Před pár dny jsem vyslechla debatu několika mladých divadelníků o ostychu pravdivě odpovědět na otázku, která zazněla v titulku tohoto úvodníku. Protože se na ni nedá odpovědět správně. Jsou-li takto dotázáni herečka či herec, je to na pováženou, těch dobrých se přece nikdo ptát nemusí, národ je zná a uctívá. Scénografové a scénografky, dramaturgyně (a pár dramaturgů), světelní designéři (a Pavla Beranová), kritičky a kritici zase musí vysvětlovat, co jejich práce vlastně obnáší. Tedy v tom lepším případě, když tazatel přistoupí na fakt, že opravdu hovoříme o své profesi a svém povolání, a nezmiňujeme jen svou oblíbenou kratochvíli. V horším případě následuje otázka: Ale čím se živíte?
O práci v kultuře toho bylo v posledních letech napsáno dost, přesto jsme se rozhodli připsat ještě něco dalšího a páté číslo Díla tomuto širokému tématu zasvětit. Jako v každém oboru je totiž pohled zvenku a zevnitř diametrálně odlišný. Rádi bychom byli optimističtí. Nechceme si stěžovat na neutěšené pracovní podmínky a finanční podhodnocení, zabývat se statusem umělce, který sice existuje, ale nikomu není ke prospěchu…
Přes všechna odhodlání se mě ale zmocňuje mírná skepse. Mám totiž pocit, že v naší sociální bublině se už máloco nového dozvíme, do dalších se proniká těžce a většinou je odezva jednoznačná – když se vám to nelíbí, běžte makat do fabriky. (Netuším, proč je to tak oblíbená odpověď, která má dotyčného vykázat ze slušné společnosti, mi třeba připadá jako umělcovo dno točení reklam na – cokoli.) Na tuto rétoriku ale samozřejmě nemůžeme přistupovat, pokud se chceme společně něčeho dobrat. Musíme debatovat a objevovat.
Je zbytečné stavět si vzdušné zámky a v době společenské a především ekonomické krize očekávat nemožné. To ovšem neznamená, že je zapotřebí se utvrzovat, že nekomerční kultura zaniká. Je potřeba hledat nové cesty a nezavrhovat jiné úhly pohledu. V tomto čísle časopisu proto plánujeme ukázat specifika práce v kultuře, věnovat se dílům, která tematizují práci, a především otevírat možnosti, jak společný zájem tvůrců a vnímatelů ještě více propojit. Jednoduše řečeno – zkusíme napříč sociálními statusy spojovat, ne rozdělovat.
Ke čtení doporučuji například text naší nové autorky Jane Scalabroni, které složila uměleckou poctu své práci a rašelinu učinila poetickým objektem. V rozhovoru s produkční a pedagožkou Hanou Průchovou autor Jan Motal otevírá otázky finanční i organizační, ptá se ale také po budoucnosti divadla. V interview se spisovatelkou Klárou Vlasákovou autor Tomáš Loužný hovořil o psaní, mateřství, kritice i manažerství. Připravujeme rozhovory s dalšími pozoruhodnými ženami – kulturní publicistkou Táňou Zabloudilovou a režisérkou Kamilou Polívkovou. V čísle 005 PRÁCE opět uveřejníme podcast, tentokrát bude rozmlouvat publicista Lukáš Holubec s režisérem Miroslavem Bambuškem. Přineseme datovou analýzu, která se bude věnovat „spotřebě divadel“. Co tímto termínem myslíme, se dozvíte brzy.