Hana Průchová se dlouhodobě pohybuje v oblasti kulturního managementu, a to nejen divadla. Prošla různými pozicemi v České televize, v castingu u filmu, na hudebních festivalech (například JAZZFESTBRNO nebo Ibérica). Věnovala se fundraisingu, pracuje jako konzultantka a lektorka v oblasti projektového řízení kulturních projektů, dotací či grantů. Na Divadelní fakultě JAMU dlouhou dobu působila jako projektová manažerka, poté proděkanka pro výzkum, dnes proděkanka pro rozvoj, kvalitu, celoživotní vzdělávání a bezpečí. Vyučuje na ateliéru divadelní produkce a jevištní technologie.
Čím se liší práce v umění od práce v jiných oborech?
Myslím si, že je to prostě práce. Dělat z toho něco výlučného je podle mě nesmysl. Jasně, můžeme říci, že jde o kreativní činnost, k níž člověk potřebuje talent – ale to platí i pro jiné obory. Ta výlučnost může určitým způsobem škodit, protože se na ni potom hraje.
Nedávno jsem moderovala diskuzní panel na konferenci Impact Hubu v Brně, bylo tam mnoho lidí z kreativních odvětví. Nejen z onoho takzvaného uměleckého jádra, ale i návazných kulturních odvětví. A účastníci měli zkušenost, že jim okolí říká: „Vždyť děláš to, co tě baví. Tak proč chceš víc peněz?“ To, že se v umění spojuje práce a seberealizace, někdy vede k lichému argumentu, že za to není třeba chtít tolik peněz. Jenže já si myslím, že v dobře placených profesích také dělají lidé, které jejich práce baví. Lékaře baví jejich profese, ale nikdy by tam takový argument nepadl. Protože si lidé uvědomují hodnotu zdraví. Ano, je to náročnější být lékařem, i z hlediska přípravy. Ale práce v umění je – prostě taky práce.
Asi se ale charakter té práce a souvisejících problémů liší i podle typu divadla.
V divadelní síti najdeš různé právní formy. Ve zřizovaných divadlech vychází plat zaměstnanců primárně z tabulek, na nezávislé scéně se bude odvíjet od finančních možností a dohody. Oproti například filmu, kde neexistuje zřizovaná organizace typu příspěvkového divadla, to může být nepřehledný terén. Někde na tebe půjdou s tabulkou, jinde tě budou platit projektově, nebo tě budou chtít a dají ti více peněz… Absolventi divadelních škol vstupují do světa, který v různých oborech a institucích může fungovat odlišně. To víme i z focus groups s absolventy, jež u nás dělaly kolegyně Lucie Abou a Zdeňka Kujová. Umět si stanovit honorář, aby nebyl příliš nízko, ale ani příliš vysoko, je pro některé problém. Vyžaduje to znát kontext, ve kterém se nacházím.
A když se podíváme na dělbu práce v umění? Hovoří se hodně o umělcích, ale pak je tady ta neviditelná práce – kulisáci, bedňáci, zvukaři, lidé v pozadí, bez nichž to nejde.
O tom by se dalo mluvit hodně dlouho. Jinak jsem to vnímala, když jsem divadelní produkci studovala, jinak to vidím teď z odstupu. Za mých studií to byl ten béčkový obor: „Vy máte sedět na zkoušce a čekat na režiséra. Když řekne sežeň lano a přines ho, tak ho seženete a přinesete.“ I já jsem jako studentka produkce cítila despekt, i když ne od všech. Vždycky jsem to brala tak, že když s ostatními spolupracujete a děláte svoji práci dobře, tak ho na osobní úrovni necítíte.
Když jsem pak opustila školu, narážela jsem na kolegy, kteří si třeba zakládali divadlo a zoufale sháněli dobrého produkčního. Když ho neměli, tak najednou museli organizovat, jednat s lidmi… Ta produkční práce je podstatná, protože vytváří podmínky pro to, aby se mohlo tvořit. V týmech, kde jsem pracovala, navíc neplatilo, že lidé z produkce nemluví do tvůrčího procesu.
A vyloženě technici?
