V západních zemích, ale i u nás, se potřeba chránit přírodu před nemilosrdnými zásahy člověka objevila už v 19. století. První environmentalisté ještě většinou nebyli kritičtí k moderní civilizaci, ale snažili se v jejím rámci pozitivně působit na přírodní dědictví. V šedesátých letech 20. století však část ekologů pociťovala nedostatečnost ochranářství a vedle příslovečného sázení stromků a čištění řek se pustila i do odvážné kritiky státu a průmyslu. Ve všeobecné atmosféře kulturní revoluce se hledaly příčiny a vznikly organizace jako Greenpeace nebo Friends of the Earth. V tehdejším Československu však k ničemu takovému nedošlo – v totalitě prostě nebylo možné vyvíjet veřejnou kritiku státní moci, či dokonce systému.

I v zahraničí ale ekologické organizace brzy ze své kritičnosti slevily. Profesionalizovaly se a hledaly cestu, jak pracovat v rámci systému, ne proti němu. Konfrontaci vystřídal lobbing, aktivismus se začal orientovat na pozornost médií. Proti tomu se postavila nová generace aktivistů, radikální environmentalisté. Vrátili se k myšlence, že ekologickým škodám lze zabránit pouze změnou systému a spravedlivější zacházení s přírodou vyžaduje spravedlivější společnost. Už nechtěli stát o něco prosit, ale vytvářet budoucnost vlastními silami. A to hned.
Radikalita spočívala v tom, že samotný způsob jednání již předjímal budoucí, ekologičtější a spravedlivější společnost. Vznikaly do velkých sítí propojené malé, demokraticky řízené buňky operující se skromnými zdroji na principu spolupráce a sdílení. Profesionální aktivisty vystřídaly dobrovolné skupiny otevřené všem. Cílem nebylo jen protestovat, ale společně vytvářet alternativu. „Nic nežádáme, na nic se neptáme, bereme si zpátky,“ prohlašovaly materiály hnutí Reclaim the Streets, jež organizovalo velké pouliční karnevaly.
Jak vysvětluje Novák ve své knize, radikální hnutí spojuje ekologii s anarchistickým principem „neosvobozujte mne – osvobodíme se sami“. K tomu slouží přímá akce ve stylu „udělej si sám“: vyjít s málem, sdílet a spolupracovat, být skromný. Stát přestal být partnerem a protesty nahradilo jednání a experimentování s jinými způsoby společenského řízení a rozhodování. Radikálové se postavili proti elitářství. Do tvorby budoucnosti se měli zapojit všichni, od aktivistů a studentů, přes dělníky až po seniory.
Tmavozelený svět dokládá, že české ekologické hnutí příliš radikální není. Nejblíže k tomu mělo asi na počátku devadesátých let minulého století. Tehdy ekologové spolupracovali s anarchisty, kteří do jejich práce přinášeli sociální a kontrakulturní rozměr. Avšak když pak byly za vlády Václava Klause environmentální organizace zařazeny na seznam extremistických hnutí, snažily se anarchistickému prostředí co nejvíce vzdálit. A podobně část anarchistů nelibě nesla spolupráci ekologů se státními institucemi. Novák vysvětluje, že tím český environmentalismus ztratil dynamiku běžnou za našimi hranicemi. Dodnes převažuje ochranářství a profesionální aktivismus, vzácné jsou aktivity zdola, které by zapojovaly nejširší společnost a experimentovaly s demokracií. Profesionální aktivisté pak nemají, kdo by jim byl kritickým partnerem „zevnitř“ hnutí.
V českém aktivismu navíc – podle jeho aktérů – chybí tvůrčí radost. Jak v knize popisuje jeden z nich: „Ti Angličané, i když byli radikální, tak v tom pořád byla ta pozitivní energie, ta radost, ta zábava. Zatímco tam přišli na street party a sami ji tvořili, tak tady jen přišli, se zatnutou pěstí křičeli a ostatní na ně koukali. A to je, myslím, charakteristika celého aktivismu tady v Čechách.“ Radikalismus nahrazuje politiku požadavku politikou jednání. Četba Tmavozeleného světa je i proto velmi inspirativní pro přemýšlení o možnostech divadelního „nerůstu“. Vybízí k otázce, zda jako umělci dokážeme být tvůrčí i sociálně, nebo jen máme „zaťaté pěsti, křičíme a ostatní na nás koukají“.
Arnošt Novák: Tmavozelený svět: Radikálně ekologické aktivity v České republice po roce 1989. Praha: SLON, 2017. 347 s.