Táňa Zabloudilová je česká novinářka, kulturní publicistka, dramaturgyně festivalu Serial Killer. Zaměřuje se na reflexi televizní tvorby a sociálních témat, v poslední době především bydlení a rozvoje měst. Pracovala v Českém rozhlase, Alarmu, dnes je kmenovou autorkou Page Not Found. Přispívá také do denního tisku. Je autorkou dokumentárních podcastů Moje terapie (2019) o duševním zdraví a Hranice násilí (2022), v němž se věnovala obětem sexuálního násilí. S hudebním publicistou Milošem Hrochem stála u zrodu iniciativy Nadšením nájem nezaplatíš, která byla v roce 2023 oceněna hudební cenou Vinyla jako počin roku.
Jaká je dnes práce v kulturní publicistice?
Je to takový zvláštní pocit. Jako že jsi vymírající druh. To je věta, kterou jsme si s různými lidmi už mnohokrát řekli a navzájem si potvrdili, že to tak vidíme. Je to i mezigenerační pocit, což znám z různých společných akcí. Jako třeba nedávno na křtu knihy Miloše Hrocha. Sejde se komunita kolem kulturní publicistiky a starší si utahují z mladších, že to pořád ještě dělají.
Nedávno ale nastal třeba v hudební novinařině zajímavý zlom. Píšou více i holky, což běžné nebylo. Publicistiky jako Aneta Martínková to dělají skvěle, ale zároveň v době, kdy to už je spíše koníček. A to je vlastně všem těm lidem, kteří jsou mladší než já, společné. Lidé jako Julia Pátá nebo Timon Láska musí pracovat na maximum, musí toho napsat hrozně moc, aby se uživili. To jsi pak blízko vyhoření strašně rychle. Anebo je možnost slevit, hledat si jiné džoby, kde si víc vyděláš, a pak to můžeš dělat jako svoji další práci nebo koníčka.
Když mě v poslední době někdo pozve do nějakého svého vysokoškolského kurzu nebo do semináře, kde jsou studenti, tak s nimi rovnou mluvím o tom, jak to funguje reálně. To bych ocenila i já jako studentka. A rovnou jim říkám, že když budou chtít psát o kultuře, musí se připravit na to, že budou reálně spíš kloubit několik menších úvazků a psaní bude jen jeden z nich. Je potřeba s tím dopředu počítat, nemyslet si, že tě někdo jako kulturního novináře dnes zaměstná na plný úvazek.
A pro tebe je práce v kulturní publicistice také „koníček“?
Pro mě kupodivu ne. Právě proto, že se to dá skloubit s jinými věcmi, co píšu. Dělám sociální témata, která jsou paradoxně lépe placená než kulturní publicistika. Například o bydlení teď hodně píšu sloupky do Práva, což mě těší i proto, že to je tradiční tisk určený lidem mimo naši sociální bublinu. A za sloupky je více peněz. Když pak píšu o kultuře, v poslední době jsou to většinou recenze, což je spíše rutinní práce a špatně zaplacená. Nemůžu si teď vzpomenout, kdy jsem naposled dostala za úkol kontextový kulturní text. Nejhorší na tom je, že recenzuji většinou televizní seriály, což znamená strávit hrozně času nakoukáním. Sice mě to baví, ale ten čas není zaplacený.
To je zajímavé. Když srovnám televizní tvorbu třeba s divadlem nebo literaturou, tak seriálový průmysl je oblast, ve které je nejvíc peněz. A přesto říkáš, že se za to moc neplatí.
Je to podle mě tím, že kulturních rubrik v denících je velmi málo a mají malé rozpočty, které se navíc ještě zmenšují. Snad co půl roku mi někdo z editorů napíše, že se omlouvají, ale že se nemůžou domlouvat na moc dopředu a musí si vybírat. Myslím, že je na ně vyvíjen v těch médiích tlak, aby se zaměřovali na profláklé věci, na které se podle nich bude klikat.
To není problém jen Česka. Někdo z programového vedení festivalu v Cannes se nedávno prořekl, že se rozhodovali o zařazení jednoho filmu podle toho, jestli přijede jeho známý tvůrce a budou ho moci udat novinářům. Těch jmen a klíčových slov, na která se kliká a táhnou KPI (ukazatele výkonnosti, např. návštěvnost, zapojení, prokliky – pozn. red.), je docela málo. Takže i audiovize v rámci kultury je na tom hodně bitá.
Kreativní průmysly rostou, protéká tím ohromné množství peněz, životní cyklus na digitálních platformách je velmi rychlý, média potřebují točit ty obsahy, musí se věnovat seriálům, o nichž se teď mluví na sociálních sítích. Kdo teda píše texty, na které se kliká, když to nejsou kulturní novináři a novinářky?
Nevím. Můžu jen skládat dojmy. Za prvé z těch seriálů jich poutá jen málo – nedávno třeba Adolescent a třetí sezóna Bílého lotosu. Média si toho všimla, vidí, že se o tom bude psát a nabaluje se na to hodně souvisejících témat veřejné diskuze. A o zbytku se prostě psát nebude.
Já si ale pořád myslím, že to souvisí s mentálním nastavením vedoucích těch kulturních rubrik. Nerada generalizuji, ale je fakt, že většinou jsou to muži ve věku generace X (narozeni od šedesátých let do konce sedmdesátých – pozn. red.), kteří jsou tlačeni vlastníky médií, aby sbírali čtenost a klikanost. Z jejich pohledu je kultura zbytná, okrajová, je to pro volný čas. Nikdo nemá ochotu dělat to atraktivně, předávat lidem zajímavá témata skrze kulturu. Já si naivně myslím, že je zajímavé, ale ukazuje se, že ty šéfy to nezajímá.
Nechci moc filozofovat, ale podle mě to souvisí i s tím, že mizí témata ve prospěch klíčových slov. To je patrné třeba i v politických kampaních, kde se prodávají hesla, o něž se vedou kulturní války. V médiích je to podle mě podobné. My se nesnažíme moc dodávat lidem materiály k přemýšlení, ale spíše prodáváme titulky a klíčová slova a když je tam k tomu nějaký obsah, tak super – ale není to to, co by si média objednávala. Možná to teď ale líčím moc temně… Pořád se samozřejmě dá v českých médiích číst dost zajímavého, ale kultura má holt hrozně málo prostoru.
Jak se dá kulturní publicistika skloubit s rodinou?
Já mám třeba partnera, který může být na home office, když chce, zároveň je extrémně praktický a praktičtější než já – je to u nás genderově atypické. Zároveň máme i babičku, která je blízko, takže jsme si dítě předávali vždycky ve třech lidech. A i tak jsem byla unavená, neměla jsem vlastně mateřskou. Tak čtyři dny po porodu jsem nepracovala, a pak už jsem napsala nějaký text. Je to podle mě i tím, jak je člověk zblblý z té práce, je zautomatizovaný, tak jsem asi chtěla hned něco napsat, abych si potvrdila, že to zvládnu. Myslím, že jsem po porodu a v prvních letech života mé dcery pracovala fakt hodně. Až teď si práce ubírám a dělám si to snadnější, a to i proto, že moje tělo vysílá nějaké signály a říká si o to samo.
Vraťme se ještě k tomu, že jsou v médiích v kultuře upřednostňované recenze. Já mám dojem, že je to i tím tlakem na rychlost, že není čas pořádný text vysedět…
No, určitě. Mně by se třeba líbilo, kdyby redakce dávaly čtecí týdny. To ti tu práci zlepší nejvíc. Ale to je stejné, jako když ti třeba filmaři řeknou, že až v poslední době se dávají peníze na vývoj nebo na přípravu i třeba za cenu, že to pak zavřeš a odložíš. Celý ten kulturní systém je založený jen na hodnocení výsledků. Neumí uvažovat tímto stylem.
Taky převládá pocit, že kulturní publicistika se píše snadno. Ty máš sice vystudovaná mediální studia a žurnalistiku, ale stejně jsi říkala, že ses musela naučit psát praxí. Co ti nejvíc pomohlo?
Ve škole to nebylo. Mně to sepnulo až na výjezdu ve Spojených státech amerických. Byla jsem ve Wisconsinu, v městě Madison, kde sice působil třeba i David Bordwell (významný americký filmový vědec – pozn. red.), ale já chodila do naprosto bezejmenné katolické školy, ze které vycházejí třeba fyzioterapeuti nebo sestřičky. Měla jsem tam pro ně úplně okrajové předměty, jako byla televizní kritika, psaní pro časopisy, politický systém v USA a americkou literaturu. Vždycky jsem se ocitla v místnosti, kde jediný, koho to zajímalo, jsem byla já. A ti učitelé mě proto milovali.
Nejvyhořelejší byl pedagog magazínového psaní. On nám dal číst knížku The Best American Magazine Writing, výběr článků, co vychází každý rok. Já si to otevřela a hned první byl výborně napsaný longread o městě někde na jihu USA, které ekonomicky žije jen z toho, že tam je věznice. Bylo to tak literární, četl se jako povídka, ale přitom byl analytický, dokázal převyprávět nejdůležitější socioekonomická fakta. To se mi líbilo, říkala jsem si, že bych chtěla psát tohle.
U nás ale longready tohoto typu nemají tradici. V poslední době se sem tam někde něco objeví, ale jsou to spíš výjimky. V Page Not Found mi Apolena Rychlíková a Jakub Zelenka dali možnost na tuto moji americkou zkušenost navázat a psát i dlouhé analytické texty, třeba dvacet nebo třicet tisíc znaků.
A jak ses to teda naučila?
No to je trochu „fake it till you make it“. Vždycky hrálo roli to, kde jsem zrovna byla. Nejdřív v Českém rozhlase na Wave, to byly krátké věci, tam jsem se naučila základy. Pak jsem dostala větší prostor v Alarmu. No a jako freelancer jsem se přizpůsobovala tomu kterému médiu. Takže jsem věděla, o co mi jde, ale vždycky jsem to dělala podle média, kam jsem psala. Učila jsem se tím, co po mně chtěli.

Ty se věnuješ i sociální publicistice, navíc píšeš různé žánry. Přijde mi, že v tvém přístupu ke kulturní publicistice je to poznat. Že jsi zvyklá si ty věci nastudovat, nejen vytěžit Google, ale ochodit si téma jako novinářka.
Asi jo. Já jsem vždycky chtěla psát o filmech, a to i s tím, že jsem neměla vystudovanou filmovou vědu. Myslela jsem si, že to přece nevadí, ale musela jsem v nějaké fázi uznat, že o tom moc nerozumím. A že o tom chci číst od někoho, kdo tomu rozumí líp. Zaměřila jsem se proto potom na televizní seriály, protože jsou častěji o aktuálních společenských jevech, a také mě fascinují tím, že díky své délce mohou dávat prostor proměnám postav, různým hlediskům a komplexitě. V době, kdy jsem začala psát, se v Česku rozvíjela quality TV, začaly se točit seriály více o tom, o čem společnost mluví, více analytické, zaměřené na různé perspektivy, což je vlastně přesně to, co mě zajímá. Já ti nezanalyzuji film moc dobře. Napsala jsem za poslední dobu snad jednu recenzi na film, na Brutální vedro (režie Albert Hospodářský, ČR/SR 2023), a to jen proto, že se to týká klimatické krize a mladých lidí, že se to prolíná s mými tématy. Mně se ty věci překrývají. Spolu třeba ještě s architekturou, veřejným prostorem, kde dobře vidíš politiku a rozložení moci to tvoří takový balíček mých témat.
Teď si dovolím zobecňovat. Mám dojem, že u nás dnes existují dva druhy kulturní publicistiky. Buď taková bezobsažná, která se zaměřuje na to, jak dílo baví, nebo ne, anebo texty, ve kterých lidé říkají, co si myslí o světě. Ty ale mluvíš o kulturní publicistice s novinářským smyslem pro realitu. Ta spíše chybí. Není to tedy důsledek toho, že není, kde se to naučit?
Ano. A oni hlavně ty studenti už ve škole zjistí, že to nemají dělat. Už ve škole pochopí, že pokud chtějí dělat novinařinu, tak musí psát o něčem jiném než o kultuře, aby se uživili. Když mě kdysi napadlo, že bych mohla psát o filmu, bylo to na letní filmové škole na workshopu s Tomášem Baldýnským. A já jsem byla jediná, která očekávala, že nás naučí psát. Měl z toho, v dobrém, velkou legraci. Říkal: „To se naučíš tím, že to budeš dělat.“ A to já si prostě nemyslím. Podle mě je to chyba, že si to ty lidi myslí. Přijde mi, že hrajeme na to, že je člověk nějak automaticky talentovaný a bude to umět.
A to není pravda.
A říkala jsem to i v jedné debatě myslím s Petrem Fischerem, který odlišoval kulturního publicistu od ostatních novinářů jako „světlonoše“. Měl takovou romantickou představu automaticky talentovaného jedince a já jsem měla tendenci spíš upozorňovat na to, že ve škole tě to nikdo nenaučí.
Nedávno jste založili novinářskou iniciativu Nadšením nájem nezaplatíš. Jaký v tom vidíš smysl?
Na začátku byly emoce. Neměli jsme cíl. Povídali jsme si Milošem Hrochem, jak se kulturní rubriky zmenšují, jak je méně prostoru. Mysleli jsme si, že si sedneme v hospodě s kamarády, povíme si, kolik, kdo bere, jak to každý má na nic a půjdeme zase domů.
Taková podpůrná skupina…
Přesně tak. Mysleli jsme si, že to uděláme jednou nebo dvakrát. Přišlo tam ale snad padesát lidí a atmosféra byla vzrušená. Říkali jsme si: co se to děje? Bylo to naléhavé, ti lidé tam přišli s tím, že o tom už dlouho chtěli mluvit, že je to dennodenně ovlivňuje a nemají prostor k reflexi. Byli rádi, že se jich na jejich problémy někdo ptá, protože to pořád dusili v sobě.
Byla tam třeba Anežka Bartlová, která je novinářka a má zkušenost z galerijní scény, jež je na tom špatně a dlouho. Možná i hůř než divadlo. A ona měla vtipnou reakci, byla nadšená a říkala: poprvé se to týká mě, novinářů a ne umělců. Byla tam třeba i Hana Řičicová, která je zase z té mladé generace, jíž se týká to rychlé vyhoření a píše o tom disertaci. Nebo Štěpán Šanda, jeden z těch mladých autorů, kteří rychle zjistili, že by měsíčně museli napsat kulturních textů neuvěřitelné množství, aby se uživili. Těm všem to šlo do rány. Rozhodli jsme se proto v tom pokračovat.
Chvíli jsme se věnovali statusu umělce, kdy jsme se snažili vysvětlit, co to bude a co nebude. Do toho jsme dělali takové terapeutické skupiny s lidmi, sbírali jsme informace a nějak si je zanalyzovali. Poté jsme narazili na to, že člověk stejně musí udělat krok zpátky k tomu, že u nás není společensky vyjasněná role kultury a umění. Člověku hned naskočí otravné vzpomínky na nějakou češtinu na gymplu, obrozence a hned vypíná hlavu… Je to ale extra zajímavé téma. Když si uvědomíš, jak moc ti může pomáhat kultura v tom, abys pochopil složitá společenská témata jako třeba v poslední době traumata, nebo různé perspektivy, tak to je u nás pořád podceňované.
Nám z toho vyplynulo, že když jsme ti novináři, tak máme dělat, co umíme, takže si vzít to téma nějak za své a věnovat se mu, když chybí v těch kulturních rubrikách. Dnes nám lidé třeba i píšou: díky za to, že jste to otevřeli, díky vám si teď řeknu třeba o trochu víc peněz a nepřijdu si jako debil, že to dělám.
Ty jsi mimo jiné i studovala politologii. Tak si dovolím otázku: je reálné, aby došlo vůbec ke shodě na významu kultury v dnešní době kulturních válek?
Myslím si, že vždycky dojdeme k tomu, že ty velké věci, ve kterých potřebuješ součinnost státu, nemají naději na zlepšení, spíše zhoršení. Nevyhnutelně dojdeš k tomu, že jediné, co můžeš dělat, je vyživovat zespoda tu scénu. Nic jiného nám asi nezbylo. Pečovat o lidi, dodávat jim profesní sebevědomí, vzdělávat je v jejich právech a apelovat na sdružování. Aby tlačili na zadavatele. Vyjednávat si ohodnocení v rámci nějaké oblasti umění – v divadle, ve filmu, v televizi. Zakázek bude méně, ale lépe placených. Ale co se týče věcí, které by mělo dělat ministerstvo kultury nebo práce a sociálních věcí – to se jen zhoršuje. A nevíme, co s tím udělá Babiš. Čekáme na bouři a mezitím se snažíš svoji komunitu opečovat, aby byla odolnější.
Když jsme u péče. Ty jsi zmínila, že dostat se do médií jde přes známosti. Reflektujete, že práce v kulturní publicistice je hodně skupinkaření?
To je určitě problém. I když pro mě to paradoxně tak nebylo, mně se do takové skupiny podařilo dostat rychle tím, že jsem nastoupila na Wave. Ale nebyly to třeba téměř žádné ženy, s výjimkami třeba ve filmové žurnalistice. Dominantně byla kulturní publicistika donedávna utvářena muži, pro holky bylo těžké najít si svůj hlas, prosadit si témata, která cítí víc. Už ten Baldýnský mi říkal: „Ty zníš jako kluk. A to bys asi neměla.“ A měl pravdu. Říká to dobře třeba Kristina Hamplová, že ti starší publicisté se vidí v těch mladších publicistech, ale už si tam tak nepodávají tu ruku ty ženy.
Mluvila jsi o statusu umělce. Nejistá nebo prekérní práce ale není jen problémem umělců. Týká se i lidí, co nám vozí jídlo a nákupy, odvážejí nás po večírku domů. Ti ale většinou s námi nesedí u jednoho stolu a neplánují boj za svoje práva. Neměli bychom spojit síly?
My jsme se zatím dostali do toho bodu, že jsme se chtěli jako kulturní novináři k umělcům s tím, že třeba německý systém sociálního zabezpečení funguje (chrání novináře i umělce, přičemž do druhé skupiny zahrnuje nejen autory, výkonné umělce, ale i pedagogy – pozn. red.). Novináři nás ochotně zvali do rozhovorů i proto, že měli podobné zkušenosti. Brali to téma za svoje: rušení rubrik, celebritizace, platformizace… To štve všechny z médií, kteří nejsou z vedoucích pozic. Ten střet s realitou nás vedl k tomu, že jsme si uvědomili, že o tom budeme muset nejdřív hodně mluvit, než se to někam posune.
Když budu mluvit o divadle: a co osvětlovači? Zvukaři? Ti jsou také prekarizovaní…
Ano, ti k nám určitě patří. Ale já bych zůstala v oblasti kultury, nerozšiřovala bych ten záběr na lidi z Woltu nebo Foodory. Mělo by v tom zůstat to uznání kultury. Přijde mi to pro naši věc podstatné.
Takže kulturní odbory.
My bychom rádi mluvili o odborech.
Ale řeč je o péči, ne o kolektivním vyjednávání.
Ono je to i v tom, že profesní svazy v momentě, kdy se snažily o kolektivní vyjednávání, byly zastaveny úřady, že vlastně vyjednávají kartel. Evropská směrnice pak stanovila, že to dělat lze, a teď je to tak, že lidé ani neví, co si můžou dovolit. Proto si také neříkají odbory. Nejsou zaměstnanci. My jsme všichni freelanceři a jsme teď v době, kdy si vymezujeme prostor s úřady.
Je to nějaká fáze, kdy do profese přicházejí lidé, pro něž slovo odbory není sprosté. Starší generace to ani nechtěly říct nahlas. Teď je ta situace tak špatná a zároveň dorůstá nová generace, že se to slovo může začít znovu používat.
Ale nevím, jak to dopadne.