Ano, jsou to neviditelné profese, ale čím dál častěji se setkávám i u jevištních technologů s tím, že je po nich velká poptávka, protože je jich málo. Mluvíme-li o osvětlovačích nebo zvukařích, je to navíc umělecko-technická profese. Když není dobrý technik, řada věcí nemůže vzniknout v podobě, v jaké si to inscenační tým přeje.
Nedávno jsem se setkala s tím, že se jedny kolegyně pohoršovaly nad tím, že musí technikům platit víc než tanečníkům. Jiná kolegyně jim ale odvětila: „No jo, ale tanečníků je hodně a techniky nemáte.“ A technici si dnes mohou vybírat. Takže cena jejich práce i její důležitost roste.
Myslím ale, že v nedávné diskuzi o statusu umělce to trochu zaniklo. Že u divadla se mluvilo hlavně o režisérech, hercích…
Status umělce otevřel otázku, kdo vlastně ten umělec je. Ministerstvo kultury k tomu nyní přistupuje tak, že nechce přímo určovat, které profese tam patří a nepatří. Má jít o práci, bez níž je tvůrčí proces obtížný nebo nemožný. Ve chvíli, kdy budu dělat nějaký umělecký projekt a nebudu vykonávat ty produkční aktivity typu fundrasingu, proma, ošetření smluv, je otázkou, zda k uměleckému výstupu vůbec dojde. Nemluvím teď o volnočasových aktivitách, amatérském divadle a podobně. Ale i tam se naráží například na problém ošetření autorských práv k textu a hudbě.
Za mě tedy nezáleží na tom, jak to pojmenujeme, ale patří tam lidé, kteří jsou k umění potřeba. A tím rozšiřujeme pojem umělce na ty činnosti, které takto v minulosti, kdy se rozlišovaly tvůrčí profese třeba od bedňáků, vnímány nebyly. Pokud dělám inscenaci v prostoru, kde se neobejdete bez stavby, zvuku či světel, tak to bez technologů nejde.
Ostatně – v tuto chvíli a z pohledu konkrétních výhod toho status umělce ještě tolik nepřináší. Lidé očekávají, že když se budou definovat jako umělci, tak jim to něco přinese, ale k tomu jsou potřeba peníze. V českém prostředí to zatím primárně míří k tomu, že bude možné žádat o tvůrčí stipendia, budou-li na to finance. Není to širší systém podpory jako v některých zemích v zahraničí.
Dobře, takže lidé, co pracují v kultuře, by měli držet spolu. Dokážeme táhnout za jeden provaz?
Jo, bylo by to hezké, kdybychom se spojili. Existuje tady řada asociací nebo například networkingových platforem jako je Nová síť. Před nedávnem vznikla Kulturní a kreativní federace, která má ambici být jednotným hlasem kultury a kreativity. Ale vyžaduje to hrozně moc úsilí.
Když se někdo pustí do toho, že chce lidi spojovat a hovořit společným hlasem, musí být ochotný částečně opustit svoji profesi, protože je to spousta neviditelné práce. Dovést lidi s různými postoji ke konsenzu není jednoduché. V ideálním světě by to fungovalo, ale ukaž mi ty lidi, kteří do toho půjdou, respektive ve svém úsilí vydrží a nepoleví, protože toto je běh na dlouhou trať.
Vím, že posunout věci i o krůček vezme hodně energie. Musíš najít lidi, se kterými to jde. Když podobné iniciativy vznikají, je to často v období krize. To jsme viděli v COVIDu. Ale za mě to není ani tak otázka, jak udělat, aby něco vzniklo, ale jak to dlouhodobě udržet a rozvíjet, aby se nějaký přínos dostavil. Proč v politice chybí lidé, které bychom tam rádi viděli? Lidé se znalostí nějakého tématu, o kterých si myslíme, že by měli, respektive uměli kvalifikovaně rozhodovat? Politiku si vyzkouší a často se vrátí zpět ke své profesi, protože je fungování tohoto světa odradí.

Mluvíš o udržitelnosti aktivit na podporu umělecké práce. Jaký smysl mají tedy jednorázové otevřené dopisy nebo manifesty?
