Film Jiřího Havelky Zahradníkův rok (2024, dostupný na Netflixu) není o odpočinku, ale ani o práci. Je o tom, jak člověk kolem sebe může vytvořit prostor svobody, která přináší uspokojení. Je však i tom, že tyto zóny klidu narušuje nespravedlnost. A že se jí lze bránit, aniž by člověk klesl k násilí.
Hrdina snímku – zahradník Oldřich Kaiser – je tichým mistrem pasivního odporu. Nepronese mnoho slov, a přesto, nebo právě proto, hrdě snáší bezpráví. V ohromujícím boji ve stylu Gándhího nedělá nic, než že existuje a setrvává. Jako balvan na cestě vzdoruje nepřízni pouze silou své přítomnosti. Překvapivě je tato „objektivní“ lidská schopnost tiše odolávat všem útokům dokladem ryze subjektivní integrity. Zahradník ovšem není filozof. Přinejmenším mu nevidíme do hlavy; jeho motivace lze odvodit pouze z jeho činů.
Hlavní dějová linka je jednoduchá. Během jednoho roku (koncept je inspirován stejnojmennou prózou Karla Čapka) sledujeme, jak muž žije, pracuje a bojuje s tajemným mafiánem, který netrápí jen zahradníka a jeho ženu (Dáša Vokatá), ale také vesnické společenství. Všichni se bojí podnikatele (pravděpodobně) ruského původu. Nikdo však nic nezmůže. Nakonec i zahradníkova žena pronese zrádnou radu: „Prodej mu to. Zachraň si život, zdraví, klid.“
Což znamená: prodej svou integritu, prodej svou práci, prodej svůj klid. Pokud se subjekt stane objektem, může se prodat – ale pak z něj nic nezbude. Mafián však už Zahradníkův pozemek nechce koupit. Po zničení květin, plodů, domu i zdraví zůstává jen holé násilí. Cílem je podrobení – proměna odporujícího objektu v poddaného. Z pohledu pohodlného diváka (nebo toho s ideologickými předsudky) se film může jevit jako konzervativní dílo hájící tradiční maloměšťácké ctnosti. Zahradník chrání svůj majetek, plody své práce… Příběh zahradníka je však především o síle morální převahy oběti.
Když jsem četl knihu francouzského filozofa Jacquesa Ellula Proti násilníkům (1972), nedovedl jsem si představit, jak bojovat za spravedlnost, a přitom odmítat násilí. Ellul v knize nabádá revolučně naladěné křesťany, aby se vzdali násilného odporu. Mají být následovníci Kristovi a nastavovat druhou tvář. Zahradník ukázal, že to není protimluv: film ukazuje jak frustraci pokory, tak sílu zatvrzelosti.
Podívejte se na to, protože je to skvělý filmový esej o revoluční filozofii života.
Zahradníkův rok. (Česká republika, 2024) Režie: Jiří Havelka, scénář: Jiří Havelka (s využitím předlohy Karla Čapka), kamera: Ferdinand Mazurek, střih: Jakub Hejna, hudba: Tadeáš Věrčák, produkce: Jiří Tuček, Michaela Petržilková. Hrají: Oldřich Kaiser, Dáša Vokatá, Štěpán Kozub, Michal Isteník, Alena Mihulová, Petr Lněnička, Luboš Veselý, Sára Arnsteinová, Jiří Šimek, Tomáš Jeřábek a další.