Zatímco v průmyslové době lidé prodávali na trhu práce svůj výkon, od sedmdesátých let minulého století čím dál více prodáváme sami sebe. Patrné to je na komplexnosti otázek, které mají zodpovědět uchazeči o zaměstnání. Nestačí již jen umět obsluhovat stroje nebo mít vystudovanou potřebnou školu; počítají se koníčky, oblíbená literatura a filmy, kurzy vaření či jógy a několikaletá perspektiva osobního rozvoje, ideálně dost kreativní, abyste mezi uchazeči nezapadli.
V obecné rovině lze považovat práci za jeden z nejdůležitějších aspektů vývoje živočišného rodu Homo. Již hypotetický člověk zručný v nejstarším paleolitu dokázal užívat a vyrábět primitivní nástroje a zanechal za sebou jeden z prvních dokladů lidské výroby, oldovanskou kulturu. Dějiny práce tedy začínají zhruba před dvěma miliony let, ovšem pouze tehdy, pokud se zaměřujeme na výrobu. Různé formy neviditelné práce, jako je sběračství, péče či různé aktivity sloužící prvním lidským komunitám zůstávají bez dokladů a jsou starší. Podobně jako v dnešní době tak od úsvitu lidských dějin vedle sebe existuje práce vedoucí k formování viditelných produktů a opomíjená, často podceňovaná práce ve prospěch společnosti, bez níž by však ta první nebyla možná.
Friedrich Engels v torzu svého neuskutečněného díla o přírodě, jež dnes známe pod názvem Podíl práce na polidštění opice (1876), v duchu průmyslové doby považoval práci za důvod, proč vůbec jsme lidmi. Když naši předkové před miliony let začali vyrábět nástroje, zdokonalovali svoji ruku, mozek i řeč – až se před zhruba dvěma sty tisíci lety propracovali k dnešní podobě člověka (Homo sapiens). Současná antropologie už vidí lidskou evoluci složitěji. Víme, že významným faktorem rozvoje byla například i péče o děti či sociální struktury, stejně jako se dnes bere za klíčový nikoliv moment, kdy vzal primát do ruky klacek, ale když začal chodit po dvou nohách. Velmi pravděpodobně k tomu přispěly environmentální změny v Africe, které jej donutily slézt ze stromů, jež mu do té doby poskytovaly bezpečí a potravu.
V moderní době, tedy přibližně od osmnáctého století, práci rozumíme v kontextu kapitalistické výroby, tedy jako činnosti vedoucí ke vzniku zboží. Za práci dostáváme odměnu. Karel Marx ve svých Ekonomicko-filozofických rukopisech z roku 1844 definoval pro celé století pojem odcizená práce tak, že člověk v moderní společnosti prodává svoji schopnost tvorby, aby přežil. Odcizuje se tak nejen sám sobě, společnosti, ale i přírodě, protože práce mu nepřináší uspokojení, výsledky jeho kreativity mu nepatří a s ostatními soutěží o pracovní místa.
Myšlenka, že jsou lidé, kteří pracují, a ostatní z jejich práce žijí, byla převažujícím způsobem náhledu na práci v mnoha utopických projektech, které usilovaly zapudit černé pasažéry a proměnit společnost v jednu velkou továrnu, v níž by byla práce spravedlivě distribuována a nikdo nemohl žít na úkor druhého.
S nástupem nových technologií a globálního ekonomického řádu po sedmdesátých letech dvacátého století se povaha práce změnila. Zatímco v šedesátých letech byla vize společnosti jako jedné velké továrny ještě sdílena napříč Západem a Východem a ideálem člověka bylo čtyřicet hodin týdně, padesát týdnů ročně práce (zbytek volno) a odchod do důchodu v šedesáti letech, spolu s rozpadem průmyslové společnosti a klasické velké dělnické třídy se ztratil nejen tento ideál, ale i sociální jistoty, jež zplodil.
Ne že by fyzická práce z naší společnosti zmizela – pořád tu s námi je, ale proměnila se. Podstatnou část jsme dokázali vyhnat za hranice západního světa do zemí Globálního jihu, kde se vyrábí v často příšerných a nedůstojných podmínkách vše od aut, přes oblečení, až po mobilní telefony. Saskia Sassen napsala knihu Vyloučení: brutalita a komplexnost globální ekonomiky (2014) popisující, jak jsou současné západní společnosti založeny na predátorském principu vylučování – z obživy, z životního prostoru, ze samotné biosféry.
Dřina se u nás přesunula do masivně narůstajícího segmentu služeb, v němž pracuje většina naší společnosti. S nástupem umělé inteligence potom předpovědi soudí, že čím dál méně lidí bude potřeba v klasických pracovních pozicích, a čím dál více budou potřeba lidé, kteří se starají o staré, nemocné a nemohoucí. Sociální služby jsou dnešním proletariátem, jak ukázala i pandemie COVIDu.
I když v Česku je většina lidí zaměstnána, za poslední dekády se rozšířily jiné formy práce, jako je tak zvaná prekarizovaná práce. Tedy nejistá, založená na vztazích bez řádných pracovních smluv, úkolové práci, práci načerno. O ní ekonom Guy Standing ve své knize Prekariát: Nová nebezpeční třída (2011) soudí, že nenese jenom negativa – ale umožňuje vznik nové, globální sociální třídy, která se může postavit za svoje práva. Jde tedy o minimálně druhý názor na to, kdo je dělnictvem současného světa.
David Graeber napsal sžíravě ironickou monografii Práce na hovno (2018). Vysvětluje v ní, jak současné pojetí organizace práce a korporátu vytváří nesmyslné a bezútěšné pozice, které existují pouze proto, aby se systém udržoval v chodu. Velmi často jde o různé manažerské pozice na střední úrovni, supervizoři, projekťáci nebo „vyplňovači formulářů“, kteří jsou ve skutečnosti zbytní a jejich práce nedává smysl prakticky nikomu. I to je další deprivovaná sociální vrstva, které současný způsob práce ubírá možnost důstojného zaměstnání.
Nakonec lze poznamenat, že budoucnost práce je nejistá i proto, že budeme muset upravit představu, že práce je výhradně lidská záležitost. Šimpanze bereme jako svoje příbuzné, takže jejich šikovnost nikoho nepřekvapí. Ovšem vrány novokaledonské jsou nejen schopny nástroje používat, ale dokonce si i vyrábět háčky, kterými vybírají potravu či úspěšně složit sofistikované kognitivní testy. Což poukazuje na fakt, že člověk není jediným pracujícím či dokonce inteligentním tvorem. Vydry používají kameny, aby rozbíjely šnečí ulity, mušle či škeble, sloni pohřbívají své mrtvé tím, že je zakrývají listím a větvemi.
Možná nás čeká ještě radikálnější proměna náhledu na práci, která může být inspirativní v tom, že nebude spojena se mzdou, platem či sociálními dávkami.