Záleží, jak jsou formulované. Za mě je podstatná argumentace, na které svá vyjádření staví. Některé lze podepsat, jiné ne, protože z nich je znát, že ti lidé nemají znalost všech souvislostí. Otevřený dopis pak může být jen výkřikem, který není položený na reálných faktech a v důsledku může věci ještě uškodit. Někdy se dá otevřený dopis napsaný v dobré víře velmi lehce otočit. Smysl mají, ale vyjadřujme své postoje na základě pevných argumentů, které vychází ze znalosti prostředí.
Pojem, který se dnes v divadle hodně používá, je kreativní průmysl. Ale z mojí zkušenosti málokdo ví, co tam vlastně patří. Že to není jen umění.
Ono to pravděpodobně souvisí s tím, jak moc se orientuji ve světě, ve kterém se pohybuji. Když se na to podívám z pohledu studentů uměleckých škol, tak jim někdy chybí přehled o prostředí, do kterého míří. To je pole, na kterém musíme udělat ještě hodně práce. Za mě se jedná o hendikep, když nechápu prostředí, do kterého vstupuji, když neznám kontext. A to i proto, že když jsem s něčím v takovém světě, kterému nerozumím, nespokojený, bude se mít hůř měnit k lepšímu.
Svého času byly profese velmi ohraničené, studenti byli vzděláváni pro svůj obor. Když jste se pak jako absolvent čistě uměleckého oboru dostal do řídící funkce, mohl nastat problém, neboť dělat divadlo a řídit divadlo jsou přece jen dvě odlišné věci.
Protože jsem prošla různými oblastmi a pozicemi, tak si současně myslím, že nastoupit na nějaké místo a zůstat tam po celou svoji kariéru už není možné. A to i s ohledem na různé technologické změny, kterými procházíme.
V čem se naopak divadlo liší od jiných kreativních odvětví, jako je třeba software, design, řemesla…
Divadlo je ze své podstaty živé umění. Dnes řešíme, koho všeho vyloučí umělá inteligence z pracovního trhu. Možná jsem konzervativní, ale já si nemyslím, že by divadlo bylo ohrožené právě díky oné „živosti“. Leccos může vzniknout díky AI, ale pokud se bavíme o divadle – to není možné bez živých herců. A COVID to podle mě ukázal. Síla divadla je v onom přítomném okamžiku a prostoru společně sdíleném s těmi, kdo jsou jak na jevišti, tak v hledišti. A také v tom, že je každé představení trošku jiné.
Absolventi našeho ateliéru produkce se často úspěšně uplatňují i v jiných kreativních odvětvích. Myslím, že je to i proto, že mají zkušenost s divadelní prací, která je své podstaty týmovou záležitostí. Schopnost spolupracovat s lidmi je podle mne zatím nenahraditelnou kompetencí. Pokud tedy nedospějeme do dystopie, kdy každý bude zavřený doma, bude mít svého avatara a venku budou žít jen roboti. Ale to přeháním jen proto, že jsem si vzpomněla na jeden béčkový film, co jsem kdysi viděla.
Podle analýz ale rozvoj umělé inteligence má nejvíce postihnout právě výkonné umělce, lidi v kultuře, specialisty na umění a kulturu.
Divadlo jako společné setkávání, tvoření, tady stále bude. Je ale otázka, zda naše profese zůstanou v podobě, v jaké je známe. Já jsem optimista, divadlo nezmizí, pokud se nerozhodneme přestat se setkávat. Technologický rozvoj ovlivní audiovizi, tam je to ohrožení větší. V reklamě se už teď zákazníci přímo ptají, jestli nebude výroba levnější, když se použije AI namísto živé herečky.
Moje dcera dělá závodní aerobik, trávíme dost času na soutěžích. Na jedné z nich zavedli umělou inteligenci jako moderátora. Týmy dopředu pošlou informace k jednotlivým skladbám a na tomto základě pak onen moderátor, respektive moderátorka provází soutěží. Možná i proto, z jakého jsem oboru, mě to začalo velmi brzy iritovat. AI průvodkyně nebyla schopná reagovat na dění na místě, chyběla improvizace, bylo to takové instantní. Postupem času jsem ji přestala úplně vnímat Pak se na jedné soutěži objevil živý moderátor, a byla to velmi pozitivní změna. Dříve by mě vůbec nenapadlo, jak důležitý pro celkový zážitek z taneční soutěže může živý moderátor být, respektive bych o tom pravděpodobně neuvažovala. Nevím, kam umělá inteligence dojde. Ale pro mě bylo zajímavé, že i ostatní lidé na těch závodech, kteří nejsou od divadla, to vnímali citlivě. Možná živí umělci budou takové speciální koření nebo káva Kopi Luwak pro ty, kteří ocení kvalitu.
