Di­va­del­ní fo­to­gra­fie /díl čtvr­tý

FO­TO­GRA­FIE 008

Délka: 3 min

Zorki 1C

Anketa / díl čtvrtý / Viktorie Kubicová

Od­po­ví­dá Vik­to­rie Ku­bi­co­vá, jež se umís­ti­la ve čtvr­tém roč­ní­ku sou­těž­ní Pře­hlíd­ky di­va­del­ní fo­to­gra­fie na dru­hém mís­tě v ka­te­go­rii Stu­den­ti.

Kdy jste vy­fo­ti­la svůj prv­ní sní­mek?

Mys­lím si, že o fo­ce­ní jsem se za­ča­la za­jí­mat ně­kdy oko­lo dva­nác­ti let. By­ly to hlav­ně fot­ky přá­tel a pří­ro­dy.

Jak dlou­ho se vě­nu­je­te fo­to­gra­fo­vá­ní di­va­del­ních před­sta­ve­ní a ja­ká by­la va­še ces­ta k di­va­dlu?

Od ma­lič­ka jsem dě­la­la ba­let a pak za­ča­la do­chá­zet i do dra­maťá­ku, kte­rý fun­go­val pod Di­va­dlem lou­tek Os­t­ra­va. Prá­vě tam za­ča­la mo­je lás­ka k di­va­dlu a tam jsem zís­ka­la prv­ní zku­še­nos­ti s fo­ce­ním di­va­dla. Fo­ti­la jsem na­še se­tká­ní a prů­běh zkou­še­ní. Na střed­ní ško­le jsem se pak dí­ky přá­te­lům do­sta­la k fo­ce­ní ně­ko­li­ka před­sta­ve­ní na Ja­náč­ko­vě kon­zer­va­to­ři v Os­t­ra­vě ne­bo ve Stu­diu G.

Za­chy­cu­je­te ta­ké zá­ku­li­sí či pro­ces pří­prav a zkou­še­ní di­va­del­ních in­sce­na­cí? Při­stu­pu­je­te k to­mu­to fo­ce­ní ji­nak, než k za­zna­me­ná­vá­ní di­va­del­ní­ho před­sta­ve­ní?

Ano, ale ne vždy. In­sce­na­ci EMA v re­žii Pav­la Gej­gu­še jsem mě­la mož­nost za­chy­tit v růz­ných fá­zích. Moh­la jsem být u pro­ce­su pře­zku­šo­vá­ní in­sce­na­ce do no­vé­ho pro­sto­ru, tak­že vzni­ka­ly fot­ky ze zá­ku­li­sí, z prv­ních zkou­šek v pro­s­tu i z ne­ve­řej­ných ge­ne­rá­lek, kdy jsem mě­la svo­bo­du po­hy­bo­vat se po je­viš­ti. Fo­ce­ní zá­ku­li­sí vní­mám ja­ko osob­něj­ší, už to ne­ní jen zá­znam před­sta­ve­ní, je to pro mě spíš na­kouk­nu­tí do he­rec­ké pro­fe­se, tak jak ji běž­ný di­vák ne­za­ži­je.

Do­ká­za­la bys­te po­psat zá­klad­ní spe­ci­fi­ka di­va­del­ní fo­to­gra­fie? A co pod­le vás mů­že ten­to ter­mín a obor všech­no ob­sa­ho­vat?

Pro mě to zna­me­ná vní­má­ní ví­ce aspek­tů na­jed­nou, hle­dá­ní správ­né­ho mo­men­tu, kdy se pro­po­jí he­rec­ký vý­kon, scé­no­gra­fie i na­sví­ce­ní, ale i mož­nost pro­žít da­ný pří­běh a vlo­žit do ně­ho kus své­ho po­hle­du.

Kdo je pro vás „nej­vět­ší di­va­del­ní fo­to­graf“?

Mu­sím se při­znat, že ne­mám v té­to ob­las­ti asi ob­lí­be­né­ho fo­to­gra­fa, ale plá­nu­ji to v blíz­ké do­bě na­pra­vit.

Me­dai­lo­nek

Vik­to­rie Ku­bi­co­vá v sou­čas­né do­bě stu­du­je v ate­li­é­ru fo­to­gra­fie na Uni­ver­zi­tě To­má­še Ba­ti ve Zlí­ně. Fo­ti­la pro Ja­náč­ko­vou kon­zer­va­toř v Os­t­ra­vě, Stu­dio G a spo­lek Jed­nou. Ve vol­né tvor­bě se vě­nu­ji pře­váž­ně in­sce­no­va­né­mu por­trétu. V sou­těž­ní Pře­hlíd­ce di­va­del­ní fo­to­gra­fie se v ro­ce 2023 umís­ti­la na prv­ním mís­tě a v ro­ce 2025 na dru­hém mís­tě v ka­te­go­rii Stu­den­ti. V ro­ce 2025 zís­ka­la ta­ké zvlášt­ní Ce­nu CZECH PHO­TO v ka­te­go­rii Stu­den­ti.

Oce­ně­né sním­ky ve čtvr­tém roč­ní­ku Pře­hlíd­ky di­va­del­ní fo­to­gra­fie jsou z in­sce­na­ce Tři se­st­ry (Au­tor J. P. Če­chov, re­žie Vác­lav Kle­mens, Ja­náč­ko­va kon­zer­va­toř v Os­t­ra­vě, 2024) FO­TO: VIK­TO­RIE KU­BI­CO­VÁ

News­let­ter

Při­hlas­te se k od­bě­ru na­še­ho news­let­te­ru a do­stá­vej­te pra­vi­del­ně in­for­ma­ce nejen o no­vých čís­lech ča­so­pi­su, ale i udá­los­tech po­řá­da­ných ko­lek­ti­vem Dí­la!

Ne­spa­mu­je­me! Dal­ší in­for­ma­ce na­lez­ne­te v na­šich zá­sa­dách ochra­ny osob­ních úda­jů.

V AKTUÁLNÍM ČÍSLE: