál, že to, co člověk dělá, někoho zajímá. Že možná není na úplně slepé cestě. Zároveň to ale není žádný štempl; nic, co potvrzuje kvalitu – nebo nekvalitu. Na nějakou dobu může cena člověka uklidnit. Jenže zároveň pochybovat o sobě a své práci je důležité – zvlášť v umění, kde jsou ti, co o sobě nepochybují, dost podezřelí. Na druhou stranu, když o sobě pochybuješ moc, tak tě to znehybní, paralyzuje.
A přinášejí ocenění další pracovní nabídky?
V mém případě to tak při různých příležitostech bylo. Lidé si tě třeba víc zapamatují nebo chtějí vědět, jak by ti sedla tahle nebo jiná látka.
A jak je ve spojitosti s počtem nabídek důležitá sebepropagace a reklama?
Někdy jsem dostávala otázku, jak jsem postupovala s knihou Těla. Ale já v tomhle ohledu nic neděla. Brala jsem telefony a odepisovala a chodila na rozhovory. Nechávala jsem to na nakladatelství, na čtenářstvu, na náhodě. Myslím, že se občas nějaká kniha, film, výtvarné dílo nebo inscenace stane tématem proto, že je ve vzduchu něco, co se danému dílu podaří – často úplnou náhodou – zachytit. A tohle se nedá předem odhadnout ani naplánovat.
Jaká forma podpory pro autory a autorky by měla podle tebe největší smysl?
Stipendia, která by umožňovala věnovat se tvorbě – dlouhodobě a kontinuálně. Která nejsou navázaná pouze na výjezd, což si řada lidí v důsledku nemůže dovolit.
Nejvíc by samozřejmě pomohla dlouhodobá, promyšlená kulturní politika – jasné směřování, které by se nemuselo každé čtyři roky měnit nebo rovnou otřásat. V podpoře umění nám chybí vize, cíle. A tak se většinou hlavně čeká, kdo zrovna přijde na ministerstvo kultury. Jestli si kulturní agendu vezme za svou, nebo nechá věci samovolně plynout a unikat – protože tak se to přece dělá už roky.
Jak snášíš kritiku své práce?
Mám v tomhle asi štěstí – nejsem schopná brát kritiku ani chválu příliš vážně. Nevezmu přece nějaký princip nebo postup, protože ho někdo pochválil, a nebudu ho ždímat roky do mrtva. Stejně jako neodhodím nějaká témata, protože někoho jiného nezajímají. Pro mě jsou důležité konzultace a ohlasy v průběhu psaní – když texty dávám číst ostatním. To mi hodně přináší. Když už je věc hotová, tak je to už docela jiná situace. Zároveň si často uvědomuju, že svými reflexemi děl ostatních říkáme často víc o sobě než o daném dílu.
V rozhlasové povídce Motýl včela mravenec kobylka jsi zmínila ženy, na kterých je vidět, že zasvětily celý život své práci, ale ta je nemiluje. Chceš po své práci, aby tě na oplátku milovala a vracela ti vloženou energii?
Snažím se soustředit na proces – a nic nečekat. Nečekat reakce, ovace, ocenění, prodeje. Takovým očekáváním se člověk ochuzuje o radost, možná nějakou živost. Je skvělý, když vytvoříš něco, o čem lidé chtějí přemýšlet, povídat si. Co je nějak popíchne, popudí, nadchne, dojme. Strašně mě těší, když je nějaký text nebo věc, ke které jsem přispěla, spouštěčem úvah, rozhovorů nebo hádek. Proto vlastně píšu. Protože je to takový jeden velký rozhovor s ostatními, který možná na začátku uvádím do pohybu, ale potom už plyne docela sám. Na vlnách, které nemůžu – a ani nechci – směřovat.
Vidíš rozdíl ve slovech práce a povolání?
V současné podobě kapitalismu je práce chápána jako samozřejmá a nezpochybnitelná hodnota – téměř každý dospělý člověk by měl pracovat, vydělávat peníze. Protestantská etika chápala život jako jisté povolání, postupem času se však pracovní etika odklonila od svého protestantského, náboženského základu a zpevnila právě kapitalismus. Necítíme se často k tomu, co děláme povolání, ale pracujeme, aby nám ostatní přisoudili hodnotu. Abychom ji přisoudili sami sobě. Řada teoretiků a teoretiček si potom klade otázku, jestli není šance na větší společenskou změnu právě v tom, že odmítneme podřídit své životy práci. Tomu ostatně nahrává i současná česká realita – řada pracujících z jedné práce nezaplatí běžné výdaje. Minimální důstojná mzda pro rok 2024 by měla být skoro 46 tisíc hrubého mimo Prahu a Brno a 54 tisíc v těchto dvou městech. Pod hranicí minimální důstojné mzdy je přitom 2,5 milionu pracujících, z toho jsou tři čtvrtiny ženy.
Má tvůrčí práce nějaká specifika?
Všímám si – a asi se to neděje jen mně – že na začátku různých spoluprací se často bavíme o tématu, o tom, jak by spolupráce vypadala nebo o časovém harmonogramu. Finanční podmínky přijdou na řadu až později, někdy skutečně hodně později až nejpozději. Na tohle si snažím dávat pozor, zároveň se často cítím trapně o tom sama začínat. Je to jako strčit nohu do dveří a říct – tak moment hele, nejdřív peníze. Nic na tom není a člověk by si u toho neměl připadat divně, zároveň umělecká práce a spolupráce je hodně specifická, jemná a na začátku má člověk tendence dívat se na jiné ukazatele než na stav bankovního konta.
Naučila ses tedy už nohu do dveří včas dát?
Spolupracuji například s literárním agentem Edgarem de Bruinem, který zastupuje několik autorů a autorek a nabízí jejich prozaické texty zahraničním nakladatelům. Zároveň potom vyjednává smlouvy týkající se překladů. V mém případě dojednával kromě překladů také smlouvu na filmové zpracování Těl. V tomhle je skvělé moct se na někoho spolehnout.
Takže bys služby uměleckých agentů ze své zkušenosti doporučila?
Když jsem začínala víc psát, tak jsem si smlouvy sice četla – ale v zásadě jim nerozuměla. Před pár lety jsem si uvědomila, že jim rozumět ani nemůžu a snažím se, aby smlouvy četl a projednával někdo, kdo se v tom pohybuje, kdo právnickému jazyku rozumí. Netroufám si říct, jestli je tohle cesta pro všechny, ale zároveň je podstatné vědět, co podepisuju, a hlavně co tam jde posunout. Smlouva přece není jednostranný diktát. V tomhle bychom se měli naučit za sebou víc stát.
Jsi s podmínkami své práce v současné době spokojená?
Je tu určitě prostor pro zlepšení. Když se s autory a autorkami začneš bavit o pracovních podmínkách, nutně do toho vstupuje celá řada věcí, které se do rozhovoru nevejdou, které jsou často i hodně osobní, takže chápu, že se o tom lidi nechtějí bavit.
Záleží, z jaké jsi třídy, jestli máš nebo nemáš vlastní bydlení, jestli máš děti, kolik, jestli s někým sdílíš domácnost, jestli ten člověk vydělává víc nebo míň, jestli si můžete dovolit výpadky příjmu jednoho z rodiny, jestli tě třeba do života nějak majetkově vybavili rodiče, prarodiče… Je to zkrátka velké množství ukazatelů. A když ti třeba nebylo tolik přáno, můžeš dělat tvůrčí práci jen za cenu ohromného přetížení. Pak se skoro nejde vyhnout vyhoření, což už jsem kolem sebe mnohokrát viděla a není to příjemný pohled.