Takže to bude exkluzivnější. A taky bude méně peněz. Počet divadel u nás ale narůstá.
Bude toho muset být méně. Anebo se to pro více lidí stane spíše volnočasovou aktivitou než zaměstnáním. Znám řadu našich absolventů, kteří začali podnikat v oblastech neuměleckých, i když kreativních. Třeba i v oblastech vývoje software, marketingu, produkce eventů mimo kulturu. Řada z nich si drží aktivity v divadle, respektive kultuře, ale berou to jako koníček, nikoliv jako zdroj obživy. Produkce to ale umožňuje, máme širší uplatnění. U některých profesí, například hereckých oborů, se přirozeně otevírá otázka, co tvoří to širší pole, ve kterém se mohou uplatnit. Na JAMU teď i v souvislosti s akreditačními procesy pojmenováváme možné přesahy. A už na přijímačkách se někdy potkávám s těmi, kteří na uměleckou školu nastupují s tím, že čisté uplatnění v oboru bude náročné a počítají s víceportfoliovou kariérou. Ví, že se budou věnovat něčemu dalšímu.
Jsou realističtější?
Někteří ano.
Říkala jsi, že doba se mění. Většina lidí už nepracuje v továrnách, proměnila se obecně povaha lidské práce. Dominují služby. Napadá mě – se znalostní ekonomikou lidé začali dělat podobné věci, hranice mezi profesemi se rozostřují. Není čas na nějakou širší solidaritu?
To určitě. Myslím si, že jo. To se nevylučuje s tím, že divadlo je odlišné. Není výlučné. Ale má svoji silnou stránku, kterou je možné využít. Mám problém s tím, když se vytváří představa, že jen v divadle se cedí krev a pracují se hodiny neohodnocené práce. Mám za to, že se to děje v řadě jiných profesí mimo kulturu.
Můj muž je živnostník, řemeslník, dělá nábytek. Vím od něj, co to je pracovat zakázkově. Není to práce od do, nemá žádný zvláštní status, odvádí sociální a zdravotní bez ohledu na to, zda daný měsíc něco vydělal či mu zákazník zaplatil. Ano, pořád se mluví o tom, že OSVČ daní méně než zaměstnanci, ale nemocenská nepřipadá v úvahu, dovolenou mu nikdo nezaplatí… Pak je tu ještě samozřejmě švarcsystém, kdy podniky zneužívají, že lidé mohou fakturovat, i když pracují jako zaměstnanci. To je velký problém, když se systém takto obchází.
Ano. Souhlasím s tím, že nelze vydělovat divadlo z celku. Když pak křičíme, že se máme špatně, nepůsobí to dobře.
A možná nám lidé pak ani nerozumí. Já byl ještě vychováván v představě, že umělec je hodnotný pro společnost z povahy své existence. Že je vlastně automatické, že nás společnost uznává a platí.
Ne, není to automatické. I v dnešní době má umění svoji sílu, ale je to i otázka toho, jak jsme schopni ji pojmenovat. A nejen pro diváky, kteří do divadel chodí, ale pro ty potenciální. Je zajímavé sledovat, proč lidé do divadla nechodí.
A proč?
Jak víme z výzkumů, je to celá škála důvodů a mnohdy finance nejsou na prvním místě. Často to bývá čas, dostupnost – i dopravní. Pak je tu velká kategorie „já mám strach, protože tomu nerozumím“, „mám obavu tam jít, protože nevím, jak se tam chovat“. A vedle toho ještě existuje skupina odpůrců, kteří nevidí důvod vůbec divadlo financovat. Třeba mají i špatný zážitek ze základní nebo střední školy, kde je pedagogové vzali na něco, co jim divadlo znechutilo. I s tím se setkávám. Pak je otázkou, jak umění sdílíme, zprostředkováváme, diskutujeme o něm, a to už od útlého věku.
Já to zase vidím na svých dětech, které do divadla chodí od malička. A když tam delší čas nejdou, tak pak chtějí ne proto, že já bych iniciovala návštěvu – to oni. A berou to jako přirozenou součást života. Je zajímavé se s nimi o divadle bavit. Jednu dobu jsem byla divadlem přesycená, pak přišlo období, kdy byly děti velmi malé, a protože bydlíme třicet kilometrů od Brna, musela jsem si ho odepřít. Nyní do divadla jezdím i s dětmi, hlavně se starší dcerou, a je to pro mne zase jiný, zajímavý zážitek. Ne tak proto, co se děje na jevišti, ale v hledišti. Pozoruji, jak ona na dění na jevišti reaguje, potom o společném zážitku diskutujeme a přirozeněji otevíráme témata, o nichž se lze v každodenním kalupu bavit jen těžko. Jak o věcech přemýšlíme, jak přijmout odlišné názory, jak si naslouchat… To pro mě i pro ni divadlo otevírá.
Jistě, je tu zážitek toho, co vidím na jevišti. Ale pro mě jsou mnohdy zásadnější ty diskuze s lidmi, s nimiž v divadle jsem. A průzkumy publika ukazují, že návštěvníci živé kultury vnímají, s kým na kulturu jdou, že to je podstatný prvek, který ovlivňuje celkový pocit z kulturního zážitku. Ostatně si stačí představit, jak se divák cítí v poloprázdném a jak v plném hledišti či jaký vliv na něj mohou mít reakce ostatních na to, co se na jevišti děje. Nedílnou součástí divadelního prožitku je totiž i to, jak jej prožíváme společně s ostatními. A když se druzí smějí něčemu, čemu já se nesměji, nějak to působí.
Řekněme, že si přiznáme, že divadlo je práce jako každá jiná, že ani my nemáme nárok na to být živeni jen proto, že existujeme. Jak se připravit na svět, kde ty romantické představy o umění už společnost nebere?
My se na to u nás na divadelní fakultě připravujeme třeba tím, že nově koncipujeme studijní programy. Jednotlivé pedagogické týmy, které řeší například budoucí výuku herectví nebo režie a dramaturgie, hledají odpovědi i na takové otázky. Mění se koncepce ateliérové výuky, studující by měli mít možnost setkat se během svého studia s více pedagogickými přístupy než dosud. I když slovo ateliér nezanikne, půjde o větší prostupnost. Specializace může přijít v čase.
Každoročně realizujeme kurzy profesní připravenosti, které zmíněná Lucie Abou garantuje již řadu let. První kurz vyšel z potřeb studujících ateliéru fyzického divadla Pierra Nadauda, protože jeho absolventi většinou končili na volné noze. Teď řešíme, jak stávající podobu kurzů dále rozvíjet, neboť své místo mají už i v ostatních studijních oborech. Vnímám jako podstatné vést studenty k vědomí, že jsou odpovědní sami za sebe a že jsou zodpovědní i za to, co se děje kolem.
Zbavme se předsudků nebo lépe stereotypů o jednotlivých profesích a připravme budoucí absolventy na to, že vzdělávání nekončí s vysokou školou. Současně se je pokusme vybavit určitou odolností, neboť možná přijdou do prostředí, kde mnohé předsudky ještě přetrvávají. A oni to budou potřebovat ustát.
To je docela náročné.
Můj idealismus se promítá do toho, že si myslím, že když chceme věci měnit, musíme to dělat my sami. Nemůžeme spoléhat, že se to udělá samo. Nemůžeme měnit ostatní lidi, můžeme s nimi diskutovat. Ale k tomu si musíme být jistí v kramflecích, a to vyžaduje asi i jistý věk, respektive zkušenosti. Věřím, že už i existence debaty znamená, že změna je možná. A u těch, u kterých není naděje na změnu, je třeba si pěstovat odolnost. Připravovat studenty na to, že se s takovými lidmi budou potýkat. Já si k tomu musela dospět přes řadu ne zcela příjemných situací. Chce to sebevědomí, ale i respekt k druhým. Ale to je ideální svět.